Ta bort

Erick
8 september 2010 · 4 767 Inlägg

I mitt fall har det varit när jag varit på banträffar/superstage och haft med mej en hög med hjul som man bytt emellan allt eftersom dom tar slut smile

Maxxis-däcket har jag inte kört på bana, bara mindre konbana.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Velocitas by proxy
8 september 2010 · 167 Inlägg

Körde senast på Hankook K110. Funkade mkt. bra.
http://www.molway.com/shop_show_vara2.asp?ID=3720

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
goffemannen
9 september 2010 · 205 Inlägg

Var hittar man R-däck billigast föresten? Och de däcken som gäller är väl R888??

goffemannen
9 september 2010 · 205 Inlägg

Hur blir det med dimensioner på r-däck jämfört med gatdäck? Vilken dimension på r-däck ska man ha om man åker 215/40 17 på gatan? Är det 205/40 17 som man ska ha eller? För r-däcken brukar väl vara lite större?


Går det åka med 205/40 17 på min impreza? Belastningsindex skiljer ju en del på 215/45(91) och 205/40(84).
Bilen väger ca 1300kg

Senast redigerat av goffemannen (9 september 2010)

Christian S
9 september 2010 · 4 816 Inlägg

goffemannen skrev:
Hur blir det med dimensioner på r-däck jämfört med gatdäck? Vilken dimension på r-däck ska man ha om man åker 215/40 17 på gatan? Är det 205/40 17 som man ska ha eller? För r-däcken brukar väl vara lite större?


Går det åka med 205/40 17 på min impreza? Belastningsindex skiljer ju en del på 215/45(91) och 205/40(84).
Bilen väger ca 1300kg

det är ingen skillnad storleksmässigt.
jag har samma dimension på mina R däck som på mina gatdäck, jag har 215/45-17


Jag har Dunlop SP Sport Maxx TT på min Impreza och dom funkar skit bra, har aldrig fått dom att släppa oavsett om det är blött eller tort.
215/45-17 kostar 1112:-/st på däckonline (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Senast redigerat av Christian S (9 september 2010)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
goffemannen
9 september 2010 · 205 Inlägg

Ta bort

Senast redigerat av goffemannen (10 juni 2023)

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 september 2010 · 10 427 Inlägg

goffemannen skrev:
Går det åka med 205/40 17 på min impreza? Belastningsindex skiljer ju en del på 215/45(91) och 205/40(84).
Bilen väger ca 1300kg

Belastningsindex 84 motsvarar 500kg/däck. Så det bör väl funka,
om det är "bara" vikten man tar hänsyn till. 91 = 615kg.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Cupra_
9 september 2010 ·

goffemannen skrev:
Kom på nu att fram sitter det ju potenza re050a däck. De är ca 6.5-7mm kvar på dem. Vågar/går det att bara köpa två nya och sätta dem bak? Nya däck brukar ju ha ca 8mm. Så de skiljer ju inte mer än 1-1.5mm i mönsterdjup. Eller blir det för stor skillnad ändå? Borde ju funka.

Så de räcker nog att jag köper 2 nya sånna däck.

Jag har väldigt svårt att tro att det lilla skulle göra någon som helst skillnad faktiskt. Borde funka att bara byta 2. I värsta fall kanske du kan kolla manualen eller kanske ringa subaru och höra?

goffemannen
9 september 2010 · 205 Inlägg

Quadrablast skrev:

goffemannen skrev:
Kom på nu att fram sitter det ju potenza re050a däck. De är ca 6.5-7mm kvar på dem. Vågar/går det att bara köpa två nya och sätta dem bak? Nya däck brukar ju ha ca 8mm. Så de skiljer ju inte mer än 1-1.5mm i mönsterdjup. Eller blir det för stor skillnad ändå? Borde ju funka.

Så de räcker nog att jag köper 2 nya sånna däck.

Jag har väldigt svårt att tro att det lilla skulle göra någon som helst skillnad faktiskt. Borde funka att bara byta 2. I värsta fall kanske du kan kolla manualen eller kanske ringa subaru och höra?

tror inte subaru kan hjälpa å nån manual har ja inte. Subaru sverige vet inte så mkt om modellen jag har smile. Men ja tror det blir att köpa fyra nya ändå. Det är säkrast så.

Cupra_
9 september 2010 ·

goffemannen skrev:

Quadrablast skrev:

goffemannen skrev:
Kom på nu att fram sitter det ju potenza re050a däck. De är ca 6.5-7mm kvar på dem. Vågar/går det att bara köpa två nya och sätta dem bak? Nya däck brukar ju ha ca 8mm. Så de skiljer ju inte mer än 1-1.5mm i mönsterdjup. Eller blir det för stor skillnad ändå? Borde ju funka.

Så de räcker nog att jag köper 2 nya sånna däck.

Jag har väldigt svårt att tro att det lilla skulle göra någon som helst skillnad faktiskt. Borde funka att bara byta 2. I värsta fall kanske du kan kolla manualen eller kanske ringa subaru och höra?

tror inte subaru kan hjälpa å nån manual har ja inte. Subaru sverige vet inte så mkt om modellen jag har smile. Men ja tror det blir att köpa fyra nya ändå. Det är säkrast så.

Ja absolut, har du råd så är det bättre med 4 nya såklart smile Lär väl vara samma 4wd på din bil som på andra imprezor? Så länge du inte moddat.. Men vad jag förstår är det ju de systemet/drivlinan som kan ta skada vid olika hjulstorlek.. Kan ha fel men men..

goffemannen
9 september 2010 · 205 Inlägg

Quadrablast skrev:

goffemannen skrev:

Quadrablast skrev:

Jag har väldigt svårt att tro att det lilla skulle göra någon som helst skillnad faktiskt. Borde funka att bara byta 2. I värsta fall kanske du kan kolla manualen eller kanske ringa subaru och höra?

tror inte subaru kan hjälpa å nån manual har ja inte. Subaru sverige vet inte så mkt om modellen jag har smile. Men ja tror det blir att köpa fyra nya ändå. Det är säkrast så.

Ja absolut, har du råd så är det bättre med 4 nya såklart smile Lär väl vara samma 4wd på din bil som på andra imprezor? Så länge du inte moddat.. Men vad jag förstår är det ju de systemet/drivlinan som kan ta skada vid olika hjulstorlek.. Kan ha fel men men..

nä de är inte direkt samma som på vanliga GT smile. Det är DCCD på Type R. Även annan diff bak. Annan utväxling i lådan också.

myran Foto/Bilnörd
9 september 2010 · 1 541 Inlägg

Lånar tråden och vänder på frågan. Någon som har tips på prisvärda vinterdäck i udda storlekar? (lite bredare än standard och 17".. ca 235 bak och kanske 225 fram är till supran)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
baltis
10 september 2010 · 1 948 Inlägg

Tycker nog att du ska lägga till 500 kr per däck och köpa r-däck istället. du får toyo r888 i 205 40 17 för 1800 hos ralphsdack....

annars så tycker jag du ska satsa på conti däcket, mycket bra grepp och dessutom det däcket som håller längst.

goffemannen
10 september 2010 · 205 Inlägg

ja vill inte köra r-däck på gatan. Så de får bli nya däck för gatan, sen 205/40 R17 r888 senare till bana.

baltis
10 september 2010 · 1 948 Inlägg

goffemannen skrev:
ja vill inte köra r-däck på gatan. Så de får bli nya däck för gatan, sen 205/40 R17 r888 senare till bana.

Antar att det är för att du inte vill "slit på dom i onödan"? sanningen är det att r-däck inte slits överdrivet mycket mer vid vanilg körning... men därimot så slits "vanliga" däck jävligt mycket mer vid bankörning...

goffemannen
10 september 2010 · 205 Inlägg

baltis skrev:

goffemannen skrev:
ja vill inte köra r-däck på gatan. Så de får bli nya däck för gatan, sen 205/40 R17 r888 senare till bana.

Antar att det är för att du inte vill "slit på dom i onödan"? sanningen är det att r-däck inte slits överdrivet mycket mer vid vanilg körning... men därimot så slits "vanliga" däck jävligt mycket mer vid bankörning...

ja de också. Men ja vill ha grepp även när det är blött speciellt när det öser ner. R-däck är väl inte så jätte bra då precis. Ja kommer nog inte köra mkt bana med gatdäcken. Isf första gången om ja inte hunnit köpa R-däck innan dess.

baltis
10 september 2010 · 1 948 Inlägg

Ok, satsa på conti sc3 då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang