Bygge av Extraktorgrenrör

Vikner
30 augusti 2010 · 40 Inlägg

Hejsan!
Jag äger en saab 900 2.0T 96:a.
Hade tänkt att bygga ett eget x-grenrör. Eller jag ska göra det i skolan som projektarbete.
Men jag undrar om det är någon som har en ritning eller nån som kan hjälpa mig grader på rören och vart man kan få tag på flänsar (Stavning) till detta bygge.

Gidlund
30 augusti 2010 · 354 Inlägg

Vikner din pajjas big_smile

ritning , spana runt lite på bilarna på forumet så ser du nog några som kör med det så kan du spana lite smile
annars får du väll klura ut ett själv som du bygger ihop, de blir ju roligast smile

här har du en sida du kan handla grenrörs bitar och flänsar på... finns väll på de flesta sidor iofs men endå

http://www.grenror.se/

Gidlund
30 augusti 2010 · 354 Inlägg

hihi big_smile

Vikner
30 augusti 2010 · 40 Inlägg

Men va fan. hur ska jag vet vad jag ska a för böjar och sånt skit då ? Och vad det ska vara för längd på dom ?

FLindgren
30 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Längd beror lite på vad man själv har för funderingar vissa bygger långa å andra bygger korta. Alla har sina egna teorier på hur det funkar och hur responsen blir på olika längderna.
Gör du ett projektarbete i skolan kan du ju bygga två olika, ett med långa å ett med korta. och kolla skillnaden wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Vikner
30 augusti 2010 · 40 Inlägg

Det är juh sant. Men då åter står bara en fråga. Vilka grader på rören ska jag införskaffa?  tongue

Mistander
3 september 2010 · 73 Inlägg

Finns väl bara 90graders fast med olika radie.

"Friendly Drifter"
Audi 80 GL "B1" (1973)
_pekka_
7 september 2010 · 12 Inlägg

Som Dennis säger så är det 90gradersbitar du köper. sedan kapar du till dom efter önskat gradantal tex 45grader. Du kommer behöva långradie och kortradie, rören du ska använda är 42mm och flänsarna helst 10mm tjocka. innan du drar igång bör du beräkna platsen så väl du kan för antar att du ska ha den motorn i 240in? Hör av dig vikner om du behöver hjälp med arbetet och material.

Den som ingen turbo har får åka utan bar!
___________________________________
BMW e34 525 (1988)
Vikner
7 september 2010 · 40 Inlägg

Tackar så mycket för det svaret. Då ska jag införskaffa mig flänsar och rör bitar smile. Så får vi mäta ur det i saaben. För jag tänkte bygga två stycken. Ett med en t25 fläns och en med en t3 fläns.

_pekka_
8 september 2010 · 12 Inlägg

okej men varför två? går att bygga en adapterplatta rätt smidigt mellan två flänsar så slipper du ha två grenrör. Glöm inte rakrör så du inte bara beställer böjar.

Den som ingen turbo har får åka utan bar!
___________________________________
BMW e34 525 (1988)
Erick
8 september 2010 · 4 767 Inlägg

Och tänk på att det kommer gå åt mer rör än vad du tror. Så köp på dej några extra av varje sort smile

Frågan är dock hur du ska komma upp i 100 timmar med att svetsa ett grenrör.

Senast jag byggde ett var till vår Lupo turbo och det tog 2 timmar att bygga från noll till klart att montera.

Du kan ju göra ett arbete om flöden, temperaturer osv i samband med det!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_pekka_
9 september 2010 · 12 Inlägg

Ett projektarbete som praktist arbete innefattar mkt mer än själva byggandet, stor del pappersarbete med att pressentera abetet i e snygg mapp men också som du nämnde Erick varför du bygger på de sättet och matterial val, flöde, behandlas, lindas osv går de att få ihop mkt tid på. Sen första gången i ett trångt motorutrymme tar fan tid:) Ja menar de går att dra ut på det hela. När har du tänkt sparka igång?

Den som ingen turbo har får åka utan bar!
___________________________________
BMW e34 525 (1988)
Vikner
9 september 2010 · 40 Inlägg

Jag har väl börjat redan, igenom att forska runt lite och kolla runt lite och sådär. Så jag ska väl beställa flänsar så fort jag har pengar över. Fick juh en onödig kostnad nu när lådan rasade. Så vi får se smile. Men det bör bli så snart som möjligt smile.

Gidlund
9 september 2010 · 354 Inlägg

ännu en saab låda till himlen! otippat wink
jag ska förse himlen med någon nästa sommar med när bygget är klart big_smile haha

Vikner
10 september 2010 · 40 Inlägg

Haha wink. Gör så Giddan big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang