1943
Sök

Hur många relän behövs ? till extra ljus ?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
6 september 2010
#21
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 september 2010
#22
crilee_ko skrev:
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)

Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan smile

Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår smile


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
7 september 2010
#23
Jag kör altid med 1 relä per extraljus, vissa tycker det är overkill men det skadar inte

EDIT: Jag kör med 4mm2 eller större pga spänningsfall som nämndes tidigare
Senast redigerat av BBAD (7 september 2010)


1 004 Inlägg
7 september 2010
#24
bumpe skrev:
crilee_ko skrev:
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)

Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan smile

Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår smile

förklara gärna hur reläets placering påverkar spänningsfallet?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 004 Inlägg
7 september 2010
#25
skalman1 skrev:
262turbo skrev:
bumpe skrev:

Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan smile

Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår smile

förklara gärna hur reläets placering påverkar spänningsfallet?

Kortare kablar till ljusen= lägre spänningsfall, plus att ju längre en kabel är desto grövre ska den vara.

jo det hänger jag med på men spänningsfallet är väll mellan lasten och batteriet?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

21 761 Inlägg
7 september 2010
#26
När det gäller den typen av kabelskor och klämtång som ofta används för såna här saker så kan man även säga att otillräcklig klämning och dåliga/små kontaktytor är en del av orsaken till spänningsfall.

Exempelvis 3 m lång 1,5 mm2 kabel får "bara" ca 0,36 V teoretiskt spänningsfall om den belastas med 10 A, men testar man hur det verkligen blir när det sitter vanliga flatstiftshylsor ditklämda så är spänningsfallet garanterat större. smile

Genom att använda lite grövre kablar så blir ju även kabelskorna större och får då mer kontaktyta, åtminstone inuti kabelskon, vilket motverkar kontaktförlusterna.
Senast redigerat av Drönirettab (7 september 2010)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
7 september 2010
#27
har gjort en liknande lösning till strålkastarna. ett relä till varje halv ljus och ett till varje helljus, grövre kablar, guld pläterade kabelskor m,m. kan säga att på en volvo 740 får man justera ner lyset efter en sådan operation för folk blinkar åt en fast man endast åker på halvljus.


Tvättar med diesel
146 Inlägg
7 september 2010
#28
äger man en gammal bil, speciellt 740(säkert fler modeller) som har reläerna i mittkonsollen, så är ett bra tips att göra detta i stället för att köpa dyra extraljus.


saabtok
1 306 Inlägg
27 januari 2014
#29
Har lite prb när ja kör med mina extra ljus ett tag så vill de inte tända . Funderar på relä om de inte räcker till . Har 5 st Bosch big nick med 55w xenon . Relä ligger på 90 amp men några år på nacken .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 januari 2014
#30
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

5 151 Inlägg
27 januari 2014
#31
myran skrev:
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 846 Inlägg
27 januari 2014
#32
mb_pucken skrev:
myran skrev:
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Precis så är det smile
Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.

Edit:
Greatsnyggo:
90A relä borde räcka utan problem.
5x55W = 275W
275W/12V = 22,9A
Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.

Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)

Dålig jord?

Fukt i reläet?
Senast redigerat av simlar (27 januari 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2014
#33
simlar skrev:
mb_pucken skrev:
myran skrev:
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Precis så är det smile
Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.

Edit:
Greatsnyggo:
90A relä borde räcka utan problem.
5x55W = 275W
275W/12V = 22,9A
Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.

Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)

Dålig jord?

Fukt i reläet?

Beror ju HELT på ballasterna i sig.

Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).

Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 846 Inlägg
27 januari 2014
#34
it_mutt skrev:
simlar skrev:
mb_pucken skrev:

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Precis så är det smile
Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.

Edit:
Greatsnyggo:
90A relä borde räcka utan problem.
5x55W = 275W
275W/12V = 22,9A
Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.

Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)

Dålig jord?

Fukt i reläet?

Beror ju HELT på ballasterna i sig.

Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).

Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg smile

Jaha det var xenon. Det hade jag helt missat, läste bara 55W.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2014
#35
simlar skrev:
it_mutt skrev:
simlar skrev:

Precis så är det smile
Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.

Edit:
Greatsnyggo:
90A relä borde räcka utan problem.
5x55W = 275W
275W/12V = 22,9A
Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.

Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)

Dålig jord?

Fukt i reläet?

Beror ju HELT på ballasterna i sig.

Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).

Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg smile

Jaha det var xenon. Det hade jag helt missat, läste bara 55W.

Aha, ja hade det varit "vanliga halogen" så hade ju 90A varit med marginal som hette duga, men dåså, då är jag med på räknandet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
27 januari 2014
#36
262turbo skrev:
bumpe skrev:
crilee_ko skrev:
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)

Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan smile

Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår smile

förklara gärna hur reläets placering påverkar spänningsfallet?

Ja, det skulle jag också vilja ha förklarat smile

Spänningsfall i kabeln går att räkna på lätt, sen ska man försöka ha så få skarvar som möjligt och gärna löda alla kontakter. Under 0,5V från batteriet till lampan under belastning brukar anses ok.

12 086 Inlägg
27 januari 2014
#37
mb_pucken skrev:
myran skrev:
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Fast så smart är inte lampan, ökar du spänningen ökar effekten.

5 151 Inlägg
28 januari 2014
#38
Germax skrev:
mb_pucken skrev:
myran skrev:
Bara en tanke till er som försöker räkna..  Ni räknar på 12v..   Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v.   Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.

Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A smile Högre spänning ger lägre förbrukning smile

Fast så smart är inte lampan, ökar du spänningen ökar effekten.

Justfan de har du rätt i smile lampan lyser ju starkare smile får skylla på att jag hade en xenonballast i tankarna wink där bör förbrukningen sjunka då uteffekt är den samma oavsett spänning. Inom rimliga gränser smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

467 Inlägg
14 september 2014
#39
ChristianG skrev:
har gjort en liknande lösning till strålkastarna. ett relä till varje halv ljus och ett till varje helljus, grövre kablar, guld pläterade kabelskor m,m. kan säga att på en volvo 740 får man justera ner lyset efter en sådan operation för folk blinkar åt en fast man endast åker på halvljus.

hur kopplade du o så?


Sök