Köpråd Bmw 530IA touring - 95

pitrsn
24 augusti 2010 · 25 Inlägg

Har vart iväg och tittat på en Bmw som rubriken lyder! Inga skinnsäten men i övrigt det mesta i utrustningsväg. Den går hur fint som helst i motor och låda. Endast haft en ägare i Sverige (Import -02) och gått ca 18 000 mil.
Dock finns en del skönhetsfel som icke fungerande el-hissar fram och glappande baklucka. Sen lite små grejer som nån sprucken list och lite läckage ur en dämpare.
Den var endast körd ca 300 mil dom senaste fyra åren.

Han begär 10 000 för den och då är den besiktad ua. Men jag har ingen bra koll på Bmw och undrar om den kan vara värd pengarna? Kommer det bli svindyr att äga och köra? Ska man se upp när det handlar om en import? Tacksam för några åsikter smile

Rquired Allmänt envis
24 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Motorstarka bilar är sällan billiga att äga, men 530i är inte dyr att äga med tanke på vilken typ av bil det är. Det är en bra grund, varken 15år eller 18.000mil är något som sliter ut en E34 i första taget.

10.000:- är ett mycket bra pris för en sådan bil, och det är det stora frågetecknet tycker jag. Antingen är det ett klipp eller så ligger det något lurt bakom, och vi kan väl säga som så att det finns betydligt fler luringar än klipp till salu.

Det viktiga är att den är i bra skick, i så fall spelar det ingen roll om 18.000mil på mätaren är 25.000mil i verkligheten eller andra eventuella fel. Det är upp till dig hur du känner, det är du som sett och är sugen på den. smile

www.autopower.se är en utmärkt sida för Bmw-spekulanter, kolla in bl.a "Begagnatguiden" för E34 och "Importguiden".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
azXig Finlirare
24 augusti 2010 · 478 Inlägg

Kontrollera att oljepumpsbultarna sitter ordentligt omgående om du köper den. Klassiker på alla BMW med V8. Bakluckan är också vanligt, brukar vara elen som felar. Är i vilket fall som helst ett bra pris för den om den är besiktad och skattad. Skatten är ganska dyr, tror den ligger på 2500-2700kr per år.

EDIT: "Rquired" hann före så jag fick radera halva inlägget wink

Senast redigerat av azXig (24 augusti 2010)

pitrsn
24 augusti 2010 · 25 Inlägg

Tack för tipsen! Jag känner han som ska sälja den så tror han är rätt ärlig med i vilket skick den är i så förhoppningsvis är det ett klipp wink  Verkar vara mycket bil för pengarna tycker jag smile Precis som du skrev azXig så krånglar bakluckan. Lätt att åtgärda tro? Kan man få ner förbrukningen under litern långkörning tror ni?

Rquired Allmänt envis
24 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

pitrsn skrev:
Tack för tipsen! Jag känner han som ska sälja den så tror han är rätt ärlig med i vilket skick den är i så förhoppningsvis är det ett klipp wink  Verkar vara mycket bil för pengarna tycker jag smile Precis som du skrev azXig så krånglar bakluckan. Lätt att åtgärda tro? Kan man få ner förbrukningen under litern långkörning tror ni?

Syftar du på att elen i bakluckan är tokig? Brukar vara relativt enkelt att åtgärda, kablarna går i gångjärnen och brukar skava sönder med tiden. Det är bara att lappa ihop dessa igen.

Angående förbrukningen skall den dra 1.1L/milen blandad körning, nog skall det gå under litern med marginal om bilen är välservad och ok.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Westergren Large Cap
24 augusti 2010 · 1 816 Inlägg

Det är mycket bil för pengarna, tro mig.
Har samma motor i min 730 (3l V8) och det är svårt, näst intill omöjligt att komma under litern, även om man anstränger sig. Utöver oljepumpsbultarna som föregående talare säger så kan ventilkåpspackningen läcka. Men annars är det en mycket slitstark motor!

pitrsn
24 augusti 2010 · 25 Inlägg

Japp elen där, då får man kolla på det isfåfall! Okej, ja men de va ju inte så farligt ändå för en sån glidare wink Tackar för råden! Får se nu då om man kanske blir Bmw ägare smile

Stephan735i
28 augusti 2010 · 139 Inlägg

Du fixar lätt under litern, 540i/6 drar ca 0,95l/mil vid 110-120km/h, under 0,8l/mil vid jämn 90km/h körning.

10tkr är extrem billigt, du får igen dubbelt upp vid en eventuell nerplockning. Ett fel som kan inträffa på M60B30 är kedjeras, har hört om flera 3liters V8 med ras medan det aldrig händer M60B40 (okej en 740iA E38 som först fick automatlåderas drog med motorn).

Oljepumpsbultarna kan man nästan strunta i, eftersom även en ickekontrollerad 30000+ milare inte rasar, fast självklart kollar man ändå.

Det man ska komma ihåg oavsett vilken bil det gäller är det som skrivs, vad som KAN hända vid maximal otur, procentsatsen för kedjeras är väldigt väldigt liten.

Det såldes en 540i/6-95 från Tyskland i början på året med drygt 70000mil under hjulen, med enbart service. M60 är en suverän maskin!

Stephan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang