2100
Sök

Audi s4 2,2tq trimning?

[HOONIGAN]
168 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#Tjenare . Undrar om det är någon som vet hur mycket man kan trimma och byta turbo mm innan man måste mappa bilen?  ↲
Tacksam för svar:-)↲
Mvh audinörd XD

Drift is The Shit!!!!

337 Inlägg
17 augusti 2010
inte mycket. gamla vanliga 'steg1'... filter,avgas,chip etc.. notera att när du 'chippar' bilen så är det en annan 'mapp' som sätts i, fast i originalburken.. ju mer effekt du vill ha desto mer måste ändras i datorn. så gå nu inte o köp en pysventil/laddtrycksstyrning o skruva upp. fast då kommer den gå riktigt bra, om du har tur så i flera minuter.. så många faktorer som måste lira, soppa, luft, tändning, laddtryck osv.. ändrar du på en så måste du ändra på resten också.

158 Inlägg
18 augusti 2010
Förstår inte ditt issue, "Hur mycket kan man ändra innan man måste mappa?"
Du kommer rätt långt med å chippa bilen. siktar du inte på några 600hk så köp dej ett chip bara så får du lite mer skjuts i kärran.

Finns Chip som gör rätt fin prestanda ökning på orginalgrejer.

Men är du fortfarande sugen på att slänga ut massa pengar på trim så är det bättre att du skriver effektmål och budget så kan någon av dom kunniga här på forumet hjälpa dej bättre.

Mvh Chrille

EDIT:
(Ps. För att hålla mig till topic och svara på din fråga, Du bör inte  ändra någonting utan att "mappa" om bilen så att bränsle luft blandningen är som den ska, höjer du laddtrycket måste den ha mer soppa, annars spikar motorn och då har du en å annan vevstake som tittar ut genom blocket. Ds.)
Senast redigerat av JohanssonC (18 augusti 2010)

303 Inlägg
18 augusti 2010
heldr mappa än att chippa med mapp får du en programvara som är anpassad för din bil visst säger nån men då säger jag om alla olika alla lika när det gäller motorerna nån ting som jag inte skulle göra är att köpa ett begagnat chipp på blocket å stoppa i min, liksom man använder inte begagnade tändstift tex

heter numera blyfot_racing här på garaget

[HOONIGAN]
168 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
ja om man ´kunde sätta i en uppgraderingturbo och rs2 grenrör, bygga ditt en större ic, typ.

mvh

Drift is The Shit!!!!

158 Inlägg
18 augusti 2010
audia4gt35 skrev:
ja om man ´kunde sätta i en uppgraderingturbo och rs2 grenrör, bygga ditt en större ic, typ.

mvh

Mjo vist kan du byta ic om du vill det.

Men jag antar att det är en effektökning du är ute efter och då kan du lika gärna chippa bilen, det blir bra mycket billigare än att köpa turbo osv.

Du kan säkerligen byta turbo och grenrör också utan att chippa bilen, men som sagt du får ju ingen vidare effektökning om du inte ökar laddtrycket och för det krävs en chippning eller mappning.

Rätta mig gärna om jag har fel, tänker bara logiskt och ekonomiskt.

337 Inlägg
18 augusti 2010
som sagt. allt handlar om rätt blandning på alla varvtal, orginalburken kan anpassa sig till ett par % men börjar du byta grejer så vet den inte vad det är för nåt och försöker köra på som vanligt. så troligast är att sätter du i en större turbo så kommer den nog klippa när det börjar ladda på. så då får du mindre effekt än innan. hur långt har den gått? Dumt att hänga på massa feta grejer på en sliten motor och en mappning så kommer det nog inte hålla så länge.. då blir det mycket pengar i sjön då det blir en fet räkning att renovera den. (för då måste man ju sätta i riktigt feta grejer när man ändå håller på hehe)

[HOONIGAN]
168 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
okej, men det är chippad och jag har 3" hela vägen, och ska bygga ett STÖRRE grenrör, men funderar på om man byter till större insug osv??

mvh:)

Drift is The Shit!!!!

337 Inlägg
22 augusti 2010
visst kan du byta grenrör, dock så kommer det inte bli så mycket märkbar effektskillnad. vet inte exakt vad ditt flödar original men du behöver nog inte mer flöde förrän du kommer över ca 400-500hp (gissning, rätta mig om någon har exakt fakta.) ta en damsugarslang och blås i allt vad du orkar, sen tar du ett fett avloppsrör och blåser allt vad du orkar, kommer det mer luft ur det större avloppsröret? om du förstår vad jag menar... satsa på ett nytt sprut el piggyback så du kan mappa om bilen istället.
första du ska göra är att ha ett effektmål och en budget, sen får du möta dom två. då är det lättare att hjälpa dig. sitter det en kkk24 i den där också? annars har jag en liggandes från en 95a.
Senast redigerat av Mitsuhini (22 augusti 2010)

Sök