5432
Sök

T115D2 stekt. Vad hände? Förslag på uppföljning!

329 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Kära basnarkomaner!

Tog en liten tur idag och spelade lite house, visst volymratten vart bra mkt högre uppvriden än vanligt(33), men inget exceptionellt utspelade sig i vindrutan (flex) jämfört med vad som regelbundet gått det senaste i form av djupbas (ex Late night trip på vol 23 gav en 2.5-3.5cm backspegeldans). Ett par hundra meter och ett smärre rökmoln flödade ur porten och jag fick utrymma bilen omedelbart och vädra ett par minuter.

Så till systemet:
System beskrivning;RF T115D2 , 130L stämt på 33hz, kopplad till 1ohm. Steg; t2001bd som ligger på runt 15-20% gain. En Alpine CDE-9882Ri står för signal. Bilen är en Focus 06, hgv, med 120A alt och vad som verkar vara ett piggt batteri. Har haft systemet rullandes en vecka ungefär. Nu skickas signalen med 3 kablar, 1st dubbelskärmad GAS kabel som går till frontarna och 2st ej lika tjocka/skärmade men högt rekomenderade av CDR i göteborg som utmärkt kvalitet. När jag kopplade in de nya från CDR till frontsystemet fick jag väldigt mkt vinande "motorljud" som följd av gaspådrag. Tillräckligt för att det inte skulle vara rimligt att spela musik utan att dränka det i bas. Lösningen blev att byta så den gamla signalkabeln fick gå till frontarna och omedelbart försvann bruset. I stundens hetta var jag sugen på att prova min nya låda, och lät den köras med den nya kabeln då inte bruset längre hördes, men sannorlikt var där. Kablarna är förstås dragna bredvidvarandra på samma sätt.

Inga problem en vecka! med redigt framruteflex! Tills idag, utan flex sad

Funderingar:
1) Är det så att jag har stektbasen pga oren signal? på "Mer effekt" (mer volymuppdrag) men trots mindre mekanisk rörelse (mindre tryck i bil)???

2) Basen låter fortfarande. Är det så att jag bara stekt en talspole? Eller bränt "bara lite"? Är det dumt/farligt/skadlgit att spela på nu trots den låter?

3) Vad gör jag nu?

Tacksam för svar och funderingar.

Mvh Surken

742 Inlägg
28 augusti 2010
Tryck på konen! Skrapar det? Då är baren paj! Inget skrap! Bara fortsätta poppa! big_smile Även om en spole kan vara bränd är det bara att poppa! Du kommer att få lite andra värden men! Om du vill veta mät spolarna med en ohm meter, se bara till att plocka lös kablarna från slutsteget då det kan ge felaktiga värden om dom är inkopplade!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

329 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Okay!

Jag ska ta reda på hur det är med konskrapet. Jag är fortfarande lite skeptisk till att bara blåsa på. Borde jag inte koppla ur den stekta spolen i så fall?

Men är jag rätt ute med signalbruset som kan ha stekt basen nu?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 augusti 2010
zrken skrev:
Okay!

Jag ska ta reda på hur det är med konskrapet. Jag är fortfarande lite skeptisk till att bara blåsa på. Borde jag inte koppla ur den stekta spolen i så fall?

Men är jag rätt ute med signalbruset som kan ha stekt basen nu?

Det är inte signalbruset som är problemet.. Det är den distade signalen.
Senast redigerat av Tokken (29 augusti 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

329 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tokken:

Det är alltså så att motorvinande brus som hörs tydligt på en kabel men inte en annan; inte är ett problem?
Jag tänkte mig att det skapar en orensignal, ungefär som jag tänker mig dist??

Hur åtgärdar jag den 'distade' signalen ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 augusti 2010
zrken skrev:
Tokken:

Det är alltså så att motorvinande brus som hörs tydligt på en kabel men inte en annan; inte är ett problem?
Jag tänkte mig att det skapar en orensignal, ungefär som jag tänker mig dist??

Hur åtgärdar jag den 'distade' signalen ?

Skruva ner gainen.. Undvik att vrida upp volymen till det översta stegen på stereon då det ofta skickas ut oren signal dom sista hacken.
Generatorljudet borde inte vara ett problem, men ett steg som är uppgainat högt kommer att brusa mer och generatorljuden förstärks som ett brev på posten.. men det har inget med basdödande dist att göra.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

329 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Stegets gain på knappt 20% är väl inte  speciellt högt?

Inget håller ju för evigt, men har vart betydligt aggressivare på inställningarna i på basremoten/eq tidigare och inte haft ngt problem alls.

Nu tittade jag i manualen och ser att jag körde på 33-34 på stereon när basen stektes, och det vart tydligen av 35 som var max. Jag räknade med att 40 var max. Därav den äckliga signalen som sket sig ! sad(

Så för att kräma ut så mkt som det går av basen,;

1) då gäller det alltså att hålla gainen HUR LÅGT på steget?
2) Basremote?
3) Bass eq i stereon?
4) Subwoofer level eq 1-15 på stereon, hur mkt av den bör användas?
5) Jag förstod det som att mer än säg 30/35..

....?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 augusti 2010
Skit i allt vad bassboost och basremote heter.. Subwoofer EQ kan du också skita i. Fattar inte varför dom ens finns.. dom är helt klart djävulens avkomma.

Max 30 av 35 låter bra.. Så det kan mycket riktigt vara stereon som var boven i dramat i och med att gainen inte var uppställd så högt. Skickar man in en skitsignal får man en förstärkt skitsignal ut.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
Är det en Kenwood enhet du har? Då är volym 30 bra att ha som absolut max, jag brukar ha 28 för att få helt ren signal, tycker det börjar komma lite dist vid volym 30 (beror såklart även på låten men rent generellt). Skulle vara kul att mäta utsignalen med ett osciloskop för att se nr disten verkligen kommer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

329 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Sitter på en Alpine CDE-9882Ri.

Bör jag koppla ifrån den talspolen som är stekt och bara köra på den friska (om någon nu är frisk..) ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2010
Tokken: Subwoofer-level på HU:n måste väl gå att använda hur som helst? Den bestämmer ju bara hur mycket av signalen som ska gå ut på den kabeln?

Zrken: Om den är bränd så den har en annan resistans är det en god ide att inte spela mer med den spolen!

329 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Det är lite svårt att bedöma om den har "annan" resistans då jag inte har mätt på den tidigare. Nu kan ju båda spolarna vara trasiga, olika mkt. Dvs det är svårt att säga vad som är "friskt". Ska ta isär lådan så fort jag får möjlighet och mäta. Håller på och flyttar nu idagarna, därav lite svårt att få ordning på detta.

Spenderade kvällen igår med att simulera upp diverse motsvarande basar, och det tycks vara så att jag lyckats slå ner ngnstans med volym/avstämning som gör lådan lämplig för diverse olika. ex SPL XTR-380D2s, DD2515, DD3515.

Jag vill _verkligen inte_ steka mitt steg på grund av denna basskadan. Är det _minsta_ risk med det är det läge att säga ifrån högt och ljudligt NU!

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Du ser ganska lätt om någon spole har konstig resistans. För 4 Ohms spole kan du utgå ifrån 3,2-3,8 Ohms resistans, för 2 Ohms spole kan du utgå ifrån 1,8-2 Ohm. Det kan även vara någon tiondel plus eller minus, men ifall resistansen avviker markant så är det någonting fel.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 augusti 2010
zrken skrev:
Det är lite svårt att bedöma om den har "annan" resistans då jag inte har mätt på den tidigare. Nu kan ju båda spolarna vara trasiga, olika mkt. Dvs det är svårt att säga vad som är "friskt".

Din bas har ju dubbla två ohms spolar.. bara å mäta.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

329 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Mätte upp "lådan" lite provisoriskt, då det är parallelkopplat internt. Den mäter upp på rätt tråkiga 0.2ohm. Steget spelar fortfarande lådan, men håller mig djävligt försiktig på volymen..
Ska snart (nu när jag flyttat relativt klart), mäta upp respektive talspole. Men det är ju enkelt som det är. Basen är inte fullt funktionsduglig och behöver ersättas =/

Jag är inte intresserad av att byta ner mig i vare sig ljudkvalitet eller tryck. Förslag på ersättningsbas?

21 761 Inlägg
4 september 2010
Om resistansen bara är 0,2 Ohm så ska inte basen användas, detta är i princip att betrakta som kortslutning (sett ur stegets synpunkt) och steget kan ta skada (även om man är försiktig med volymen). smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2010)

329 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Även om jag nu kör på den andra talspolen? Basen har ju två?

...lr vad händer ieg med en bas om man bara kör på en talspole?

21 761 Inlägg
6 september 2010
Man kan köra med bara en spole, men dels tål inte basen lika mycket effekt och dels ändras parametrarna. Sedan blir kontrollen på konen sämre. smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 september 2010
Kort och gott basen är trasig.. Kona om den eller kasta.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

742 Inlägg
8 september 2010
Kopplade du lös kablarna från steget när du mätte? Om du gjorde det och har 0.2Ohm så är det kortis i minst en spole och det värde du fått är troligtvis kablarna från instrumentet till basen!

Basen är tyvärr paj! sad

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

Sök