6730
Sök

Från 1a augusti är det förbjudet att ta betalt vid köpkort

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Från 1a augusti är det förbjudet att ta betalt vid köpkort

Tandlös lag får motsatt effekt
Över hälften av småbutikerna vägrar mindre kortköp, visar GP:s granskning. Det har blivit den paradoxala konsekvensen av den nya lag som förbjuder extra-avgifter.

Från 1 augusti är det förbjudet att ta betalt vid kortköp. För att kolla hur butikerna hanterar den nya lagen gjorde GP Konsument en stickprovsundersökning. Som vanlig konsument gick jag runt i ett 30-tal kiosker, tobakister, caféer och kvarters- och spelbutiker i och omkring Göteborg och försökte handla småsaker med kort.

Upp till handlaren

Resultatet visar att det är helt upp till handlaren om du fortfarande tvingas betala några kronor för att få handla med kortet – eller om du måste köpa för över en viss summa, eller om det inte kostar dig något extra alls.

Godisbutikerna är ett tydligt exempel. Konfekthuset på Avenyn ligger på den ena änden av skalan. Där tog man inte ett öre extra för att vi köpte en dricka med betalkortet. På Katy´s godis på Kungsgatan lade man däremot på 4 kronors avgift för att vi handlade choklad för mindre än hundra kronor, vilket inte alls framgick före köpet. Och vilket alltså nu är olagligt.

Men över hälften av de småföretagare som ingick i GP:s granskning har valt den tredje vägen, nämligen att vägra kortköp under en viss summa. Det kan vara 20 kronor, som på Änggårdens Livs, eller 40 kronor som på 4-Gott. Där var det tvärstopp när vi ville använda kortet för en 20-kronors chokladkaka.

– Så du menar att jag inte får köpa den här?

– Just det, i så fall får du lägga till något mer, sade flickan i butiken och pekade på en handtextad lapp där det står att inga kortköp tillåts under 40 kronor.

– Men jag vill inte ha något mer ...
– Nehej, då får du gå och ta ut kontanter.

I Haga är trenden att gränsen går vid 50 kronor. Så är det i kryddbutiken Curry House och på caféerna En Deli och Jacob´s. På fiket Grappolino på samma gata är det däremot gratis.

Lagen väcker starka känslor hos många av de handlare som GP talat med.

Reza Feiz, som driver Odins Spel på Odinsplatsen, är en av dem. Tidigare tog han tre kronor för mindre kortköp, men nu har han satt upp en skylt som meddelar att inga kortköp tillåts för summor under 70 kronor.

Lagen en katastrof

– Den här nya lagen är katastrof. Regeringen sitter bara och hittar på regler, de är helt i händerna på bankerna som rånar vanligt folk, säger han.

En konsekvens av kortköpsgränsen är förstås att kunderna blir irriterade och går någon annanstans.

– Vissa sticker direkt, medan andra förstår att vi går med förlust på de små köpen, säger Reza Feiz.

Källa: GP

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

huh?
10 427 Inlägg
7 september 2010
Läste en annan artikel om samma ämne tidigare.
Tydligen måste man betala ganska mycket för
att ens erbjuda kortbetalning för kunderna.

Hur mycket vet jag inte, men tydligen lite känsligt
för mindre företag. Kanske någon som är klokare wink

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 september 2010
Kanonbra initiativ tycker jag. Dock är det klart att man borde sänka kortavgifter för butiksinnehavaren, så att fler har råd att ha kortautomat, ta betalt via kort o.s.v. Men dessa extraavgifter är för jävliga, rent ut sagt. Har många gånger varit med om att man har fått betala extra, utan att man har fått informationen från säljaren i fråga.

3 354 Inlägg
7 september 2010
det där med extra avgift. det har iaf vart otillåten sen jag tog företagskursen i maj. pratade med swedbank och de hävdade att det var otillåtet redan då. Fast det kan ha varit någon intern regel som de har med kortläsarna som är anknytna till dem
och om det skulle vara godkänt enligt överenskommelse så ska det framgå både före köp och på kvittot

Samt det kostar inte så mkt per transaktion. Men det kan nog bygga på i längden
Senast redigerat av Seth (7 september 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

huh?
10 427 Inlägg
7 september 2010
"Maria Nylund på Bollnäs Spelbutik har tidigare tagit två kronor i avgift för kortköp under 100 kronor. Hon är mycket oroad över vad den nya lagen kan få för konsekvenser.

-Vår butik är ombud för Posten, Svenska Spel och ATG, och vi lever på den provision vi får av dem. Men när vi drar betalkort utan att ta någon avgift för det förlorar vi samtidigt provisionen.

-Det är ett helsike! Ett jätteproblem för oss och andra småhandlare, säger Maria Nylund."

http://svt.se/2.22620/1.2083360/smahand … rtavgifter

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Det är alltid så att det är små företagare som drabbar.
Det är bankerna som ska ta bort deras avgift, de drar av upp till 6:- per kort inbetalning under 100:- på företagets bekostnad.
Bankerna får in miljon tal kronor per år just på grund av det, vem våga säga till dom? Inget!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

475 Inlägg
7 september 2010
Tjejen har frisör med egen kortdragare imot banken... totalt draget kort 334gånger... kostnad.. 78kr
sen står det inte att inköp priset för kortdragare + kassa apparat kostade 14000kr hmm

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

KHRacing
7 september 2010
Seth skrev:
det där med extra avgift. det har iaf vart otillåten sen jag tog företagskursen i maj. pratade med swedbank och de hävdade att det var otillåtet redan då. Fast det kan ha varit någon intern regel som de har med kortläsarna som är anknytna till dem
och om det skulle vara godkänt enligt överenskommelse så ska det framgå både före köp och på kvittot

Samt det kostar inte så mkt per transaktion. Men det kan nog bygga på i längden

Eftersom lagen trädde i kraft den 1/8 så har du ju tokfel.

Dock kanske det företag som du gick kursen hos, deras bank kanske införde detta då.?

3 354 Inlägg
7 september 2010
tokfel o tokfel. var då tydligen en regel för swedbankanslutna för jag frågade då om detta och om att anmäla och med de som är anslutna till swedbank så kunde jag anmäla till banken att de tog ut extra avgift.
Senast redigerat av Seth (7 september 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Muttley
7 september 2010
Enkelt detta, har man inga kontanter så går man till någon som tar kort utan avgift.

Sök