Xenonljus fråga

Johan_Hellberg
5 september 2010 · 90 Inlägg

tjena, har en saab 9-3 från 2002. undrar om någon vet om man kan uppgradera till xenonljus utan att de blir nå knas eller gnäll från besiktningsnissarna! tongue

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Janneutanb
5 september 2010 · 7 272 Inlägg

Nej det kan du inte.

-Mackan- Fire And Silk
5 september 2010 · 2 254 Inlägg

Om du monterar strålkastare med "konstant" nivåreglering och högtrycksspolning så ska det väl inte vara några problem.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Janneutanb
5 september 2010 · 7 272 Inlägg

-Mackan- skrev:
Om du monterar strålkastare med "konstant" nivåreglering och högtrycksspolning så ska det väl inte vara några problem.

Dock finns inte såna till hans bilmodell.

-Mackan- Fire And Silk
5 september 2010 · 2 254 Inlägg

Brains skrev:

-Mackan- skrev:
Om du monterar strålkastare med "konstant" nivåreglering och högtrycksspolning så ska det väl inte vara några problem.

Dock finns inte såna till hans bilmodell.

Då förstår jag. Då är det ju precis som du säger. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Johan_Hellberg
5 september 2010 · 90 Inlägg

vad man skulle kunna göra är då att sätta i xenonljus sen montera av när de är dax för besiktning? smile

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Mr_EmCom Med.lem
5 september 2010 · 3 759 Inlägg

2ooSX skrev:
eller så köper du extralysen och konverterar dom istället, då åkre de igenom besuktningen och ger bättre ljus wink

Men hur snyggt är extraljus?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2010 · 26 167 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

2ooSX skrev:
eller så köper du extralysen och konverterar dom istället, då åkre de igenom besuktningen och ger bättre ljus wink

Men hur snyggt är extraljus?

Smaken är som baken.
Själv tycker jag det från fall till fall, kan vara väldigt smakfullt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
5 september 2010 · 3 759 Inlägg

2ooSX skrev:

Mr_EmCom skrev:

2ooSX skrev:
eller så köper du extralysen och konverterar dom istället, då åkre de igenom besuktningen och ger bättre ljus wink

Men hur snyggt är extraljus?

Jadu, svår fråga, eftersom alla tycker olika.. jag har tre stycken xenonkonverterade extralysen på 940in, beställde två till idag som ska på. Visst, cleanare utseende utan, men på vintern är det på något vis, snyggt me extraljus.. men även bra att ha när det är mörkt dygnet runt typ.

Det är iof sant,
Men på nyare bilar ser det oftast ut som skit.

http://www.alltibil.se/upload/sale/P2040029.JPG

https://www1.garaget.org/gallery/archive/114384/755394_amkatb.jpg

http://www.lastbilsgrossisten.se/1770-2735-large/passat-2006--2-extraljus---qpax.jpg

http://www.jirhall.com/bilder/bilar/bmw2_fram_280.jpg

Senast redigerat av Mr_EmCom (5 september 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Janneutanb
5 september 2010 · 7 272 Inlägg

Grejen är väl att man helst vill åt xenon på halvljuset där den gör störst nytta enligt mig.

Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2010 · 26 167 Inlägg

Brains skrev:
Grejen är väl att man helst vill åt xenon på halvljuset där den gör störst nytta enligt mig.

Bara jag som vill ha mest ljus där man kan använda helljuset..?
Eller är jag helt väck i skallen?
Då man kör med halvljuset så är man antingen inne i stan, eller så är det dagsljus..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 september 2010 · 2 203 Inlägg

AirOne skrev:

Brains skrev:
Grejen är väl att man helst vill åt xenon på halvljuset där den gör störst nytta enligt mig.

Bara jag som vill ha mest ljus där man kan använda helljuset..?
Eller är jag helt väck i skallen?
Då man kör med halvljuset så är man antingen inne i stan, eller så är det dagsljus..

Du har helt rätt. Xenon på helljuset blir en grym förbättring.

Johan_Hellberg
6 september 2010 · 90 Inlägg

några extraljus blir de inte tongue men blir nog att köpa xenonsats från speedparts.se smile kostar 1300kr för både hel å halvljus kitt! big_smile

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Pendulum
6 september 2010 · 1 298 Inlägg

Jag har likadan bil som du har Johan (om man går på din bild), och jag vet ju precis hur urdåligt og9-3ans hel och halvljus är. tongue Men min åsikt är att xenonkonvertering inte ser något vidare ut på bilar som inte har klarglas, och extraljus och viggenoptik och heller inget som lockar precis wink Men smaken är som baken, dvs delad!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
m3_kosova KINGU
6 september 2010 · 65 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
tjena, har en saab 9-3 från 2002. undrar om någon vet om man kan uppgradera till xenonljus utan att de blir nå knas eller gnäll från besiktningsnissarna! tongue

Finns nivåreglerings set att köpa och kan användas i alla bilar då setet är E-Märkt och kan användas inom EU enligt de regler kontoret i Luxemburg har och man ska rätta sig efter.

Köpte sånt set till pappas bil nyligen som varken hade nivåreglering eller högtrycksspolning, dem på SBP sa inte ett ord om detta.

Alla vägar går via Bmw M3.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 september 2010 · 2 307 Inlägg

m3_kosova skrev:

Johan_Hellberg skrev:
tjena, har en saab 9-3 från 2002. undrar om någon vet om man kan uppgradera till xenonljus utan att de blir nå knas eller gnäll från besiktningsnissarna! tongue

Finns nivåreglerings set att köpa och kan användas i alla bilar då setet är E-Märkt och kan användas inom EU enligt de regler kontoret i Luxemburg har och man ska rätta sig efter.

Köpte sånt set till pappas bil nyligen som varken hade nivåreglering eller högtrycksspolning, dem på SBP sa inte ett ord om detta.

Strålkastarna får ju inte ändras heller då försvinner e-märkningen. Så hur du än vrider å vänder på det så blir det aldrig lagligt.

Ända sättet man kan få till det e att konvertera till orignal grejjer å jag e inte ens säker på om det går pga helbilgodkännandet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Johan_Hellberg
6 september 2010 · 90 Inlägg

chrillzter skrev:
Jag har likadan bil som du har Johan (om man går på din bild), och jag vet ju precis hur urdåligt og9-3ans hel och halvljus är. tongue Men min åsikt är att xenonkonvertering inte ser något vidare ut på bilar som inte har klarglas, och extraljus och viggenoptik och heller inget som lockar precis wink Men smaken är som baken, dvs delad!

extraljus är sjukt fult tycker jag tongue men klarglas ska väl inte vara några problem att fixa :o

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Krillmeister Proud Audi-owner
6 september 2010 · 55 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
tjena, har en saab 9-3 från 2002. undrar om någon vet om man kan uppgradera till xenonljus utan att de blir nå knas eller gnäll från besiktningsnissarna! tongue

Om du väljer att konvertera till Xenon så kommer du inte ångra dig, dom 10minuter det tar att byta till halogen inför besiktning är det helt klart värt för att få kanonlyse.


Jag kan rekommendera Xenonkungen, bra garantier och väldigt scyssta att ha att göra med, snabba leveranser dessutom.

Det sitter väl H4 i 9-3orna?.. isf är det ju bixenon du skall ha, jag skulle rekommendera 4300K eller 5000K (35W)

Vorsprung durch technik
Volvo V60 Cross Country "Blixten" (2016)
Opel Corsa "1.2 EcoFlex" (2012)
Johan_Hellberg
6 september 2010 · 90 Inlägg

Krillmeister skrev:

Johan_Hellberg skrev:
tjena, har en saab 9-3 från 2002. undrar om någon vet om man kan uppgradera till xenonljus utan att de blir nå knas eller gnäll från besiktningsnissarna! tongue

Om du väljer att konvertera till Xenon så kommer du inte ångra dig, dom 10minuter det tar att byta till halogen inför besiktning är det helt klart värt för att få kanonlyse.


Jag kan rekommendera Xenonkungen, bra garantier och väldigt scyssta att ha att göra med, snabba leveranser dessutom.

Det sitter väl H4 i 9-3orna?.. isf är det ju bixenon du skall ha, jag skulle rekommendera 4300K eller 5000K (35W)

Vad som sitter i har jag mindre koll på roll men ska kolla upp xenonkungen! tack för tipset!

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
TouchOfRed Meldem
29 november 2010 · 4 137 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

2ooSX skrev:

Mr_EmCom skrev:

Men hur snyggt är extraljus?

Jadu, svår fråga, eftersom alla tycker olika.. jag har tre stycken xenonkonverterade extralysen på 940in, beställde två till idag som ska på. Visst, cleanare utseende utan, men på vintern är det på något vis, snyggt me extraljus.. men även bra att ha när det är mörkt dygnet runt typ.

Det är iof sant,
Men på nyare bilar ser det oftast ut som skit.

http://www.alltibil.se/upload/sale/P2040029.JPG

http://www1.garaget.org/gallery/archive/114384/755394_amkatb.jpg

http://www.lastbilsgrossisten.se/1770-2 … --qpax.jpg

http://www.jirhall.com/bilder/bilar/bmw2_fram_280.jpg

Men sen är väl det inte dom snyggste Extraljusen som dom monterat...

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang