2077
Sök

Nya bilbesiktnings avgifter ?

Bike
22 augusti 2010
Trådstartare
Som ni förstår av texten så vill jag fråga alla som läser vad dom fick betala för att besikta sin bil sedan det blev privat ägt

jag har hört rykten om att priset ska gå från 300 till  400-600

och även skräck ex på 900kr för besikta,

Så skriv gärna vad ni har fått betala och var i landet det var,
är säkert inte ensam om att vara orolig över alla utgifter en bil drar med sig,

92 Inlägg
22 augusti 2010
Bestämmer inte verkstaden själv vad dom vill sätta för pris? Eller där kanske finns en gräns på vad det får kosta? Skulle vara intressant o veta faktiskt..

Bike
22 augusti 2010
Trådstartare
jo helt klart det kan variera väldigt mellan olika ställen

och tänkte lite att detta skulle hjälpa oss bil ägare att hitta dom billigaste ställena
OM nu priserna har öka,

Kan ju alltid vara värt o köra några mil extra om man nu sparar 150:-

92 Inlägg
22 augusti 2010
Ja i längden blir det nog det.

79 Inlägg
22 augusti 2010
i dagsläget är det bara det statilgtägda bilprovningen som har tillstånd till att besiktia men i framtiden kommer det säkert att bli dyrare när privatägda  företag får tillstånd till att besiktia, man kan ju jämnföra med finland som sålde ut monopolet på deras motsvarighet till bilprovningen år 2000 sen dess har priserna ökat då och då och i dag kostar det ca 1000-1200 kr att besiktia i finland, uppgifterna har jag fått av en kille som jobbar för bilprovningen så dom stämmer nog

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 augusti 2010
bxmpower skrev:
i dagsläget är det bara det statilgtägda bilprovningen som har tillstånd till att besiktia men i framtiden kommer det säkert att bli dyrare när privatägda  företag får tillstånd till att besiktia, man kan ju jämnföra med finland som sålde ut monopolet på deras motsvarighet till bilprovningen år 2000 sen dess har priserna ökat då och då och i dag kostar det ca 1000-1200 kr att besiktia i finland, uppgifterna har jag fått av en kille som jobbar för bilprovningen så dom stämmer nog

Fel. Monopolet är redans släppt och det finns redan konkurrenter till Bilprovningen. kommer ej ihåg namnet men vet att det redan finns en station igång i Stockholm.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

79 Inlägg
22 augusti 2010
jo visst är monopolet släppt men men det är typ trafikvärket tror jag att det är som ger ut tillstånden och det är inte någon som har fått tillstånd än det är bara bilprovningen som får utföra besiktning av fordon änsålänge.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 augusti 2010
bxmpower skrev:
jo visst är monopolet släppt men men det är typ trafikvärket tror jag att det är som ger ut tillstånden och det är inte någon som har fått tillstånd än det är bara bilprovningen som får utföra besiktning av fordon änsålänge.

http://www.carspect.se har tillstånd och en öppen station på tyresö

Edit: Swecac sköter tillstånd med mera. mera att läsa på: http://www.swedac.se/
Senast redigerat av myran (22 augusti 2010)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 059 Inlägg
22 augusti 2010
Inte orolig för priserna.. Det är ju bara 1 gång per år och bil. Å har man inte råd får man lägga pengar på en cykel istället.
Det man e mest orolig för är att det ska ploppa upp för många verkstäder som kommer få tillstånd.. risken e ganska stor att det kommer bli fler "kompisbesiktningar" i framtiden..

1 482 Inlägg
22 augusti 2010
Smajly skrev:
Inte orolig för priserna.. Det är ju bara 1 gång per år och bil. Å har man inte råd får man lägga pengar på en cykel istället.
Det man e mest orolig för är att det ska ploppa upp för många verkstäder som kommer få tillstånd.. risken e ganska stor att det kommer bli fler "kompisbesiktningar" i framtiden..

Hoppas då jag iaf. Slippa återställa bilen till original före varje besiktning i framtiden skulle ju vara en dröm.

BLT Service
Theracords Music Label

7 281 Inlägg
22 augusti 2010
Kan tänka mig att alla nya stationer är extra hårda i början just för att dom inte vill råka förlora sitt nya tillstånd.

3 059 Inlägg
22 augusti 2010
Ja iallfall att dom följer regelboken till punkt o pricka.. fast sånna gubbar kan man få ibland på den statliga besikt. också..

Trucker
2 710 Inlägg
22 augusti 2010
Brains skrev:
Kan tänka mig att alla nya stationer är extra hårda i början just för att dom inte vill råka förlora sitt nya tillstånd.

Visst kan det vara så men tror även att många "kompisbesktningar" förekommer, som tididigare nämnt. Rullar ju nog med trafikfarliga bilar på vägarna redan, oså ska det bli ännu mer. Sen så skyller dom på att vägarna är för hala till vintern big_smile haha, kolla upp bromsarna istället för att skylla på vädret. Ibland pratas det så mkt om snön som om det vore första gången det snöade i Sverige. Inte skyller man på sand i Afrika ;P

Fart missbrukare

498 Inlägg
22 augusti 2010
Det finns mycket politisk skrämselpropaganda från vänster i denna fråga.

Faktum är att svensk bilprovning kommer att finnas kvar men i konkurrens med privata aktörer.
Så ingen kommer att kunna hålla högre priser än svensk bilprovning om man inte erbjuder en bättre produkt.

Vi kommer att få se fler produkter samt möjligheter till dyrare tjänster som tex: Dropp in med garanterad tid direkt, kvälls eller helg besiktning  och andra kringtjänster som kretsar kring bilar och trafik.

Trucker
2 710 Inlägg
22 augusti 2010
enpatte skrev:
Det finns mycket politisk skrämselpropaganda från vänster i denna fråga.

Faktum är att svensk bilprovning kommer att finnas kvar men i konkurrens med privata aktörer.
Så ingen kommer att kunna hålla högre priser än svensk bilprovning om man inte erbjuder en bättre produkt.

Vi kommer att få se fler produkter samt möjligheter till dyrare tjänster som tex: Dropp in med garanterad tid direkt, kvälls eller helg besiktning  och andra kringtjänster som kretsar kring bilar och trafik.

En "högrare" som har koll smile

Fart missbrukare

1 653 Inlägg
22 augusti 2010
enpatte skrev:

visst är det så, men hur lnge kommer SBP ha råd att hålla avgiften på 300 kr?
när fok börjar droppa av kommer de stå där med minus-resultat istället för noll-resultat som idag, mao måste de höja priseerna de också.

det kanske tar ett år eller tio, men priset för en besiktning kommer gå upp ordentligt.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bike
23 augusti 2010
Trådstartare
När ja skapa denna fråga klanta jag mig lite
ja fick en slags panik och trodde att 90% skulle bli privat ägda.

Men fick lugnande nyheter där det sas att de kan ta flera år innan sådant händer,

och det är inte det att man har råd o betala ex 900-1200 för besikta

men alla här måste väll hålla med om att ingen vill ju betala onödigt mycket
jag tycker själv 300 räcker gott för dom ska blandbannat slå på bilen och kolla bromsarna

Så låter nog denna fråga vila för jag trodde allt skulle hända inom halv år

Men tack för alla inlägg,

1 210 Inlägg
23 augusti 2010
De som jag funderat på.
Om nu denna firma/bilverkstad som besiktigar din bil.. tar även i uppdrag att laga dina 2:or som du kan få..

Jag menar de föregår ju massor av fusk på bilverkstäder redan nu.. en massa som blir blåsta tyvärr.
Låt säga att bilen din är ok, men när du kommer till en sån här bilverkstad så bluffar dom för att få reperationerna med??  sak er som kanske inte är 2: Or??

Nää själv kommer jag fortsätta besiktiga bilen på bilprovningen i alla fall smile
Galna bilmeks företag som tror dom kan lura skjortan av en klarar jag mig utan tongue
Senast redigerat av Ekis! (23 augusti 2010)

3 059 Inlägg
23 augusti 2010
Bike skrev:
När ja skapa denna fråga klanta jag mig lite
ja fick en slags panik och trodde att 90% skulle bli privat ägda.

Men fick lugnande nyheter där det sas att de kan ta flera år innan sådant händer,

och det är inte det att man har råd o betala ex 900-1200 för besikta

men alla här måste väll hålla med om att ingen vill ju betala onödigt mycket
jag tycker själv 300 räcker gott för dom ska blandbannat slå på bilen och kolla bromsarna

Så låter nog denna fråga vila för jag trodde allt skulle hända inom halv år

Men tack för alla inlägg,

Det är trots allt en intressant fråga som rör alla med bil och är väl värt att diskuteras lite.

689 Inlägg
23 augusti 2010
Ekis! skrev:
De som jag funderat på.
Om nu denna firma/bilverkstad som besiktigar din bil.. tar även i uppdrag att laga dina 2:or som du kan få..

Jag menar de föregår ju massor av fusk på bilverkstäder redan nu.. en massa som blir blåsta tyvärr.
Låt säga att bilen din är ok, men när du kommer till en sån här bilverkstad så bluffar dom för att få reperationerna med??  sak er som kanske inte är 2: Or??

Nää själv kommer jag fortsätta besiktiga bilen på bilprovningen i alla fall smile
Galna bilmeks företag som tror dom kan lura skjortan av en klarar jag mig utan tongue

Om du äger en bilverkstad så får du inte stå som ägare på en bilprovningsstation!
Just för att sådana saker inte ska hända..
Senast redigerat av Bagarn (23 augusti 2010)

Sök