Hur länge vågar ni köra innan ni tankar?

loudness
2 september 2010 · 4 554 Inlägg

Känns som jag ser fler och fler som står längs vägen och fyller på reservdunken på bilen efter att kört torrt, för mig är detta otänkbart skulle aldrig i livet utsätta mig för dels risken att stå i vägkanten och tanka och dels känns de för mig rätt pinsamt eller iaf uppfattar jag de jag kör förbi som " vilka jävla klantar".
visst de finns några tänkbara "förklaringar" till varför det blev som det blev:
1. mätaren visar fel..  motargument: yeah right på en nästan ny merca.. alt kollat trip. mätaren om man inte litar på mätaren
2. de finns ingen tapp som passar mig i närheten.. motargument: från de att lämpan lyser har man vid rätt snål körning oftast 5mil på sig.. 5mil i gbg området innehåller en del stationer...
3. de e dyrt att tanka så kör så länge ja kan... motargumet: blir säkert billigare å tanka bilen+dunken..

hur gör ni? har ni stått vid kanten å tankat?hur känns de? varför blev de så? hur tänker ni om de ni ser vid kanten med dunken i handen? tänker jag dummt?

FLindgren
2 september 2010 · 5 089 Inlägg

jag har stått vid sidan en gång. hade ingen lampa å jag kollade aldrig på mätaren. en morgon påväg till jobbet vart det stopp. å ingen dunk med sig;P

Och självklart skrattar jag åt dom som står vid vägkanten å har soppatorsk. dom hade nog skrattat lika mycket åt mig ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
hardrox
2 september 2010 · 731 Inlägg

Jag tankar alltid senast när den kommer in på röda.. I golfen nu ville jag köra soppatorsk för att få ett hum om vad den drog milen. Hade tur att få torsk ute i skogen vid ett badställe. Var ensam där, och hade dunk så pinsamt var det inte smile. Men skulle aldrig falla mig in att köra soppatorsk. Har aldrig gjort det utöver den gången jag gjorde med flit.

Audi RS3 (2018)
Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2010 · 26 167 Inlägg

Enkelt: när reservlampan tänds, då är det dags för att tanka. Kör dock några mil med reserven innan jag väljer att vika mig. Detta funkar dock bara nu när man har en bil med pålitlig tankmätare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Busgrabb Rejsa ?
2 september 2010 · 2 959 Inlägg

Jag tankar alltid så jag har marginal i "nöjesbilen" för det kan ju hända att man behöver sticka roll

Autotech
BMW 335D (2008)
Frosted
2 september 2010 · 1 878 Inlägg

har kört till det stog "FUEL" i färddatorn. då är det extremt lite. men som tur var jag nära en mack och kunde fylla på wink. men normal kör jag tills det brukar stå 5mil kvar att köra i färddatorn.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Wick_e
2 september 2010 · 434 Inlägg

Körde torsk i vintras med volvon, -28 ingen dunk och ingen motagning på telen. Var bara att gå 6km hem:P lampan lyste inte och den var långt från rött. Sen när ja fyllde i så funkade mätaren igen, förmodligen frysit:)
Hade alltid en dunk med mig efter de. Men i audin behövs de inte:)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
einherjer
2 september 2010 · 587 Inlägg

jag har kört soppaslut i 3 bilar:

en 740 jag ägde en gång i tiden - självklart funkar inte soppamätaren och inte en susning om hur mkt den tog - fick såklart torsk på väg till jobbet , halvtimme försenad.

kadett c - en polare jag köpt den av som sa att först hostar den liksom till sen kommer man en bit till - så var inte fallet alls för mej.

Audi 100 c4 - mätarn blir helt mupp helt plötsligt bara tokfaller den och strax därefter är det slutåkt.


försöker att ha med mej en dunk soppa nuförtiden men ibland glömmer man tanka den med smile

twin_cam Smålänning
2 september 2010 · 7 877 Inlägg

Ja körde torsk förra hösten.. Vart nått skit med motorelektroniken, så dne tömde tanken på 50 mil.

Nu när det är lagat brukar jag tanka vid ca  50 - 60 mil smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Enchzzz
2 september 2010 · 347 Inlägg

Tankar då det är mellan 5 och 10 liter kvar.
Firmabilen, en 745a med 60 liters tank lyckades jag köra så pass tom så jag fick i den 60,01 liter på macken och då körde jag dit den själv.

evil-one
2 september 2010 · 350 Inlägg

oftast brukar d la ligga skit i gammla tankar som sen lätt sätter sej i pumpen ifall man kör slut på detta viset, dock har jag sj flera ggr kört tills nålen står på rödmarkering sen är d vit markerings strax efter. (ford ecort combi -95)  Har råkat komma förbi den sista markeringen med nåra ggr, då e man lite nervös hehe

minns en gång mitt i natten när polarn envisades om att tanka senare ,reserven skulle räcka hur långt som helst tyckte han, nästa stund stod vi där me tom tank mitt i skogen, några minus grader o flera timmar senare när hans farsa käkat klart sin frukost fick vi hjälp som tur va ..

snoddas
2 september 2010 · 1 142 Inlägg

tanka idag efter att ha åkt 39mil men ja fick i 59 liter:P bilen rymmer 66 så de var väll dax att tanka antar ja... ja hatar dom där dagarna man försover sig till jobbet!

CruiZin Hemlös
2 september 2010 · 321 Inlägg

Hände mig ett par gånger med A-traktorn, som jag inte hade någon tankmätare på.

Men nu mera brukar ja tanka innan lampan börjar lysa.

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
caromania Forummoderator
2 september 2010 · 9 296 Inlägg

Jag har börjat gå runt i området o slanga grabbarnas moppar så jag behöver aldrig tanka. Nästan alltid full tank. Anledningen är att det är dags att vi bilister visar vart skåpet ska stå. Moppepojkarna (Alban!) har ju slangat våra bilar i alla tider så nu får det vara nog.

Om dessutom nån moppepojke kommer på mig så är det kul för jag är jävligt stor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sarge
2 september 2010 · 2 337 Inlägg

Jag brukar tanka vid halv tank, eller vid kvarts tank om jag glömmer det första alternativet.

Edge EVOLUTION GARAGE
2 september 2010 · 1 837 Inlägg

Kör tills den varnar, har som du skriver egentligen aldrig längre till tankställe än att jag vet med säkerhet att det är lugnt. wink
Om jag skall åka långt planerar jag körningen lite så jag slipper tanka, lat-smart, typ. Hehe tongue
Aldrig fått soppatorsk.

//Edge
Aga_Diff Bärs!
2 september 2010 · 3 456 Inlägg

När det är rejält svårstartat, då vet man att det är dags att tanka.
När det börjar hacka/blöddra, då vet man att man lär tanka typ snart.
När man står efter vägen och häller i dunken, då är det dags att tanka.

Japp, jag åker 740... smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Velocitas by proxy
3 september 2010 · 167 Inlägg

Brukar fylla när lampan lyser. Eftersom den lyser svinstarkt är det mkt. irriterande, så direkt till macken.
Kan dock köra 11-12 mil på reserven. Har testat....

Så nej aldrig kört slut.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Memme I'am AWESOME..
3 september 2010 · 2 783 Inlägg

Tanka vad är det?  Jag slangar! ^^

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Pontus1991
3 september 2010 · 423 Inlägg

Jag tankar fullt varje gång jag kört 20 mil så risken att jag får soppatorsk är liten tongue

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang