Glapp Wastegate på S40 T4 rasslar. Hur fixa på enklast sätt?

Phillparn
22 augusti 2010 · 22 Inlägg

Tjena!
För ett par månader sen hörde jag hur det började rassla vid motorbromsning på min S40. Det var ett skarpt, ljust ljud, som om en skruv eller mutter satt löst. Jag tog mig inte an arbetet fören igår då jag vart upptagen.
Nu är det så att jag hittade vad som rasslar. Wg armen på turbon glappar som f*n. Även vid torrvarvning.
Glappet är både axiellt och radiellt. (både upp och åt sidorna)

Frågan är då: har detta betydelse för funktionen? Och hur skall den enklast fixas? Är extremt irriterande..
Laddar upp en bild.
Funderat på att lägga nån sorts bricka emellan där jag markerat gult för att försöka få bort oljudet. Ljudet kommer från den distansen som hoppar och far. Kan detta fungera?
http://forumbilder.se/images/9e220101055479850.jpg[/url]

Tacksam för svar!

Volvo 960 2,5 SE "AMY" (1996)
Phillparn
23 augusti 2010 · 22 Inlägg

Väldigt tacksam för svar snarast då jag blir tokig på oljudet!

Volvo 960 2,5 SE "AMY" (1996)
HobNob
4 juni 2011 · 9 Inlägg

har samma problem.... har du hittat en lösning?

Mvh

Volvo 245 Power!:D
Phillparn
5 juni 2011 · 22 Inlägg

ja nästan. Jag plockade av turbon och satte en "hästskoclips" mellan wg-locket och armen. då vart den lite tystare men lät illa iaf. Så de blir å byta turbo sen. Om du skulle hitta en bra lösning så hör gärna av dig då!
Det är ett mkt irriterande ljud. Fick inte mkt till svar här när jag frågade som du ser...

Volvo 960 2,5 SE "AMY" (1996)
HobNob
9 juni 2011 · 9 Inlägg

Nää de e ju tradigt... jag ska prova lite fram och tillbaka jag med. du tror inte det försvinner om man kortar stången lite? (ökar laddtrycket) så armen hamnar mer i spänn? jag laddar bara 0,6 just nu medans jag väntar på chip nämligen. hoppas att det ska funka. annars kanske man kan sätta en klenare fjäder av något slag. hade nämligen inga missljud med original wastegaten. men som sagt om du löser det så skriv gärna! löser jag inte det så ska jag höra med nån firma o se vad de kan göra åt det tongue

Volvo 245 Power!:D
Phillparn
11 juni 2011 · 22 Inlägg

De kan nog funka med att korta. Jag laddar 1,2 så jag ska nog vara lite försiktig. Men värt att testas iaf. Skriv om de skulle fungera för dig big_smile

Volvo 960 2,5 SE "AMY" (1996)
HobNob
13 juni 2011 · 9 Inlägg

haha! ja jag hade nog inte vågat testa det på din ;D xD
ska jag göra smile

Volvo 245 Power!:D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang