4447
Sök

Mellanregister ev midbasar som tål effekt utan att ge upp!

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Hej

Håller på att samla ihop till mitt nya system i min v40 (demo/db-bil).
Har nästan allting klart men behöver ha tag i ett mellanregister till instrumentbräden max 5,25"(130mm) som ska tåla stryk och det riktigt rejält då dom kommer köras ihop med 2st 8" middar.
En midbas skulle också kunna funka att sätta i där även om de inte återger så höga frekvenser.
Problemet är att att jag inte hittat några vettiga 5.25or eller mindre.

Vad rekommenderar ni?
Budget: 0-1500kr

Övriga systemet är

HU: Pioneer deh-5100ub
Framdörrar: 6st 6,5" Impact RH middar + 6st Impact ns130 diskanter delat på 2
Slutsteg framdörrar: Impact HC 2.150
Bakdörrar: Impact HS8038 8" övre midbas/undre mellanregister
Slutsteg bakdörrar samt instrumenbräda: ej inhandlat

är tacksam för motiverade svar gärna från folk som använder/har använt just den högtalaren.

Hälsningar Jimmy
Senast redigerat av Jimmaiy (23 augusti 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 augusti 2010
Rent spontant så känns det lite som overkill med 5vägs system i bilen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
sen räcker de inte bara med ett mellanregister som klarar av "stryk".. då måste ju även ha diskant å midd som möter upp.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
Rent spontant så säger jag Amega, tål skapligt med effekt och kan göra nåt vettigt av de, nämligen spela högt och låta bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
sen räcker de inte bara med ett mellanregister som klarar av "stryk".. då måste ju även ha diskant å midd som möter upp.

jo men mid och diskant har jag så det räcker.

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Rent spontant så säger jag Amega, tål skapligt med effekt och kan göra nåt vettigt av de, nämligen spela högt och låta bra!

Jag titta på Amega 5 5,25" dom verkar kunna spela på bra.
Det som är trisst är att det just är 5,25or som är maxstorleken jag kan montera. Kör man 6,5" så finns det så mycket mer att välja på.

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
PA prylar är nog de enda som funkar om man vill spela galet högt ma framsystemet.

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
PA prylar är nog de enda som funkar om man vill spela galet högt ma framsystemet.

Tanken har slagit mig. ett stort horn med 2"driver haha men sen är det frågan hur det låter.

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Rent spontant så känns det lite som overkill med 5vägs system i bilen.

jo men vem har pratat om ett direkt 5vägs system? det beror ju på delnings osv. Vid vissa frekvenser så spelar ju inte bara ena "paret" utan alla middar. ANledningen är för att komplettera varandras område till vissdel och få högre verkningsgrad.

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:

Tanken har slagit mig. ett stort horn med 2"driver haha men sen är det frågan hur det låter.

jag kör ju med 8" midd/mellanregister.. dom spelar från 100 hz upp till ca 3000 där mina horndiskanter möter upp.   kanske inget man tävlar i SQ med men faaan va de spelar å de låter vettigt oxå.

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:

jag kör ju med 8" midd/mellanregister.. dom spelar från 100 hz upp till ca 3000 där mina horndiskanter möter upp.   kanske inget man tävlar i SQ med men faaan va de spelar å de låter vettigt oxå.

Jotack jag märkte det när vi snacka och du spelade lite för mig och några vänner på vallåkra igår. Första gången jag känt på midbas och inte bara hört.

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:

Jotack jag märkte det när vi snacka och du spelade lite för mig och några vänner på vallåkra igår. Första gången jag känt på midbas och inte bara hört.

hehe big_smile   så då vet du va du ska köra med för prylar wink

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:

hehe big_smile   så då vet du va du ska köra med för prylar wink

Måste erkänna att jag med vilje gick förbi en andra gång för att lyssna på den:) första gången var långt ifrån bilen. Blev förvånad över att din spl18 hängde med så br,a glömde fråga hur mycket power den fick. Haha ja precis ska bygga med det jag har nu + ett par mellanregister i instrumentbräden och se hur länge det överlever annars blir det horn och enbart 8"midbasar.

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
steget lämnar ju 3,2 kw @14,4 volt men när ja börjar spela högt så ligger ja strax över 12 volt.. vet tyvär inte hur mycke effekt steget lämnar då.

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
jag hatar spänningsfall....värsta som finns lider av det problemet själv, 11volt är inte kul.
Vad har du för batterier?

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
Jimmaiy skrev:
jag hatar spänningsfall....värsta som finns lider av det problemet själv, 11volt är inte kul.

har 2st 95ah running bull men tror att dom börjar gå på sista värsen.. har ju hängt me i några år nu.

men de ska styras upp big_smile

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:

har 2st 95ah running bull men tror att dom börjar gå på sista värsen.. har ju hängt me i några år nu.

Okej batteri är dyrt och tråkigt att köpa därför undviker man gärna dom fast som behövs:/

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
23 augusti 2010
evilaudio skrev:
steget lämnar ju 3,2 kw @14,4 volt men när ja börjar spela högt så ligger ja strax över 12 volt.. vet tyvär inte hur mycke effekt steget lämnar då.

tongue

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:

Okej batteri är dyrt och tråkigt att köpa därför undviker man gärna dom fast som behövs:/

fast tycker man saker å ting är dyrt så ska man nog bytta hobby,..tongue   de e ju strömen som driver allt. big_smile

365 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Jimmaiy skrev:
evilaudio skrev:

fast tycker man saker å ting är dyrt så ska man nog bytta hobby,..tongue   de e ju strömen som driver allt. big_smile

ähfan billjud är den roligaste hobbyn man kan ha:)
men åter till topic. har du något förslag på just 5.25middar som tål lite? i värsta fall får jag försöka bygga om och trycka i 6,5".

Sök