4743
Sök

Rockford T4000.1Bd och T1D212

35 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Hejsan ny här på garaget smile

Jag har kikat runt och letat efter svar till mina frågor men inte hittat nå svar.. Så nu tänkte jag att ni proffesionella ska få hjälpa mig!

Det är såhär: Jag har en volvo 945, 4st rockford T1D212 (RMS 600w) och ett rockford T4000.1Bd och en 1,5 farads kondensator

Enligt Ohms lag så om jag har 3000watt (som steget ger i 2ohm som jag ska ha det kopplat) Så blir det en ström på 250A och nu kommer frågan!

Om jag köper en generator på biltema på 100A och 2 st 100ah batterier och 50mm2 kabel. Då bör jag väl klara mig? Jag är livrädd att jag ska ha en brasa i bagageutrymmet då ett steg för nästan 10.000kr brinner upp hmm
så hjälp mig hur jag ska göra om jag tänkt fel eller så.?

Och står i valet och kvalet om jag ska ha portad eller sluten låda, men just nu lutar det mot 2 basar i 1 sluten, och 2 basar i en portad.

Tack på förhand smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
För att få fram 250A så tog du bara 3000/12 va? Det blir lite fel. Att räkna med 12V spänning är bra, lägre än så bör man inte gå när man spelar, men du har missat stegets verkningsgrad. Om det är ett klatt D steg (vilket jag är rätt säker på) så ligger den på ca 75%, då drar steget alltså uppåt ca 330A, kanske något lägre om det är ett effektivt klass D eller högre om det är ett klass AB.

Räknat på effekten så bör du ha minst tre bra batterier för att kunna förse steget med nog med ström, vad som räknas om bra batteriet varierar dock men satsa iaf på minst två om du köper från Biltema (utöver startbatteriet fram).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Okej Japp det är klass BD och 3 batterier från biltema alltså.!
Men ska det vara 100ah batterier då ? smile
Och det räcker med 100A generator? tongue
Ja säkringen på steget är på 500A iallafall.

21 761 Inlägg
9 september 2010
Först och främst går det inte att få till 2 Ohms total impedans med dessa basar, inte när alla talspolar används. Att endast utnyttja en spole på varje bas är i mitt tycke inte ett vettigt alternativ. Den impedans du kan få till är 1 eller 4 Ohm. smile

Om alla basar ska användas så ska du helst göra likadana lådor, inte blanda slutet och basreflex när basarna ska spela samma frekvensområde. Det är högst troligt att resultatet med olika lådor blir "pannkaka". Ett teoretiskt lådförslag (för alla 4 basar tillsammans) från mig är 170 liter totalt och 2 st 6" portar, rören görs 23 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen är runt 40 Hz.

Eftersom den totala impedansen blir 1 eller 4 Ohm så kan steget dra ruskigt mycket ström om du väljer 1 Ohm, räknat på 70% verkningsgrad kan nog strömförbrukningen hamna uppåt 400 A ifall stegets matningsspänning är 14,4 V och du kör mycket hårt. smile

Två 100 Ah batterier får jobba hårt vid hög volym, men spelar du inte alltför högt så bör det funka.

35 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
okej. ja de 4 basarna har ju 600wrms/1bas och det blir ju totalt 2400wrms. Och vid 4ohm blir det 1500w bara, med steget. Men hur blir det med 1 ohm? ostabilt? eller funkar det med? bara att man kör försiktigt med volymen så man inte spränger basarna.?

Såg nu på rockford´s sida att det inte gick att koppla i 2ohm, som du sa och det var ju synd.

Tack så mycket för lådtipset smile

Okej det får nog bli 2-3 batterier. men är det negativt med biltemas eller fungerar dom? tongue

Jag vill bara att det ska spela bra men endå att grejjerna håller smile

35 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
kolla denna hemsida, Om man kollar på bilden en bit ner längst till vänster bör man väl kunna montera 2 basar mellan + och - och 2 basar på de andra + och -

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … _faqid=970

21 761 Inlägg
9 september 2010
Jag har inte testat Biltemas batterier, men andra har gjort det. En del tycker att de fungerar bra medan andra inte tycker det, själv tror jag att deras batterier borde fungera om man inte misshandlar dem genom en massa djupurladdningar. smile

Steget tål 1 Ohms belastning, men som med alla steg så bör man vara försiktig när det belastas med sin lägsta rekommenderade impedans. Om basarna kopplas till 4 Ohm så får ju basarna "lite" effekt, men kontrollen är betydligt bättre än vid 1 Ohm och strömförbrukningen lägre.

Du kan koppla basarna som du beskriver, helt klart, men impedansen blir fortfarande samma eftersom steget bara har en kanal. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Absolut inget fel på Biltemas batterier, nu har jag inte så mycket att jämföra med men jag är då nöjd med dom två svarta 62Ah som sitter bak i min bil. Kostade förhållandevis lite och har bra garanti iaf. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

35 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Okej det låter lovande smile

Men är skeptisk till detdär med att man inte kan koppla i 2ohm, men om man kopplar i 1ohm, sedan lägger man till ett motstånd vid utgången från slutsteget på 1 ohm då måste ju belastningen bli 2ohm?

Ser fram emot att få det att lira tongue Och ni ska ha ett stort tack redan för ni är så duktiga big_smile

3 466 Inlägg
9 september 2010
ericlundqvist skrev:
Okej det låter lovande smile

Men är skeptisk till detdär med att man inte kan koppla i 2ohm, men om man kopplar i 1ohm, sedan lägger man till ett motstånd vid utgången från slutsteget på 1 ohm då måste ju belastningen bli 2ohm?

Ser fram emot att få det att lira tongue Och ni ska ha ett stort tack redan för ni är så duktiga big_smile

Nej då hade belastninge hamnat på 0,5ohm.

Kopplar du ett mostånd i serie däremot kommer belastningen höjas, däremot förlorar du effekt.
i teorin skulle du kunna höja belastningen till 2 ohm så får du ut ungefär halva effekten av vad steget ger i 1ohm, sen försvinner dessutom halva effekten på motståndet så du får ut ungefär samma effekt som du får i 4ohm på basarna fast med sämre kontroll.

MEN detta gäller om belastningen på en bas hade varit konstant. Men om du testar att koppla en multimeter till basens terminaler och ohmmäter medan du tycker försiktigt på konen kommer du se hur basens resistans varierar. Hur basens resistans ska variera kan man bestämma med avstämningen på lådan men det är en helt annan historia.

Detta är varför motstånd mäts som RESISTANS och basar mäts med IMPEDANS.

Med andra ord, då motståndet inte hade bettet sig som en bas så vet jag faktiskt inte hur steget skulle betett sig. Men det är ju därför basar säljs med olika motstånd..
Hade detta funkat så hade det antagligen redan funnits färdiga motstånd till detta på marknaden..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

35 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Det får nog bli 1ohm´s kopplat då, eftersom 4ohm är bara 1500w och då får inte basarna jobba tillräckligt, sen blir det 3 biltemabatterier på 100a styck.
Men får väl vara försiktig med bassboost å ljudvolymen så dom inte sprängs.

Det är (1200w peak) *4 = 4800watt men då får dom ju jobba hårt, tror ni att det blir för jobbigt för basarna. Men T1´orna tål väl rätt så mycket?

Tips?! smile

3 466 Inlägg
10 september 2010
ericlundqvist skrev:
Det får nog bli 1ohm´s kopplat då, eftersom 4ohm är bara 1500w och då får inte basarna jobba tillräckligt, sen blir det 3 biltemabatterier på 100a styck.
Men får väl vara försiktig med bassboost å ljudvolymen så dom inte sprängs.

Det är (1200w peak) *4 = 4800watt men då får dom ju jobba hårt, tror ni att det blir för jobbigt för basarna. Men T1´orna tål väl rätt så mycket?

Tips?! smile

Bassboosten ska ALLTID stå på 0 (NOLL)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2010
Och maxeffekten från ett steg är otroligt ointressant! Kolla på Wrms istället, det är en siffra där det iaf är lyssningsbart och som inte behöver tas med en hel dumper salt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
11 september 2010
Sen för att du har ett steg som levererar mycket effekt så måste du ju inte köra det på max.. finns ju antagligen volymkontroll på stereon och gain/level på steget

35 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Okej 0 på bassbost, bra att veta!!

vart hittar man WRMS på steget? wllwe på rockfords sida, ska googla lite nu! tongue

Gain tänkte jag ställa med oscilloskåp smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Och maxeffekten från ett steg är otroligt ointressant! Kolla på Wrms istället, det är en siffra där det iaf är lyssningsbart och som inte behöver tas med en hel dumper salt.

Vilket i sin tur inte betyder speciellt mycket det heller.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

35 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
nähä..
Jaa enligt rockfords hemsida så stod det 4000w rms vid 1 ohm´s belastning

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2010
Tokken skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vilket i sin tur inte betyder speciellt mycket det heller.

Nej inte om man kollar på billiga grejer, men står det Rockford eller nåt annat seriöst märke på sakerna så går det iaf att lita någorlunda på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
11 september 2010
ericlundqvist skrev:
nähä..
Jaa enligt rockfords hemsida så stod det 4000w rms vid 1 ohm´s belastning

Steget kan med andra ord dra ruskigt mycket ström om det belastas med 1 Ohm och att man kör väldigt hårt, vilket var ungefär det jag skrev i ett tidigare inlägg. smile

660 Inlägg
11 september 2010
Om du ska köpa batterier på biltema så ska du satsa på deras "nya" gråa batterier, dessa använder någon "ny" teknik (nytt för biltema iaf) och är klassade som så kallade "kallstartsbatterier" = Mycket ström korta stunder = bra i bilstereo världen

Finns ett på biltema (Till volvo diesel) som ligger på 100 Ah+ för 1 200 kr, detta borde du satsa på. Ska själv köpa mig 2 såna sen, har ett nu som startbatteri och i vintras när det var >30- ute så var det bättre snurr i startmotorn med ett sånt batteri än vad polaren hade i sin bil med 3 st standardbatterier från biltema. Ska tilläggas också att jag kör med orginalkablarna från batteriet och han har bytt till 35 mm² (Har dock lägre komp i min motorn än han men ändå!)

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Sök