5175
Sök

Skillnad på högnivå/lågnivå omvandlare

671 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
hej vad är det för skillnad på en sådan omvandlare  mot en stereo med lågnivå inbyggd.

då jag har en sådan och tycker det låter skit  och har den kopplad till orginalstereon  just nu..
påverkar omvandlaren något när den är kopplad till högtalarna.

har precis beställt en dubbel din om det gör någon skillnad  på kvaliten

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 augusti 2010
karlsson_1984 skrev:
hej vad är det för skillnad på en sådan omvandlare  mot en stereo med lågnivå inbyggd.

då jag har en sådan och tycker det låter skit  och har den kopplad till orginalstereon  just nu..
påverkar omvandlaren något när den är kopplad till högtalarna.

har precis beställt en dubbel din om det gör någon skillnad  på kvaliten

Har du en Saab som det är kopplat emot så måste man ha speciella hög->lågnivå omvandlare annars så låter det skit det har du rätt i.

Det bästa är om du byter allt för Saab har inte så bra stereos org.

Det finns massa olika lösningar.

MVH//Björn

671 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
okej japp det är en saab  och denna omvandlaren köpte jag billigt på brl.
men då kanske du även vet om orginal dörrhögtalarna fungear bra med den nya enheten jag beställt

http://www.autohifi.se/?category_id=163 … d=KW-XR411

då jag har 6st  orginal och sett några trådar om att  vissa som bytt huvudenheten har fått sämre ljud eller knappt något ljud alls i samband med bytet.

för bara huvudenheten borde ju göra ett ordentligt lyft i ljudkvalite

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 augusti 2010
karlsson_1984 skrev:
okej japp det är en saab  och denna omvandlaren köpte jag billigt på brl.
men då kanske du även vet om orginal dörrhögtalarna fungear bra med den nya enheten jag beställt

http://www.autohifi.se/?category_id=163 … d=KW-XR411

då jag har 6st  orginal och sett några trådar om att  vissa som bytt huvudenheten har fått sämre ljud eller knappt något ljud alls i samband med bytet.

för bara huvudenheten borde ju göra ett ordentligt lyft i ljudkvalite

Bara så du är med så funkar det inte och bara byta Spelare och få övriga högtalare att fungera på ett enkelt sätt.

Men den butik du handlar av bör väl ha koll på hur man koppla ihop det hela.

MVH//Björn

3 466 Inlägg
31 augusti 2010
Gäller det DLS-steget?

Isf undrar jag varför du ens har lågnivåomvandlare då steget har inbyggd högnivå som låter betydligt bättre än att köra separat. Dessutom slipper du remoten om du kopplar stegets högnivå då den har inbyggd autostart.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Gäller det DLS-steget?

Isf undrar jag varför du ens har lågnivåomvandlare då steget har inbyggd högnivå som låter betydligt bättre än att köra separat. Dessutom slipper du remoten om du kopplar stegets högnivå då den har inbyggd autostart.

Det kommer bli samma problem även där skulle jag tro?
SAAB är lite speciella att få till ljudet i.

MVH//Björn

3 466 Inlägg
31 augusti 2010
dbakuten skrev:
M_icke_ skrev:
Gäller det DLS-steget?

MVH//Björn

Jag har själv kopplat flertalet DLS-steg i Saab 9-5 med högnivån. Dock var det AS2 stereo i alla bilarna.
Just bas funkar bra på högnivå men fullpass har jag inte testat.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 augusti 2010
M_icke_ skrev:
dbakuten skrev:
M_icke_ skrev:
Gäller det DLS-steget?

MVH//Björn

Jag har själv kopplat flertalet DLS-steg i Saab 9-5 med högnivån. Dock var det AS2 stereo i alla bilarna.

Det beror på hur kräsen man är

Jag tycker inte att billiga/inbyggda Hög->lågnivå funkar bra till Saabar eller flertalet av org stereo.

Men det finns trix hur man får till det.

MVH//Björn

3 466 Inlägg
31 augusti 2010
dbakuten skrev:
M_icke_ skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Det beror på hur kräsen man är

Jag tycker inte att billiga/inbyggda Hög->lågnivå funkar bra till Saabar eller flertalet av org stereo.

Men det finns trix hur man får till det.

MVH//Björn

Som jag sa så funkar det helt ok till basar, låter betydligt bättre än vad jag hade väntat mig faktiskt.

Du har inte ens frågat hur steget är inställt och vad jag vet så är det den vanligaste anledningen till att det låter skit...

671 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Gäller det DLS-steget?

tänkte inte så långt men jag tycker att jag får justera jämt och blir aldrig nöjd.  ena stunden så blir ljudet i kupen för högt och basen för låg   å vice versa .

tyckte  basen och steget hängde med mycket bättre i opeln jag hade med en 1din stereo med inbyggd lågnivå.

men men får se om det blir bättre  med ny huvud enhet.
sen för några veckor sedan bytte jag alla högtalare i dörrarna till sprillans nya men vart ett sämre ljud  än väntat   sen passade dom inte så bra heller.

men om jag nu byter hu och sätter i dom nya högtalarna blir det bra då eller är det nåt eget system saab har så man lär byta något mer och i så fall vad

3 466 Inlägg
31 augusti 2010
karlsson_1984 skrev:
M_icke_ skrev:
Gäller det DLS-steget?

tänkte inte så långt men jag tycker att jag får justera jämt och blir aldrig nöjd.  ena stunden så blir ljudet i kupen för högt och basen för låg   å vice versa .

tyckte  basen och steget hängde med mycket bättre i opeln jag hade med en 1din stereo med inbyggd lågnivå.

men men får se om det blir bättre  med ny huvud enhet.
sen för några veckor sedan bytte jag alla högtalare i dörrarna till sprillans nya men vart ett sämre ljud  än väntat   sen passade dom inte så bra heller.

men om jag nu byter hu och sätter i dom nya högtalarna blir det bra då eller är det nåt eget system saab har så man lär byta något mer och i så fall vad

Till en början undrar jag vad du har för stereo orginal? AS1, AS2 eller AS3?

AS1 är verkligen inte bra men både AS2 och AS3 låter förvånansvärt bra orginal.

Hurvida AS1 har orginalsteg vet jag inte men AS2/3 har ju ett steg som driver högtalarna.

Om jag inte minns fel är orginalhögtalarna på 2ohm och extremt lättdrivna. Byter du då bara högtalarna rakt av till 4ohm-högtalare kommer du inte få ut alls mycket effekt och det låter skit ja..

Med andra ord så ska du byta högtalarna måste du dessutom byta steg och då blir det smidigast och bäst ljudkvalitetsmässigt, att även byta stereo.

671 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
vet inte vad den heter men jag har inget saab steg i vad jag sett och sen har jag modellen med cd  as1 är väl den med bandare va  så möjligen att den heter as 2 då

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2010
CD finns till alla system men bandare finns (konstigt nog) bara till AS2/3. Steg finns i både AS 2 & 3, dock inte i AS1.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
1 september 2010
ChriZtoffer skrev:
CD finns till alla system men bandare finns (konstigt nog) bara till AS2/3. Steg finns i både AS 2 & 3, dock inte i AS1.

Japp enklaste sättet att se att man har AS2/3 är att man har både CD och bandare..
AS3 har även en bas i skuffen på kombin och 6x9or i hatthyllan på sedanen om jag minns rätt.

AS1 borde ju alltså inte vara lika jävlig att byta stereo på då som AS2/3.

Är högtalarkablarna dragna ändan fram till stereon kan man enkelt byta men så länge man inte vill bränna steget i stereon så får man byta högtalare med..

671 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
tja nu har jag monterat i nya huvudenheten men har ett nytt problem och det är att stereons minne sparas inte när jag vrider av tändningen  vet nån vad det kan vara obs att det är orginalkopplat och inget pul jag lägger upp 2 bilder i galleriet nu på direkten så ser ni hur det är kopplat

Sök