Hej! Har äntligen släpat min gamla "barack" till rätt ställe på gården, så nu ska det bli en liten lackbox av den! Ytan som rummet där själva lackboxen blir är på 2,5 x 4meter(kanske bygger ut det nån kvadrat till).
Hur som helst, tanken var att lägga badrumsmatta i botten och nån meter upp på väggarna, sen ha ett galler ligga ca 5cm över golvet i hela det rummet så man kan fukta på lite utan att väggarna ruttnar och utan att plaska i vatten, sen ha ett utsug längst ner på en vägg i ett hörn, sen en fläkt upptill som trycker in luft. Jag har förstått att man alltid ska ha ett övertryck i lackboxen, alltså mer luft in än ut! Men vad rekommenderas för fläktar till en sån här liten box? Jag har inga proffskrav som ni kanske förstått utan detta är en box endast till för hobbybruk för nån framskärm och kofångare och diverse småprylar så billigaste enklaste alternativen är att föredra!
Eftersom värmen försvinner i ett naffs när fläktarna går i gång så vore det ju bra med en värmefläkt i taket, vad tror ni om en stor byggfläkt? Den borde kunna flåsa på bra om man bygger en trumma till den så man riktar luften rakt in i boxen, eller vad tror ni? Eller blåser den helt åt helskotta för lite luft?
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 september 2010
Vi har lackat en hel Volvo 244 i vårat garage. Det vi gjorde var att vi plastade in allt, en industri fläkt in genom garage port (skum gummi runt för att täppa till) och sedan utsuger var ett fönster med ett lakan häftat runt! Sedan spolade vi bara rent golvet och lackade på. Blev riktigt bra, små saker i lacken som kan enkelt rubbas bort.
Så det kvittar nästan vilken fläkt det är som jag har förstått det, så länge den bygger upp ett bra övertryck. Sedan lägg ut rör som mynnar ut jämnt runt/under bilen så att det inte bara blåser från ett håll utan håller allt helt jämnt. Som jag förstått det ska det alltid blåsa inåt underifrån och mynna ut upptill men rätta mig om jag har fel.
Jag körde utan fläkt. Klädde in garaget i byggplast hängande från tak till golv, dammsög o spolade sedan golv o duschade väggarna för att binda ev damm som var kvar o sedan blåste jag på. Min är lackad i 12 lager cellulosa och det blev inte ett dammkorn. Bra mask är ju däremot roligt att använda.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Anledningen till att jag ska bygga "lackbox" är för att jag har tröttnat på att maskera hela garaget varenda gång man ska lacka en pryl! Annars är det precis så som ni skriver som jag har gjort tidigare! Dammet är ju det enkla att slippa, det svåraste att bli av med är ju färgdimman och samtidigt inte få in damm i luften!
Anledningen till att jag ska bygga "lackbox" är för att jag har tröttnat på att maskera hela garaget varenda gång man ska lacka en pryl! Annars är det precis så som ni skriver som jag har gjort tidigare! Dammet är ju det enkla att slippa, det svåraste att bli av med är ju färgdimman och samtidigt inte få in damm i luften!
Mvh/Jon
Ja det är ju helt sant, haha, jag lever mer i problematiken små ytor (tomt/mark) vilket betyder att det inte går med lackbox. Men som sagt det blir ju färg på golvet vilket är tråkigt!
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.