Kvittar det vilken turbo det är på Volvo V70R AWD Laserblå -00:a?

s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Hej !

Det är så att min turbo är lite halvkass på min Volvo V70R AWD -00:a Laserblå. Och sen har jag varit ute på Laga.se och Bildelsbasen.se men frågan är: Kan man sätta t.ex. en Volvo 2,5T turbo på min också eller det är typ "någon speciell" turbo? Är inte så insatt i hur mkt dom klarar och hela den biten..

Har en länk för att ge exempel: http://www.atracco.se/Part.aspx?delunik … mp;ctx=pub

Och när jag ändå skriver här, vad heter kardan med ett finare ord när man söker på exempelvis de två ovannämda sidorna?

MVH

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Eberlund VW Ägare
30 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Om jag inte missminner mig så har V70R större turbo än vanliga V70.

Om nu turbon ändå är på gång att rasa varför inte uppgradera till exempel en KKK24 turbo från S60R.

Mellan axel är det du ska leta efter när du letar efter kardanen.

Henrik Eberlund
Marlboroman
30 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Eberlund skrev:
Om jag inte missminner mig så har V70R större turbo än vanliga V70.

Om nu turbon ändå är på gång att rasa varför inte uppgradera till exempel en KKK24 turbo från S60R.

Mellan axel är det du ska leta efter när du letar efter kardanen.

Okej ! Danke schön Eberlund !

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Eberlund VW Ägare
30 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Hade för mig att det var 19T som satt i Laserblå men våga inte skriva det eftersom jag inte var säker.

Hade för mig att det var 19T från V70R som många som körde 855 T5 stoppa i sina bilar.

Henrik Eberlund
s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Okej, men att sätta större gör ingen skillnad? Jag menar att det går bra utan att det ska va några konstigheter?

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Eberlund skrev:

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Hade för mig att det var 19T som satt i Laserblå men våga inte skriva det eftersom jag inte var säker.

Hade för mig att det var 19T från V70R som många som körde 855 T5 stoppa i sina bilar.

Okej, men vet du hur det blir med t.ex S60 turbo? Passar den rakt på eller man måste modifiera? Vilken årsmodell och är det enbart från S60R man kan ta?

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Eberlund VW Ägare
30 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

s_cehlin skrev:

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Okej, men att sätta större gör ingen skillnad? Jag menar att det går bra utan att det ska va några konstigheter?

Eftersom T19 passade direkt på 855:ans grenrör och även KKK24 gjorde det så då borde KKK24 turbon passa på ditt grenrör.

Dock är det som alltid att när man trimmar så riskerar man koppling mm att gå åt helvete om man trimmar för mycket. Dock så ska R:ens koppling palla mer än vanliga T5

Henrik Eberlund
Marlboroman
30 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

s_cehlin skrev:

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Okej, men att sätta större gör ingen skillnad? Jag menar att det går bra utan att det ska va några konstigheter?

Finns inte så många alternativ på större eller andra som passar rakt av utan konstigheter eller ombyggnationer. Visst kan du byta tyill en större inom rimliga gränser och den komemr gå som den ska ändå, men utan mjukvara för större aggregat och ev andra ombyggnationer är det bara bortkastat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Eberlund VW Ägare
30 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Marlboroman skrev:

s_cehlin skrev:

Marlboroman skrev:
Din motor vill ha ett 19T som det sitetr på från fabrik. Att byta till ett mindre aggregat, från till exempel 2,5T är ingen bra ide.

Okej, men att sätta större gör ingen skillnad? Jag menar att det går bra utan att det ska va några konstigheter?

Finns inte så många alternativ på större eller andra som passar rakt av utan konstigheter eller ombyggnationer. Visst kan du byta tyill en större inom rimliga gränser och den komemr gå som den ska ändå, men utan mjukvara för större aggregat och ev andra ombyggnationer är det bara bortkastat.

Givetvis gör det inte någon större skillnad med att bara byta turbo.

Menar bara att jag känner denna fartglada kille och varför inte lägga pengarna på en större turbo direkt så är det fixat tills du går vidare med fler modifikationer. Istället för att lägga pengar på en T19 nu och sedan senare lägga pengar igen på en t.ex. KKK24 turbo.

Henrik Eberlund
s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Eberlund skrev:

Marlboroman skrev:

s_cehlin skrev:

Okej, men att sätta större gör ingen skillnad? Jag menar att det går bra utan att det ska va några konstigheter?

Finns inte så många alternativ på större eller andra som passar rakt av utan konstigheter eller ombyggnationer. Visst kan du byta tyill en större inom rimliga gränser och den komemr gå som den ska ändå, men utan mjukvara för större aggregat och ev andra ombyggnationer är det bara bortkastat.

Givetvis gör det inte någon större skillnad med att bara byta turbo.

Menar bara att jag känner denna fartglada kille och varför inte lägga pengarna på en större turbo direkt så är det fixat tills du går vidare med fler modifikationer. Istället för att lägga pengar på en T19 nu och sedan senare lägga pengar igen på en t.ex. KKK24 turbo.

Det roliga är, när jag köpte bilen trodde jag att den va helt original, men där är steg 2 i den, programvara och 3 tums från kat och bakåt.. Men det jag vill komma till är att man inte köper "för liten" turbo, så den rasar igen.. För när man sökte på laga.se och bildelsbasen.se så kom där bara upp 2,5t turbo, även om man sökte på regnr.. Så det va det jag undrade egentligen, om det räcker med 2,5t:s turbo eller man måste ha en 19T turbo.. Men vad har 2,5 T för turbo?

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Marlboroman
30 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Eberlund skrev:

Marlboroman skrev:

s_cehlin skrev:

bla bla bla?

bla bla bla.

Menar bara att jag känner denna fartglada kille och varför inte lägga pengarna på en större turbo direkt så är det fixat tills du går vidare med fler modifikationer. Istället för att lägga pengar på en T19 nu och sedan senare lägga pengar igen på en t.ex. KKK24 turbo.

För att dels så kräver ett K24 att man byter lite delar, och att byta till större turbo för att kunna få ut mer effekt är inte någon riktigt bra ide då automatlådan begränsart effekten till i runda slängar vad originalturbon orkar med

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
30 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

s_cehlin skrev:
För när man sökte på laga.se och bildelsbasen.se så kom där bara upp 2,5t turbo, även om man sökte på regnr.. Så det va det jag undrade egentligen, om det räcker med 2,5t:s turbo eller man måste ha en 19T turbo.. Men vad har 2,5 T för turbo?

Vanliga 2,4/2,5T (heter olika beroende på årsmodell) har ett 13C som inte ens orkar med originaleffekten i din bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
30 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

s_cehlin skrev:

Eberlund skrev:

Marlboroman skrev:

Finns inte så många alternativ på större eller andra som passar rakt av utan konstigheter eller ombyggnationer. Visst kan du byta tyill en större inom rimliga gränser och den komemr gå som den ska ändå, men utan mjukvara för större aggregat och ev andra ombyggnationer är det bara bortkastat.

Givetvis gör det inte någon större skillnad med att bara byta turbo.

Menar bara att jag känner denna fartglada kille och varför inte lägga pengarna på en större turbo direkt så är det fixat tills du går vidare med fler modifikationer. Istället för att lägga pengar på en T19 nu och sedan senare lägga pengar igen på en t.ex. KKK24 turbo.

Det roliga är, när jag köpte bilen trodde jag att den va helt original, men där är steg 2 i den, programvara och 3 tums från kat och bakåt.. Men det jag vill komma till är att man inte köper "för liten" turbo, så den rasar igen.. För när man sökte på laga.se och bildelsbasen.se så kom där bara upp 2,5t turbo, även om man sökte på regnr.. Så det va det jag undrade egentligen, om det räcker med 2,5t:s turbo eller man måste ha en 19T turbo.. Men vad har 2,5 T för turbo?

Lågtryckarens är skitliten i gämförelse med din, du kan möjligen smälla dit ett 18T som inte är så stor skilland på mot ett 19T men dom är inte inte heller lätta att få tag på.

Autotech
BMW 335D (2008)
s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

Okej, tack för allt hjälp.. Ingen som vet EXAKT var man kan hitta dessa turbo? Har kolla på beg men inte nya iofs.. MVH

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Busgrabb Rejsa ?
30 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

s_cehlin skrev:
Okej, tack för allt hjälp.. Ingen som vet EXAKT var man kan hitta dessa turbo? Har kolla på beg men inte nya iofs.. MVH

Turbofirmorna har utbytesaggreget, alltså du lämna din gamla och får en renoverad i nyskick.

Annars har www.turbomeck.se bra priser på nya aggregat.

Autotech
BMW 335D (2008)
Evert_
30 augusti 2010 · 303 Inlägg

lyssna inte på nån annan du ska ha ett 19T det är orginal på din bil turbo meck i gbg har turboservice har la volvo har såna agg bara söka på google

heter numera blyfot_racing här på garaget
loudness
30 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

fixade till rubriken, är väl inte färgen som avgör de under huven wink

s_cehlin Mensa -09
30 augusti 2010 · 182 Inlägg

loudness skrev:
fixade till rubriken, är väl inte färgen som avgör de under huven wink

Nej, men tänkte mer på att där är ju mer hk i laserblå än t.ex saffran wink Så därför jag skrev så smile Fast dom kanske har samma turbos? smile

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Snitch Ointresserad.
30 augusti 2010 · 936 Inlägg

19T. Punkt.

Teabag appreciation club.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang