Hej ska hämta en 940 turbo som jag tänkte börja bygga på tänkte jag skulle upp till en 400-450hk vad rekomenderas att göra med den och vart får man tag på bra delar med skapligt pris tacksam för alla svar jag får
jasså du tänker bygga lika som mig.. det bästa är ju att bygga smidd motor med stakar. kolvar behövs igentligen inte då orginal klarar mkt.. Spm säljer ganska billiga stakar å kolvar till volvo
Hej ska hämta en 940 turbo som jag tänkte börja bygga på tänkte jag skulle upp till en 400-450hk vad rekomenderas att göra med den och vart får man tag på bra delar med skapligt pris tacksam för alla svar jag får
mvh
Kolla mitt recept, motor är byggd för ca 500-550hk men har begränsat mig med 19t turbo och 465cc spridare då jag hellre vill ha lite lägre effekt och istället en mkt roligare motor imed det tidigare laddet. Men kör man min spec. med större spridare, annan kam och typ t04e turbo lr något likande agg och självklart mappar om så är nog 400hk inga problem..
För övrigt kan du köpa bra och prisvärda prylar på: L-M-R.se lgspeed.se klracing.se kgtrimning.com turboperformanceclub.com (säljdelen)
jasså du tänker bygga lika som mig.. det bästa är ju att bygga smidd motor med stakar. kolvar behövs igentligen inte då orginal klarar mkt.. Spm säljer ganska billiga stakar å kolvar till volvo
Hej ska hämta en 940 turbo som jag tänkte börja bygga på tänkte jag skulle upp till en 400-450hk vad rekomenderas att göra med den och vart får man tag på bra delar med skapligt pris tacksam för alla svar jag får
mvh
Kolla mitt recept, motor är byggd för ca 500-550hk men har begränsat mig med 19t turbo och 465cc spridare då jag hellre vill ha lite lägre effekt och istället en mkt roligare motor imed det tidigare laddet. Men kör man min spec. med större spridare, annan kam och typ t04e turbo lr något likande agg och självklart mappar om så är nog 400hk inga problem..
För övrigt kan du köpa bra och prisvärda prylar på: L-M-R.se lgspeed.se klracing.se kgtrimning.com turboperformanceclub.com (säljdelen)
Lycka till.
mvh
oki får ta och kolla lite på sakerna tack för hjälpen
en vevstake för 600kr som inte håller, eller en Verdi för 2600kr som håller?
oavsett vilken firma man handlar av bör man ställa sig denna fråga. inte bara utgå från att denna firman är känd de har bra saker. Gör en noggrann undersökning och kolla runt MYCKET. (nu menar jag inte zippoo personligen eller nödvändigtvis parner här utan bara råkade få med hans citat) tomma tunnor skramlar mest sägs det ju och så även på denna fronten.
man måste lära sig skilja på lågt pris och prisvärt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
jo men många kör kolvar å stakar från spm å det är fan ingen skillnad på kvalitet mot det dyrare märken är.
ta och läs det jag skrev igen.
och visst är det skillnad! men är det något som påverkar dig? det är något man bör ta med i kalkylen. vågar man chansa på att en 600kr vevstake (åter igen oavsett märke) håller måttet?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
tycker du att det är dyrt redan ska du nog inte börja... ska det hålla är det dyrt och det värsta som gäller...
jo jag vet att det kommer bli dyrt har räknat med ca 30k på motorn så men man kan va eronisk och jag kommer inte bygga något skit det ska hålla för lite med
Hej ska hämta en 940 turbo som jag tänkte börja bygga på tänkte jag skulle upp till en 400-450hk vad rekomenderas att göra med den och vart får man tag på bra delar med skapligt pris tacksam för alla svar jag får
mvh
Kolla mitt recept, motor är byggd för ca 500-550hk men har begränsat mig med 19t turbo och 465cc spridare då jag hellre vill ha lite lägre effekt och istället en mkt roligare motor imed det tidigare laddet. Men kör man min spec. med större spridare, annan kam och typ t04e turbo lr något likande agg och självklart mappar om så är nog 400hk inga problem..
För övrigt kan du köpa bra och prisvärda prylar på: L-M-R.se lgspeed.se klracing.se kgtrimning.com turboperformanceclub.com (säljdelen)
Hej ska hämta en 940 turbo som jag tänkte börja bygga på tänkte jag skulle upp till en 400-450hk vad rekomenderas att göra med den och vart får man tag på bra delar med skapligt pris tacksam för alla svar jag får
mvh
Kolla mitt recept, motor är byggd för ca 500-550hk men har begränsat mig med 19t turbo och 465cc spridare då jag hellre vill ha lite lägre effekt och istället en mkt roligare motor imed det tidigare laddet. Men kör man min spec. med större spridare, annan kam och typ t04e turbo lr något likande agg och självklart mappar om så är nog 400hk inga problem..
För övrigt kan du köpa bra och prisvärda prylar på: L-M-R.se lgspeed.se klracing.se kgtrimning.com turboperformanceclub.com (säljdelen)
Lycka till.
mvh
Hur mycket har du i din motor då ?? ca
Ska dit me större avgashus nu i vinter då jag har på tok för högt mottryck i det ja har idag, men vet några bekanta som bromsat sina motorer med typ samma spec. som mig och det ligger runt 320-350hk.. Men då är det körbara trevliga hk, har fullt ladd vid 2500rpm och det är sjuuukt kul.!
Sen kan ja (som ja tidigare nämde), hänga på en lastbilturbo, värre kam och spridare och åka 400-450hk, men hur kul är det att få ladd vid 4000rpm och sen varvstopp vid 6000rpm?, vissa tycker det är jättekul men jag tycker personligen körbar motor är mkt roligare..
Men ska du bygga ordentlig motor som håller så för du nog räkna iskallt 30k för bara bottendelen., de kostar grymt o bygga en hållbar motor, och har när man ändå är igång så tycker iaf jag att vikta/balansera, o-ringa, ny oljepump osv, är ett måste. Sedan ska motorn borras och alla ska mätas in och kontrolleras, så de drar iväg om man inte har bra kontakter..
Kolla mitt recept, motor är byggd för ca 500-550hk men har begränsat mig med 19t turbo och 465cc spridare då jag hellre vill ha lite lägre effekt och istället en mkt roligare motor imed det tidigare laddet. Men kör man min spec. med större spridare, annan kam och typ t04e turbo lr något likande agg och självklart mappar om så är nog 400hk inga problem..
För övrigt kan du köpa bra och prisvärda prylar på: L-M-R.se lgspeed.se klracing.se kgtrimning.com turboperformanceclub.com (säljdelen)
Lycka till.
mvh
Hur mycket har du i din motor då ?? ca
Ska dit me större avgashus nu i vinter då jag har på tok för högt mottryck i det ja har idag, men vet några bekanta som bromsat sina motorer med typ samma spec. som mig och det ligger runt 320-350hk.. Men då är det körbara trevliga hk, har fullt ladd vid 2500rpm och det är sjuuukt kul.!
Sen kan ja (som ja tidigare nämde), hänga på en lastbilturbo, värre kam och spridare och åka 400-450hk, men hur kul är det att få ladd vid 4000rpm och sen varvstopp vid 6000rpm?, vissa tycker det är jättekul men jag tycker personligen körbar motor är mkt roligare..
Men ska du bygga ordentlig motor som håller så för du nog räkna iskallt 30k för bara bottendelen., de kostar grymt o bygga en hållbar motor, och har när man ändå är igång så tycker iaf jag att vikta/balansera, o-ringa, ny oljepump osv, är ett måste. Sedan ska motorn borras och alla ska mätas in och kontrolleras, så de drar iväg om man inte har bra kontakter..
mvh
oki ja bottendelan kan jag be en kompis fixa åt mig när det gäller borrning och allt toppen med så det blir kanske inte så dyrt endå så vi får se vad som händer
Ska dit me större avgashus nu i vinter då jag har på tok för högt mottryck i det ja har idag, men vet några bekanta som bromsat sina motorer med typ samma spec. som mig och det ligger runt 320-350hk.. Men då är det körbara trevliga hk, har fullt ladd vid 2500rpm och det är sjuuukt kul.!
Sen kan ja (som ja tidigare nämde), hänga på en lastbilturbo, värre kam och spridare och åka 400-450hk, men hur kul är det att få ladd vid 4000rpm och sen varvstopp vid 6000rpm?, vissa tycker det är jättekul men jag tycker personligen körbar motor är mkt roligare..
Men ska du bygga ordentlig motor som håller så för du nog räkna iskallt 30k för bara bottendelen., de kostar grymt o bygga en hållbar motor, och har när man ändå är igång så tycker iaf jag att vikta/balansera, o-ringa, ny oljepump osv, är ett måste. Sedan ska motorn borras och alla ska mätas in och kontrolleras, så de drar iväg om man inte har bra kontakter..
mvh
oki ja bottendelan kan jag be en kompis fixa åt mig när det gäller borrning och allt toppen med så det blir kanske inte så dyrt endå så vi får se vad som händer
Okej, men mkt hänger ju på bra kontakter! Så har du en polare som borrar och portar osv så har du ju alla chanser i världen att bygga en riktigt välmotor för rätt pris..
För seriösa motorfirmor tar sina kroner i timmen!, enligt mig är det värt varenda krona men som sagt de blir kännbart i plånboken efter ett tag..
Håll din sida uppdaterad min bilder osv under bygget gång..