4748
Sök

KN luftfilterkit eller liknande till BMW M3 E46 ?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Undrar lite om detta då man läser och hör så mycket olika.....roll

Vissa säger att det ger lite pulver och låter gött och fungerar bra.
Andra säger att dom inte märker någon skilland.
Så finns det dom som fått problem med ryckig gång osv...

Vet att det är ett inoljat filter och för mycket olja kan förstöra LMM men om man bortser från det.

Är det någon mer erfarenhet som testat KN eller liknande kit på sin M bil ?

Har haft bilen i bänk för mappning och där testade jag att köra utan orginal luftfilterbox och det gav ca 5 Kw på bakhjulen så att det ger lite effekt det vet jag men tänker mest på eventuella problem.
Senast redigerat av Busgrabb (1 september 2010)

Autotech

1 948 Inlägg
10 september 2010
Problemet med dessa "olje filter" är ju det att dom pajjar lmm'en. Sen är det ju även så att om du studerar filterboxen på din m3a så kommer du se att dom redan har tänkt en del när dom byggt det. KN själva har jag för mig påstår att deras filter-kit ska ge 15hp till en m3a...

Har dessvärre inga som helst egna erfarenheter av det då jag aldrig skulle få för mig att montera det på min bil... men efter en del sökandes på internet så har jag hittils inte hittat någon som säger att det är det bästa köpet dom gjort och rekommenderar andra att göra det...

enda jag ser till att montera det är väll för att få lite mulligare insugsljud.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
baltis skrev:
Problemet med dessa "olje filter" är ju det att dom pajjar lmm'en. Sen är det ju även så att om du studerar filterboxen på din m3a så kommer du se att dom redan har tänkt en del när dom byggt det. KN själva har jag för mig påstår att deras filter-kit ska ge 15hp till en m3a...

Har dessvärre inga som helst egna erfarenheter av det då jag aldrig skulle få för mig att montera det på min bil... men efter en del sökandes på internet så har jag hittils inte hittat någon som säger att det är det bästa köpet dom gjort och rekommenderar andra att göra det...

enda jag ser till att montera det är väll för att få lite mulligare insugsljud.

Skaffade mig precis ett knappt använt kit billigt och testade.
Har bara provkört lite och kan inte säga att jag märker någon skilland, faktiskt inte så mycket ljud heller som man kan tro från ett öpper filter på en sugmotor.
Dom där 18 hästarna som K&N säger har jag ju givetvis aldrig trott på men trodde kanske ändå att det skulle göra någon skilland.
Ska testa mot polarens M3 och se om det märks något alls.
Ska även byta filtrer till ett AEM oljefritt filter så jag inte riskerar något.

Autotech

5 710 Inlägg
10 september 2010
baltis skrev:
Sen är det ju även så att om du studerar filterboxen på din m3a så kommer du se att dom redan har tänkt en del när dom byggt det.

Kan bara hålla med, de M-bilarna jag studerat har haft grymma luftfilterboxar och jag tror man gör saken sämre genom att ta bort den.
Men vad kan man inte offra för att få coolare ljud, tuffare under huven och en extra punkt i listan över modifikationer på sin Garaget sida  wink

MVH Jonas
..............

624 Inlägg
10 september 2010
köhler har ju en del balla grejer...

http://kohlerracing.se/page.php?page=bmw_-_motordelar

deras luftfilterbox är riktigt läcker!

who´s the man?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
baltis skrev:
Sen är det ju även så att om du studerar filterboxen på din m3a så kommer du se att dom redan har tänkt en del när dom byggt det.

Kan bara hålla med, de M-bilarna jag studerat har haft grymma luftfilterboxar och jag tror man gör saken sämre genom att ta bort den.
Men vad kan man inte offra för att få coolare ljud, tuffare under huven och en extra punkt i listan över modifikationer på sin Garaget sida  wink

Mjaa....jag har mappat bilen i bänk o det gjorde 5 Kw rakt av på bakhjulen att ta väck orginalboxen så lite ger det allt. Det är ju det att orginal måste boxen hålla nere ljudet med vilket säkert stryper något.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
guwib skrev:
köhler har ju en del balla grejer...

http://kohlerracing.se/page.php?page=bmw_-_motordelar

deras luftfilterbox är riktigt läcker!

Har pratat med dom och dom hade inget till E46 M3....

Autotech

1 948 Inlägg
10 september 2010
Busgrabb skrev:
jonTe skrev:
baltis skrev:

Mjaa....jag har mappat bilen i bänk o det gjorde 5 Kw rakt av på bakhjulen att ta väck orginalboxen så lite ger det allt. Det är ju det att orginal måste boxen hålla nere ljudet med vilket säkert stryper något.

5kw extra ur en motor som e så pass stark från början är inte överdrivet mycket, hade du gjort några modifieringar på bilen innan du mappade? Har du något papper på mappningen? Intresserad av att se hur nya effekt-kurvan blev, ifall det kanske vore något för min egen bil.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
baltis skrev:
Busgrabb skrev:
jonTe skrev:

5kw extra ur en motor som e så pass stark från början är inte överdrivet mycket, hade du gjort några modifieringar på bilen innan du mappade? Har du något papper på mappningen? Intresserad av att se hur nya effekt-kurvan blev, ifall det kanske vore något för min egen bil.

Inga mods innan, helt orginal.
Det fanns bara effekt ätt hämta på att justera bränslet. Tändningen gav inget.
Yes har papper från bromsningen, orginal, mappad och mappad + filter.
Gav ca 10 Kw mer överlag, vid vissa varvtal lite mer.
Fartspärr bort och dynomode bort smile
Senast redigerat av Busgrabb (10 september 2010)

Autotech

1 948 Inlägg
10 september 2010
Busgrabb skrev:
baltis skrev:
Busgrabb skrev:

okok, så effektkurvan är likadan bortsett från att den höjts 10kw över hela registret?
vad tog dom för mappningen? samt får du upp några felkoder när man läser av systemet?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
baltis skrev:
Busgrabb skrev:
baltis skrev:

okok, så effektkurvan är likadan bortsett från att den höjts 10kw över hela registret?
vad tog dom för mappningen? samt får du upp några felkoder när man läser av systemet?

Nja exakt likadan kanske man inte ska säga, ska se om jag fota o lägga upp dom.
Har inte läst felkoder mer än med en vanlig OBD 2 läsare och den visar inget.
PM:a angående priser.

Autotech

Turbo lover
555 Inlägg
10 september 2010
Finns väl kopior på CSL-kolfiberinsugen att handla utomlands. Då borde man ju med mappning hamna på omkring 360 hk som en original CSL antar jag + ett sjukt porrigt insugsljud.

Bara ett öppet vanligt KN-kit som suger varmluft kan ju kvitta.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Turbovin skrev:
Finns väl kopior på CSL-kolfiberinsugen att handla utomlands. Då borde man ju med mappning hamna på omkring 360 hk som en original CSL antar jag + ett sjukt porrigt insugsljud.

Bara ett öppet vanligt KN-kit som suger varmluft kan ju kvitta.

Det skiljer ju mer än ett insug mellan vanliga M3 och CSL så några 360 blir det inte.

Säger inte att K&N kittet är bra men det är ju en seriös värmesköld och insugsrör med också.

Autotech

Turbo lover
555 Inlägg
10 september 2010
Är det skillnad på avgas också?

1 948 Inlägg
10 september 2010
är väll annan bellägning i fodrena + andra kammar i csl'en?

624 Inlägg
11 september 2010
Carbon Luftbox M3 E46 2001-2006 finns hos köhler. lite nedanför mitten på den sidan jag länkade till ngra snäpp upp.,hade du kollat hade du sett....

who´s the man?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
guwib skrev:
Carbon Luftbox M3 E46 2001-2006 finns hos köhler. lite nedanför mitten på den sidan jag länkade till ngra snäpp upp.,hade du kollat hade du sett....

Aha okay, jag ringde o pratade med dom och då hade dom inget bra sa dom.
Den är nog rättså saftigt pris på antar jag...

Autotech

624 Inlägg
11 september 2010
http://www.youtube.com/watch?v=Zrsukxs7 … anslated=1

finns lite överallt, orkar inte snoka reda på pris nu, men det torde inte ta spec lång tid att ta reda på...

who´s the man?

624 Inlägg
11 september 2010
ok nu vart jag snäll!

http://store.vacmotorsports.com/vac---s … p2437.aspx

2 sec tog det.. hur många alternativ vill du ha=)?

who´s the man?

Sök