Dämpmaterial i bildörr, Skoda Octavia RS, bitumen-mattor eller?

kungkokkos
28 juni 2006 · 26 Inlägg

Hej!
Är mitt inne i ett bilstereobygge här nu så därför har jag ställt en del frågor här i forumet för att ta del av eran kunskap!

Tänkte öppna upp dörrarna och applicera någon form av dämpmateriel i dörrarna innan BRL gubben drar alla kablarna och kopplar in högtalarna.
Har hört här på forumet att bitumen-mattor är något att föredra. Nårgra andra förslag? Vill inte göra några stora ingrepp utan tips på enkla medel för att dämpa en dörr utan att riva sitt hår.

Tack på förhand!
/Rickard

gurenius
29 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Enklast är bitumen (köps tex på Mekonomen). Välj 4mm tjocka skivor. Lägg en 4-5 stycken ungefär i varje dörr. Knacka på plåten med knogen tills du hör att den är stum. Får du plats så är även ett lager på insidan av dörrklädslen att föredra.

Det kan ju dock vara smart att vänta med dämpningen till högtalarna är monterade och du fått provlyssna. Då kan du tillsammans med BRL få tips på lämplig förbättring.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
BogieBoy Svetsare
29 juni 2006 · 216 Inlägg

gurenius skrev:
Enklast är bitumen (köps tex på Mekonomen). Välj 4mm tjocka skivor. Lägg en 4-5 stycken ungefär i varje dörr. Knacka på plåten med knogen tills du hör att den är stum. Får du plats så är även ett lager på insidan av dörrklädslen att föredra.

Det kan ju dock vara smart att vänta med dämpningen till högtalarna är monterade och du fått provlyssna. Då kan du tillsammans med BRL få tips på lämplig förbättring.

är dom dyra och kan man använda dom i hela bilen?

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.
gurenius
29 juni 2006 · 1 631 Inlägg

BogieBoy skrev:
är dom dyra och kan man använda dom i hela bilen?

De kostar ca 40 kr per ark. Så det går på 150-200 kronor per dörr.

Det är den mest prisvärda uppgradering nånsin......

T-röd och värmepistol (eller skicka in dem i ugnen) behövs vid monteringen.


Ja, man kan använda dem i hela bilen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
kungkokkos
29 juni 2006 · 26 Inlägg

gurenius skrev:
Enklast är bitumen (köps tex på Mekonomen). Välj 4mm tjocka skivor. Lägg en 4-5 stycken ungefär i varje dörr. Knacka på plåten med knogen tills du hör att den är stum. Får du plats så är även ett lager på insidan av dörrklädslen att föredra.

Det kan ju dock vara smart att vänta med dämpningen till högtalarna är monterade och du fått provlyssna. Då kan du tillsammans med BRL få tips på lämplig förbättring.

Mmm, kanske är bäst att vänta, alternativt köpa mattorna och ge dom till BRL gubben så han kan fästa dom när han ändå är i farten, så slipper jag riva upp dörrn igen, har aldrig tagit loss en dörr förut, något man ska tänka på ifall jag skulle göra det? tror ni han monterar delningsfiltret
(ca 10x55cm) inne i dörren eller brukar man lägga det uder själva instrumentbrädan om man så säger?

kungkokkos
29 juni 2006 · 26 Inlägg

Har varit och inhandlat bitumenmattor på mekonomen nu, jävlar vad tunga dom var! Har även klätt hela insidan av lådorna till 6x9orna med dom, ska lägga dämpvad ovanpå det sen,  det borde ju suga upp det mesta av ljudet tycker jag... men vi får se... tack för tipset om mattorna i alla fall, känns ju väldigt gediget...

nagel
29 juni 2006 · 105 Inlägg

jag skulle sattsa på peak off som man penslar på har själv provat det o jag tyckte att det var bra

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
Nocz
29 juni 2006 · 32 Inlägg

Jag kan också rekommendera bitumenmattorna från Mekonomen. Jag dämpade mina framdörrar och det gick åt ca 1,5 ark per dörr.

andreas_gbg_
29 juni 2006 · 1 634 Inlägg

Ja, 1,5 ark låter mer troligt. Det var vad som gick åt till mina dörrar också, 1,5 ark per dörr alltså.
Gurenius, hur i Helskotta får du in 4-5 ark per dörr? Antingen fyllar du ut hela tomrummet i dörren, eler så har du en jänkare, eller så snackar du bara skit. Alltså max 2,5 ark kan jag tänka mig att man får in om man verkligen knökar in den. Hur många lager lägger du?

Kungkokos. Jag började med att dämpa mina dörrar med bitumen, blev en jäkla skillnad. Förra helgen köpte jag även skum-dämpningsmatta på mekonomen och klistra fast på baksidan dörrsidan också, då blev det ännu bättre. Så det kan du väl lika gärna göra när du ändå har av dörrsidan, dämpmattan kan köpas självhäftande och kostar också ca 40kr per ark, går åt nästan 2 per dörrsida.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
alexus65
29 juni 2006 · 152 Inlägg

Ska man lägga i alla öppningar som är i dörren med eller?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
gurenius
30 juni 2006 · 1 631 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Gurenius, hur i Helskotta får du in 4-5 ark per dörr? Antingen fyllar du ut hela tomrummet i dörren, eler så har du en jänkare, eller så snackar du bara skit. Alltså max 2,5 ark kan jag tänka mig att man får in om man verkligen knökar in den. Hur många lager lägger du?

Inga problem. Dubbla lager på plåten (utsidan av dörren), och så ett lager på plåten som är närmast dörrsidan. Tror tom att det ligger trippla lager precis bakom elementen. Det är gott om plats i mina dörrar!

Men så spelar mina midbasar nästan sub också... Demar ofta bilen utan basen inkopplad!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
30 juni 2006 · 1 631 Inlägg

alexus65 skrev:
Ska man lägga i alla öppningar som är i dörren med eller?

Ju tätare ju bättre, ja. Men inte i dräneringshålen...

Målet är ju att ingenting av dörren ska flexa, det är bara att prova sig fram.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Ronnie.L
30 juni 2006 · 914 Inlägg

köpa nåt som hette dynamat av ljudstudion i växjö och det dämpade upp riktigt bra var inte krångligt att sätta dit heller. Är en häftmassa ung som sådan som används för att limma fast framrutan sitter som bara den och grymt mycket bättre ljud från dörrarna nu. Har inte behövt skruva fast framdörrarna på ett par veckor än så länge skönt att slippa behöva dra åt dem 1 gång i veckan smile

gurenius
30 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Dynamat är riktigt bra - men tyvärr väldigt dyrt. Mest dämpning per krona ger bitumen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
dG IT-Tekniker
30 juni 2006 · 144 Inlägg

Gick åt 3 mattor per dörr i min bil. Då gjorde jag bara på själva plåten. Grym skillnad. Funderar dock på att dämpa med tygmatta också för att få ner ljudet i kupén. Nu blir jag väl rankad som fjortisraggare men om man dämpar med tygmatta också blir själva  musikljudet dämpat då också så att ljudnivån blir lägre både inne och utanför bilen?

Senast redigerat av dG (30 juni 2006)

BogieBoy Svetsare
30 juni 2006 · 216 Inlägg

kan man använda det för att dämpa motor ljud och vind ljud som uppstår när man kör åxå?

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.
andreas_gbg_
30 juni 2006 · 1 634 Inlägg

Ja. Man kan dämpa allt. Dörrarna, golvet, taket, torpeden, skuffen. Ju mer dämpning desto mer stannar ljudet innifrån kvar i bilen, och ljudet utanför stannar utanför.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Loffe123
14 november 2007 · 527 Inlägg

Bitumen, är det någon form av asfalt?
Blir inte den hård vid kyla och därmed förlorar mycket av sina dämpande egenskaper?
Någon som har någon billigare gummivariant att rekomendera?

ZZZADA T5 beroende
14 november 2007 · 345 Inlägg

Loffe123 skrev:
Bitumen, är det någon form av asfalt?
Blir inte den hård vid kyla och därmed förlorar mycket av sina dämpande egenskaper?
Någon som har någon billigare gummivariant att rekomendera?

BRL M1 mattan skall tydligen inte stelna speciellt mycket  vid kyla, med då kostar den typ 3 ggr mer än bitumen man kan köpa på mekonomen och autoexperten.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
gurenius
15 november 2007 · 1 631 Inlägg

Loffe123 skrev:
Bitumen, är det någon form av asfalt?
Blir inte den hård vid kyla och därmed förlorar mycket av sina dämpande egenskaper?
Någon som har någon billigare gummivariant att rekomendera?

Den väger inte mindre för att den är hård och kall.... Sitter den bara fast ordentligt från början så blir det bra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang