Kära basnarkomaner!
Tog en liten tur idag och spelade lite house, visst volymratten vart bra mkt högre uppvriden än vanligt(33), men inget exceptionellt utspelade sig i vindrutan (flex) jämfört med vad som regelbundet gått det senaste i form av djupbas (ex Late night trip på vol 23 gav en 2.5-3.5cm backspegeldans). Ett par hundra meter och ett smärre rökmoln flödade ur porten och jag fick utrymma bilen omedelbart och vädra ett par minuter.
Så till systemet:
System beskrivning;RF T115D2 , 130L stämt på 33hz, kopplad till 1ohm. Steg; t2001bd som ligger på runt 15-20% gain. En Alpine CDE-9882Ri står för signal. Bilen är en Focus 06, hgv, med 120A alt och vad som verkar vara ett piggt batteri. Har haft systemet rullandes en vecka ungefär. Nu skickas signalen med 3 kablar, 1st dubbelskärmad GAS kabel som går till frontarna och 2st ej lika tjocka/skärmade men högt rekomenderade av CDR i göteborg som utmärkt kvalitet. När jag kopplade in de nya från CDR till frontsystemet fick jag väldigt mkt vinande "motorljud" som följd av gaspådrag. Tillräckligt för att det inte skulle vara rimligt att spela musik utan att dränka det i bas. Lösningen blev att byta så den gamla signalkabeln fick gå till frontarna och omedelbart försvann bruset. I stundens hetta var jag sugen på att prova min nya låda, och lät den köras med den nya kabeln då inte bruset längre hördes, men sannorlikt var där. Kablarna är förstås dragna bredvidvarandra på samma sätt.
Inga problem en vecka! med redigt framruteflex! Tills idag, utan flex

Funderingar:
1) Är det så att jag har stektbasen pga oren signal? på "Mer effekt" (mer volymuppdrag) men trots mindre mekanisk rörelse (mindre tryck i bil)???
2) Basen låter fortfarande. Är det så att jag bara stekt en talspole? Eller bränt "bara lite"? Är det dumt/farligt/skadlgit att spela på nu trots den låter?
3) Vad gör jag nu?
Tacksam för svar och funderingar.
Mvh Surken