Böter/straff utan kattar?

AnesN Bilmekaniker
19 augusti 2010 · 805 Inlägg

tjena det är så att jag ska till Vallåkra imorgon och där är ju m assa flygande bes osv. Och denna jag har inga kattar på bilen förtillfället och jag undrar vad bötret/straffet ligger på, vill ha fakta inga rykte eller dylikt sökte på garaget men var allt från inga böter till 12 000. Vill ha fakta eller från folk som råkat ut för det mvh

mulleri
19 augusti 2010 · 508 Inlägg

alltså att denna myt fortfarande lever... du får ombesiktning inget annat... det där påhittet är för att avskräcka folk att köra utan. exakt samma sak som att du skulle åka in till besiktningen utan en kat...

Melin Trafikledare
19 augusti 2010 · 563 Inlägg

Vill minnas att det är dagsböter på miljöbrott som ovannämda...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Melin Trafikledare
19 augusti 2010 · 563 Inlägg

mulleri skrev:
alltså att denna myt fortfarande lever... du får ombesiktning inget annat... det där påhittet är för att avskräcka folk att köra utan. exakt samma sak som att du skulle åka in till besiktningen utan en kat...

Nope.. Känner en kille som fick kraftiga böter vid avsaknad av katalysator då han framförde sitt fordon på väg och begick ett miljöbrott.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
nordstromj
19 augusti 2010 · 1 772 Inlägg

Har hört att det är värre än mord alltså, grabbarna på kåken kommer inte gilla dig om dom får reda på vad du åkt in för.

Nej men seriöst, det är sjukt hur det kan vara såna böter på det, om det nu är det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
mulleri
19 augusti 2010 · 508 Inlägg

Melin skrev:

mulleri skrev:
alltså att denna myt fortfarande lever... du får ombesiktning inget annat... det där påhittet är för att avskräcka folk att köra utan. exakt samma sak som att du skulle åka in till besiktningen utan en kat...

Nope.. Känner en kille som fick kraftiga böter vid avsaknad av katalysator då han framförde sitt fordon på väg och begick ett miljöbrott.

Där kommer det igen, "känner"
Då man avsaknar en kat så får,ej tillrcäkligt bra avgasvärden och bilen är ej godkänd, svårare än så är det ej. jag vill ha svart på vitt du "känner" en kille som åkt dit på miljöbrott...

JE
19 augusti 2010 · 227 Inlägg

Jag har åkt in på besiktning utan någon kat, fick 2a på avgas värden det var allt...Har åkt på flygande bes också utan kat, fick ombesiktning...
Om det nu vore ett miljöbrott varför låter dem rikigt gammla hinkarna åka lagligt utan? Dem släpper ju tom ut mer mänger kolväten och skit en en nyare bil utan kat...

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
Melin Trafikledare
19 augusti 2010 · 563 Inlägg

mulleri skrev:

Melin skrev:

mulleri skrev:
alltså att denna myt fortfarande lever... du får ombesiktning inget annat... det där påhittet är för att avskräcka folk att köra utan. exakt samma sak som att du skulle åka in till besiktningen utan en kat...

Nope.. Känner en kille som fick kraftiga böter vid avsaknad av katalysator då han framförde sitt fordon på väg och begick ett miljöbrott.

Där kommer det igen, "känner"
Då man avsaknar en kat så får,ej tillrcäkligt bra avgasvärden och bilen är ej godkänd, svårare än så är det ej. jag vill ha svart på vitt du "känner" en kille som åkt dit på miljöbrott...

Du behöver nog läsa på lite.. Typ "Förordning (2001:1085)" där tex paragraf 3 lyder som följer:

Ett motorfordon skall, i den omfattning som anges i denna förordning, vara försett med utsläppsbegränsande anordningar som fungerar.

Har svårt att se att ett lagbrott skulle leda till endast en ombesiktning.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
P-Hellberg Fotograf
19 augusti 2010 · 212 Inlägg

Det har väl stor betydelse om bilen är helbils godkänd eller inte ... !   äldre bilar får du ju köra utan katt med. dom nyare får man fel avgasvärde på och allra nyaste bilarna är det miljö brott ?

Clintan66
19 augusti 2010 · 2 011 Inlägg

AnesN: Det blir inga böter om de över huvudtaget kollar det. De har inte tid att kolla avgas värden. Det dom kan giddra om är fall den dönar/låter mycket och det gör den ju inte vad jag tyckte i Malmö sist.
Det dom max kan ge dig är ombesiktning. Du ska in inom 30 dagar.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Melin Trafikledare
19 augusti 2010 · 563 Inlägg

JE skrev:
Jag har åkt in på besiktning utan någon kat, fick 2a på avgas värden det var allt...Har åkt på flygande bes också utan kat, fick ombesiktning...
Om det nu vore ett miljöbrott varför låter dem rikigt gammla hinkarna åka lagligt utan? Dem släpper ju tom ut mer mänger kolväten och skit en en nyare bil utan kat...

Kan ju vara lite svårt att få lagen att gälla retroaktivt, lr hur?
Har ju inte alltid varit ett krav liksom..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Melin Trafikledare
19 augusti 2010 · 563 Inlägg

Clintan66 skrev:
AnesN: Det blir inga böter om de över huvudtaget kollar det. De har inte tid att kolla avgas värden. Det dom kan giddra om är fall den dönar/låter mycket och det gör den ju inte vad jag tyckte i Malmö sist.
Det dom max kan ge dig är ombesiktning. Du ska in inom 30 dagar.

Kanske inte, men dom har en spegel i ena kanten på ett rör som dom använder för att kolla under bilen.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
AnesN Bilmekaniker
19 augusti 2010 · 805 Inlägg

man ser tydligt att jag har raka rör.. :p, men skiter i vilket ifall det rä några hundringari böter vissa säger att det är 600+ ombes, vissa säger 40 000 och 1års fängelse-,- för grovt miljöbrott och piss och jag är ute efter REN fakta inte "Känna" saker:P

Joakim-S Hobby Fotograf
19 augusti 2010 · 650 Inlägg

Ring och fråga besiknigen och polisen? smile

MG e-HS (2021)
myran Foto/Bilnörd
19 augusti 2010 · 1 541 Inlägg

Verkligenten så åker du bara på en ombesiktning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Hamilton
19 augusti 2010 · 8 872 Inlägg

Blir du stoppad och dom upptäcker att det saknas katalysator (vilket dom gör iom att du kör med "rakarör" ) så blir det registreringsbesiktning.

I SFS 2001:1080
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.htm

Fotograf på tierpidag.se
Clintan66
19 augusti 2010 · 2 011 Inlägg

AnesN skrev:
man ser tydligt att jag har raka rör.. :p, men skiter i vilket ifall det rä några hundringari böter vissa säger att det är 600+ ombes, vissa säger 40 000 och 1års fängelse-,- för grovt miljöbrott och piss och jag är ute efter REN fakta inte "Känna" saker:P

Det är fakta. Max ombesiktning. (Mina föräldrars granne är polis)

Skulle det vara en riktig sur pelle till polis om du nu blir stoppad, så skriver du inte på några böter. Sen är det upp till polis i eventuell rättegång att bevisa att du inte har haft katt och visa vilka avgas värden du haft vid eventuellt tillfälle.

Säger han som tex att du har ingen katt på, så säger du att antingen den sitter i grenröret eller är infälld inuti ditt 3" rör.

Själv skriver jag aldrig på några böter och än så länge klarat mig från 4400:- i böter. De gånger jag blivit kallad till tingsrätts förhandling och tex böterna varit på 600:- och jag blivit fälld. Har det kostat 700:- istället.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
JonR
19 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Clintan66 skrev:
Det är fakta. Max ombesiktning. (Mina föräldrars granne är polis)

Skulle det vara en riktig sur pelle till polis om du nu blir stoppad, så skriver du inte på några böter. Sen är det upp till polis i eventuell rättegång att bevisa att du inte har haft katt och visa vilka avgas värden du haft vid eventuellt tillfälle.

Säger han som tex att du har ingen katt på, så säger du att antingen den sitter i grenröret eller är infälld inuti ditt 3" rör.

Själv skriver jag aldrig på några böter och än så länge klarat mig från 4400:- i böter. De gånger jag blivit kallad till tingsrätts förhandling och tex böterna varit på 600:- och jag blivit fälld. Har det kostat 700:- istället.

700kr för dig ja, men inte för skattebetalarna! wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Clintan66
19 augusti 2010 · 2 011 Inlägg

JonR skrev:

Clintan66 skrev:
Det är fakta. Max ombesiktning. (Mina föräldrars granne är polis)

Skulle det vara en riktig sur pelle till polis om du nu blir stoppad, så skriver du inte på några böter. Sen är det upp till polis i eventuell rättegång att bevisa att du inte har haft katt och visa vilka avgas värden du haft vid eventuellt tillfälle.

Säger han som tex att du har ingen katt på, så säger du att antingen den sitter i grenröret eller är infälld inuti ditt 3" rör.

Själv skriver jag aldrig på några böter och än så länge klarat mig från 4400:- i böter. De gånger jag blivit kallad till tingsrätts förhandling och tex böterna varit på 600:- och jag blivit fälld. Har det kostat 700:- istället.

700kr för dig ja, men inte för skattebetalarna! wink

Sant smile
Det skulle vart intressant om alla som blir stoppade i helgen, nekar att skriva på böterna. Då hade de haft att göra smile
Som jag sa till grann polisen. De lägger endast på 100:- oavsett när det vart böter på 600:- eller 2400:- för fortkörning.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
SIR_Pierre Sir
19 augusti 2010 · 737 Inlägg

jag har fått böter för "otillåtet motordrivet fordon"

1000kr. o det pga kattarna och sen blev det en tusing till för "störande av omgivning eller nått trams"

Senast redigerat av SIR_Pierre (19 augusti 2010)

Toyota GT86 "RocketBunny86" (2013)
Mercedes SL 500 "Silver Arrow" (2002)
Chevrolet Corvette C4 "JDMCorvette" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang