5225
Sök

Volvo 264 v8?

1 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
tjena tjena!

Har nu tagit mig i kragen och införskaffat ett stycke volvo 264-77...
Tanken är att bygga "240v8" och tänker därför vända mig till er inbitna här på garaget och fråga efter tips,
trix,mått, eventuella strul,bästa motoraltenativ för reggning etc!
helt enkelt, är ute efter ALLA SORTERS tips,råd och kunskap om motor,fästen,drivlina,el och kanske även
lite lätt om ev breddning!

väldigt tacksam för alla sorters svar:)

mvh chrille

The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
17 augusti 2010
Hej och Grattis till ett gott bil val wink Jag rekommenderar dig att kolla in denna sidan för bästa hjälp

http://forum.svenska200klubben.se/ big_smile

Välkommen wink

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
nr 1:

Du måste ha en v8 försedd med katalysatorn original, eftersom din bil är yngre än -75. Reglerna säger att motorn måste vara försedd med katalysator, eller så krävs ett avgascertifikat ( 99% omöjligt att skaffa ).

240 vill jag minnas är godkänd för 220 hk om man har ventilerade skivor fram, tror det är samma för 260 om inte mer. Har du inte ventilerade skivor är det bara att köpa ok och skivor på biltema, skruvat etc. Anledningen till att jag nämner detta är för att motorn du reggar in med inte får vara starkare än vad bilen är godkänd för.

Finns en klistrad tråd här i forumavdelningen om du vill läsa lite noggrannare om reglerna.

Rent praktiskt? De första du behöver göra är ju att fixa dig ett par motorfästen, lika svårt som man gör det. Räcker med 5mm plattgärn som du borrar hål i och svetsar lite, dit med motorkuddar och bultar i framvagnsbalken.

De svåraste är nog att få kardanen, för att den ska passa mot växellådan får du nog skaffa dit en kardan som  suttit ihop med lådan, och skarva ihop med 260:ins kardan.

Elsystem, i och med att du förmodligen behöver katt brukar det vara insprut, och då blir det lite eldragning men de brukar inte vara så enormt krävande om man har en ganska nermonterad bil och motor så saker inte är ivägen osv.

Större soppaslang och pump. 260:in är väl inte förgasare? Om inte, så sitter det ju en pump under baksätet, underbilen. Den är ju en baggis att byta.

Större kylare. Inga konstigheter att få plats med. 200 är rymliga tycker jag i alla fall wink

Var vad ja kunde komma på i alla fall smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 augusti 2010
det kan ju bli lite svårt att hitta en v8 som klarar gränserna
kan va lite knepigt att hitta en v8 som har max 220hk och 275 nm
men finns en i Land Rover Discovery (fanns 93-95). 152 hk och 192 Nm.
finns säkert nån mer  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 921 Inlägg
18 augusti 2010
§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om.
Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning.
Se rubriksanvisningarna (§3 och §4)
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök