4414
Sök

Någon som blivit ägare till en bil från ett dödsbo?

945 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Söker valfri person som blivit ägare till ett fordon genom ett dödsbo.
Alltså inte fått ärva fordonet utan köpt fordonet av personen som ärvde.

Problem:
Har fått möjligheten till ett fordon från ett dödsbo, alltså fått frågan av personen som ärvde.
Grejen är den att personen som avlidit fortfarande står skriven som ägare. (Har kollat!)

En lösning är att förklara detta för transportstyrelsen och riskera att bilen inte går att överföra
till mig som reggad och klar. Inbillar jag mig iaf för haha... smile

En annan lösning är att personen som fick ärva och Inte är skriven ägare skriver på pappret ändå.
Detta är urkundsförfalskning känns det som. Men det är inte en del av problemet.

Vill höra från er som har erfarenhet eller någon kul synpunkt.
Det där med att ringa Transportstyrelsen imorgon när dom öppnar osv tänker jag göra förstås.
Vi försöker hålla tråden ren från skitsnack av alla anledningar som finns. smile

Bilen i fråga är i stil med valfri svenssonbil.

945 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Efter en liten sökning....

Är tydligen inga större problem bara dödsboet är uppklarat och det finns detaljerat vem som äger vad.
Vissa skriver att den som fick ärva skrivit under och sen har det gått vägen, om man söker på google.

Skriver den som fick ärva då sitt eget namn? Ser ju fel ut när namnförtydligandet är på den avlidne.
Eller den som ärver skriver underskriften till den som avlidit?

Läste också att någon som fick ärva sin far fick något slags tillstånd att skriva hans signatur tillfälligt.

1 464 Inlägg
31 augusti 2010
Gissar på att det är en variant på förmyndarskap, om än i andra ord. Således ska papperna skrivas under med egna namn, ej namn på den avlidne.

Myndigheter får en flagga i systemen när någon avlider, byter namn eller ändrar medborgarskap så de lär ju se att något "inte står rätt till" och kan dra egna slutsatser?

Men oavsett hade jag ringt transportstyrelsen. Lätt att sitta här och gissa. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

2 024 Inlägg
31 augusti 2010
Köpte en husvagn så i somras, de jag jag köpte den av skrev helt enkelt under med xxxxx´s dödsbo och sen sitt eget namn. Gick igenom på en vecka typ.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

945 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Expoze skrev:
Köpte en husvagn så i somras, de jag jag köpte den av skrev helt enkelt under med xxxxx´s dödsbo och sen sitt eget namn. Gick igenom på en vecka typ.

Avlidens-namn/arvtagarens-namn, ungefär?  Inget bifogat papper? Vet du inte så gissa bara. big_smile

Tack för svar.

945 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
MrJAM skrev:
Gissar på att det är en variant på förmyndarskap, om än i andra ord. Således ska papperna skrivas under med egna namn, ej namn på den avlidne.

Myndigheter får en flagga i systemen när någon avlider, byter namn eller ändrar medborgarskap så de lär ju se att något "inte står rätt till" och kan dra egna slutsatser?

Men oavsett hade jag ringt transportstyrelsen. Lätt att sitta här och gissa. smile

Självklart. Men nyfiken som man är så söker jag gärna alla svar som finns redan nu. smile

2 024 Inlägg
31 augusti 2010
Först den avlidnes namn, och sen då vem det var som håll i dödsboet. Inga bifogade papper behövdes den gången iallafall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök