4709
Sök

För och nackdelar med volvo b18 motor?

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
som topic lyder..

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

5 111 Inlägg
28 augusti 2010
Eh, ja vad vill du veta, och vad ska du ha den till?

En kort sammanfattning är ju att det är en stabil motor som inte är vidare modern, men ska du ha den till att driva ett elverk, eller ska du ha den i en lastbil, eller vad?

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Eh, ja vad vill du veta, och vad ska du ha den till?

En kort sammanfattning är ju att det är en stabil motor som inte är vidare modern, men ska du ha den till att driva ett elverk, eller ska du ha den i en lastbil, eller vad?

har en duett ligandes här hemma så ja vill veta om dem e hållbara o bvad dem e känsliga för  kan inget om volvo motorer tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 562 Inlägg
28 augusti 2010
+slitstark, driftsäker, enkel.
-gammal konstruktion, hög bränsleförbrukning.

1 562 Inlägg
28 augusti 2010
mange_240 skrev:

skulle du ha den till duetten?lr skulle du plocka ur den ur duetten?

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
mange_240 skrev:

skulle du ha den till duetten?lr skulle du plocka ur den ur duetten?

den ska vara i den

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

5 111 Inlägg
28 augusti 2010
Inte tar en B18 mycket bränsle, det är ju bara snack. Beror ju på vad man jämför med, visst, en 75 hk motor i en lika tung bil idag går väl lite snålare, men det är ju ändå marginellt med tanke på hur allt utvecklats sedan dess.

De är inte särskilt känsliga för något speciellt, ganska så robust motor. Visst, de bör ju som allt annat ha vatten och olja, samt servas. Dessutom är det ju 40-50 år gamla grejer så man ska ju räkna med att de kan vara slitna.

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Inte tar en B18 mycket bränsle, det är ju bara snack. Beror ju på vad man jämför med, visst, en 75 hk motor i en lika tung bil idag går väl lite snålare, men det är ju ändå marginellt med tanke på hur allt utvecklats sedan dess.

De är inte särskilt känsliga för något speciellt, ganska så robust motor. Visst, de bör ju som allt annat ha vatten och olja, samt servas. Dessutom är det ju 40-50 år gamla grejer så man ska ju räkna med att de kan vara slitna.

hur långa ska service intervallerna vara? vilken olja rekomederas till den? i övrigt går den bra just nu ska bara skaffa ett nytt batteri till stackaren de e väl samma block som b20 i b18??

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

5 111 Inlägg
28 augusti 2010
Nä, det är inte samma block, B18 har mindre borr än B20, däremot så är B20 en vidareutveckling av B18, som passar direkt i alla fästen, dessutom går många delar att flytta över.

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
en fråga en sålänge har ja haft i  98 otktan går de bra me 95 istället? förra ägarn körde me 98 oktan o bly ärsättning

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

21 761 Inlägg
28 augusti 2010
B20 är i princip en uppborrad B18 så det är samma typ av block i grunden, stämmer vad jag vet.

Det ska funka med helt vanlig olja, vid vinterbruk bör man ju ha en som är anpassad för kalla temperaturer förstås. Om startmotorn inte är bytt så skadar det knappast med byte till en ny/annan, ska tex gå bra med en som passar till 240. Sitter en sån på min fars gamla Amazon iaf, blev en helt annan snurr vid starten. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 augusti 2010)

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
går de bra me 10w-40? i den?? eller någon annan tongue?

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

5 111 Inlägg
28 augusti 2010
Funkar fint.

Och jo, visst är B20-blocket så att säga baserat på B18 men det är inte samma sak, finns väl om jag inte är helt felunderrättat mer gods borra ifrån på B20.

Oktantal...ptja, är det en sportmotor med dubbelförgasare, eller är det en vanlig b18 med enkelförgasare?

21 761 Inlägg
28 augusti 2010
Det har varit halvsyntetisk olja i den där Amazonen och det funkade utan problem. Tror faktiskt det är helsyntet i just nu, är inte helt säker. Men den motorn har dock blivit renoverad en gång förut och har knappast gått mer än 10000 mil efter renoveringen, så det är kanske inte riktigt rätt att jämföra med en orenoverad motor. smile

Blyersättning ska det vara i dessa motorer enligt information som jag har läst i någon broschyr förut. Om man måste hälla i vid varje tankning vet jag inte, det är möjligt att det räcker med typ var tredje eller så. Bäst är väl att göra vid varje tankning, då är man säker.
Senast redigerat av Drönirettab (28 augusti 2010)

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Funkar fint.

Och jo, visst är B20-blocket så att säga baserat på B18 men det är inte samma sak, finns väl om jag inte är helt felunderrättat mer gods borra ifrån på B20.

Oktantal...ptja, är det en sportmotor med dubbelförgasare, eller är det en vanlig b18 med enkelförgasare?

enkel förgasare

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 749 Inlägg
28 augusti 2010
Nackdelar? Näe, det finns nog inga sådana med dem.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 augusti 2010
mange_240 skrev:

Hög bränsleförbrukning? Åkt en gammal b18 jag hade under litern, och då satt den i en a-traktor som delvis gick på tvåan.

Finns inga nackdelar förutom att det inte är världens starkaste.

Men mitt exemplar var i alla fall fenomenalt piggt, gick fan bättre än b23:an jag har i min 240 nu....

Man kan köra utan vatten och olja i motorn om man så önskar, den håller ändå. Bosse bildoktorn har ju försökt ta kål på en ^^

De enda som kan krabba lite är väl tändningen om delarna är gamla, samt att membranet i förgasaren är viktigt att se till så det är helt.

5 111 Inlägg
28 augusti 2010
Drfrasse skrev:
Volvo544special65 skrev:
Funkar fint.

enkel förgasare

De är såpass lågkompade att jag tror de ska funka på gamla regularbensinen som var 93 oktan, så 95 ska inte vara några bekymmer det heller.

1 562 Inlägg
28 augusti 2010
Bensinskallen skrev:
mange_240 skrev:

Hög bränsleförbrukning? Åkt en gammal b18 jag hade under litern, och då satt den i en a-traktor som delvis gick på tvåan.

Men mitt exemplar var i alla fall fenomenalt piggt, gick fan bättre än b23:an jag har i min 240 nu....

Man kan köra utan vatten och olja i motorn om man så önskar, den håller ändå. Bosse bildoktorn har ju försökt ta kål på en ^^

De enda som kan krabba lite är väl tändningen om delarna är gamla, samt att membranet i förgasaren är viktigt att se till så det är helt.

jo de klart de beror ju på vad den sitter samt vad för utväxling. dock så har jag ju bara en gammal hederlig 3315 å utgå i från, å säga att den har låg förbrukning vore en ren lögn. men lär ju inte bli ngn skillnad för ts om han byter från en b16 lr vad som nu kan sitta i.
Senast redigerat av mange_240 (28 augusti 2010)

1 035 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
Bensinskallen skrev:
mange_240 skrev:

jo de klart de beror ju på vad den sitter samt vad för utväxling. dock så har jag ju bara en gammal hederlig 3315 å utgå i från, å säga att den har låg förbrukning vore en ren lögn. men lär ju inte bli ngn skillnad för ts om han byter från en b16 lr vad som nu kan sitta i.

så mycket dricker den ej smile under 1 l wink

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök