2166
Sök

Projektarbete: Volvo Amazon, motorbyte, rostlagning, billjud mm.

451 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Hej. Tänkte att jag skulle lägga upp mitt kommande projektarbete här. Bilen är då en Volvo Amazon 4d -66 som jag kommer att jobba med.

Det som ska göras är följande.
*Byta motor, ej bestämt vilken då jag har ett par stycken att välja bland.
*Rostlagning i golv, fram- och bakskärmar.
*Lackering, blank svart är det tänkt men det kan ändras.
*Budget billjud ska in också.
*Säkert nå mer som jag inte kommer på nu.

Bilen är ju helt utan ljud, det enda jag har just nu är ett par Pioneer 5.25" högtalare som jag kommer slänga in i bilen, dom låter bra så jag ser ingen anledning då att köpa nya. Men ge gärna förslag på grejerna som jag behöver, kom bara ihåg att det ska vara billigt. tongue

HU: Hillman HDC-1160, är väl det bästa man får i den prisklassen? Annars ge förslag.
Framhögtalare: Pioneer 5.25"
Bakhögtalare: 6x9" el 6.5" i hatthyllan. Ge förslag, men funderar på Biltemas eller julas.
Basar: Fyra 10"or i sluten låda i bagaget + ev två till 10" el 8" beroende på vad som ryms. tongue Ge förslag, men funderar på Julas.
Monoblock slutsteg till basarna i bagaget: Funderar på ett Zachry K1200D. Men ge förslag. Krav: 1ohm stabilt och minst 1000wrms!

Kanske kör högtalarna i hatthyllan på ett steg. Jag har ett liggandes, måste bara kolla om det funkar. Om inte så får det bli på HU tills vidare iaf. Och ett mindre monoblock slutsteg till basarna som ev kommer sitta i hatthyllan har jag. Men det är inte bestämt om jag ska ha det, beror på hur rik jag känner mig när jag det är dags att köpa dom.

Jag kommer att börja med bilen så fort som möjligt och jag lovar att jag kommer underhålla er med uppdateringar och massor av bilder under arbetets gång.

Mvh Johan.
Senast redigerat av Landstrom (23 augusti 2010)

1 811 Inlägg
15 november 2010
Intressant projekt, nu vill vi se massor av bilder smile

900 Inlägg
15 november 2010
kul projekt kommer givetvis följas!! gjorde iordning min gamla amazon som projekt arbete med!
Senast redigerat av sydstatare (15 november 2010)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

302 Inlägg
15 november 2010
En kulturgärning helt klart. Kul att du sak göra iordning den och även använda den låter det som. Låter rätt likt mitt eget amazon projekt smile men min vlir blå och får nog bara ett par 6x9or i hatthyllan. Prenumeration lagd.

451 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Kul att ni gillar det! smile Det kom dock upp några problem som gjorde att jag inte kunde börja med det som planerat, men nu till helgen ska jag dra igång projektet.

Bilstereo anläggningen har ändrats rätt mycket. Nu är målet att det ska spela så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt, alltså det ska låta bra inte bara spela högt, men jag tror det kommer spela rätt högt ändå.

HU: Inte bestämt än men en Alpine eller Pioneer som jag har liggandes. (0:-)
Framsystem: Zenzonic 4" coax i dörrarna drivet på HU. (99:-)
Baksystem (Hatthyllan): Två biltema 6x9" + två 6.5" midbasar från MDS. (0:-, fick dom av brorsan)
Steg till baksystem: Har ett 4-kanals liggandes, måste bara kolla om det fungerar. (0:-)
Basar: Två 10" Tanlon från Jula smile (498:-)
Steg till basar: DLS D1000 (1500:-)
Totalt: 2097:- så långt, kan hända att jag får köpa ett annat 4-kanals steg.

Att jag blev nöjd när jag fick tag i D1000 steget, har jagat ett fungerande hur länge som helst. Ser ut som nytt också. lol

Bilder kommer efter helgen smile
Senast redigerat av Landstrom (16 november 2010)

302 Inlägg
16 november 2010
FINT. Gillar faktiskt när projekten är lite mer jordnära till skillnad från många andra projekt som tar fem år och förvisso blir kanonsnygga men inte känns som något man skulle kunna göra själv. Blev lite snurrigt smile

Tror stereoanläggningen blir bra. Såga inte för mycke i instrumenbräda, hatthylla o dörrsidor utan gör det lite diskret är mitt tips. ´Brädan i min Amazon är tyvär upppkapad för stereo.

/Jonas

451 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Jag har monterat 6x9" och 6.5" i hatthyllan idag och klätt om den också. Har varit något fult grönt tyg på den innan och nu sitter det blått tyg där, inte så jätte snyggt men ser bra mycket bättre ut än vad det gjorde innan. Jag glömde dock kameran och mobilen har värdelös kamera så det är ingen idé att fota med den. Men det kommer bilder på den till helgen tillsammans med resten av bilen. smile

Dörrsidorna kommer förbli original. Det sitter ju 4" högtalare original och jag ska bara dit med ett par nya. Hatthyllan har dock fått sig en omgång med sticksågen men jag tycker det ser rätt bra ut när man fått dit högtalarna. Sen om man ska ta bort det så är det inte så svårt att göra en ny hatthylla.
Senast redigerat av Landstrom (17 november 2010)

302 Inlägg
17 november 2010
Bilder vill vi ha.

451 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Det kommer! wink

Angående motorn så blir det mest troligt en B20 som borras, hur mycket lämnar jag osagt än så länge och dubbla weber förgasare på det. smile

4 261 Inlägg

Sök