När byte av kamkedja på SAAB 9-5?

Emill88
19 november 2009 · 163 Inlägg

kwansa skrev:
Emill88 hur långt har bilen gått?

23280mil.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
kwansa Hmm, vet inte?
19 november 2009 · 1 775 Inlägg

Emill88 skrev:

kwansa skrev:
Emill88 hur långt har bilen gått?

23280mil.

okej, då har din klarat sig sådär 8000mil längre än min tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Emill88
20 november 2009 · 163 Inlägg

kwansa skrev:

Emill88 skrev:

kwansa skrev:
Emill88 hur långt har bilen gått?

23280mil.

okej, då har din klarat sig sådär 8000mil längre än min tongue

så myk? konstig? bruka ju börja vid 20000mil typ:S men har du bytt nu?

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
TireSlayer Tvivlare
20 november 2009 · 2 266 Inlägg

BARA kedjan byter man väl inte. Jag har jobbat på en saabverkstad ett tag och då bytte vi kedjan, spännare, släpor, silen i tråget, m.m. Det som jag fick erfara var dock att släporna hade en tendens att smulas sönder så spännaren tryckte rakt in i kedjan. Men för 4000 byter dom nog BARA kedjan.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
balder-kittis rangerare
20 november 2009 · 115 Inlägg

finns ju ingen vettig anledning att bara byta kedjan, bara de e ju en relativt krånglig åtgärd som tack å lov inte behöver göras allt för ofta. men om de bara byter kedjan har ju bytesintervallen halverats då resten måste bytas efter halva kedjans *livslängd*

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Johankp
10 mars 2010 · 60 Inlägg

Ingen som har en bild på var kedjesträckaren sitter?

TheBlackBullit
10 mars 2010 · 195 Inlägg

asså de finns ingen bestämda bytes intervaller på kjedian man byter när den börjar rassla den kan börja rasla redan vif 15 tusen mil om de så beror på hur duktig du har varaigt med olje byten... och sen när man byter kjedian så byter man allt spännare styrningar o allt byt inte bara kjedian det kommer börja rassla ganska snart igen....

BMW E39 M5 (2000)
jonTe
11 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Olsson-Aero skrev:

TheBlackBullit skrev:
asså de finns ingen bestämda bytes intervaller på kjedian man byter när den börjar rassla den kan börja rasla redan vif 15 tusen mil om de så beror på hur duktig du har varaigt med olje byten... och sen när man byter kjedian så byter man allt spännare styrningar o allt byt inte bara kjedian det kommer börja rassla ganska snart igen....

Det behöver det inte alls göra. Min far bytade bara kjedjan vid 11k mil på sin 9000 och den har rullat 33k mil idag. Och det finns ju faktiskt märkesverksäder som bara byter kedjan om kunden vill detta med tanke på det hutlösa priset för byte + material.

Ja men det bör ses som "fusk".
Är kedjan sliten är det ganska givet att även dreven/släporna är det precis som en cykel/moped/motorcykel. Att bara hänga dit en ny kedja är inte att rekommendera.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
TheBlackBullit
11 mars 2010 · 195 Inlägg

jonTe skrev:

Olsson-Aero skrev:

TheBlackBullit skrev:
asså de finns ingen bestämda bytes intervaller på kjedian man byter när den börjar rassla den kan börja rasla redan vif 15 tusen mil om de så beror på hur duktig du har varaigt med olje byten... och sen när man byter kjedian så byter man allt spännare styrningar o allt byt inte bara kjedian det kommer börja rassla ganska snart igen....

Det behöver det inte alls göra. Min far bytade bara kjedjan vid 11k mil på sin 9000 och den har rullat 33k mil idag. Och det finns ju faktiskt märkesverksäder som bara byter kedjan om kunden vill detta med tanke på det hutlösa priset för byte + material.

Ja men det bör ses som "fusk".
Är kedjan sliten är det ganska givet att även dreven/släporna är det precis som en cykel/moped/motorcykel. Att bara hänga dit en ny kedja är inte att rekommendera.

mvh Jonas

De är ju de jag menar är kedjan sliten så är ganska så säkert att dom anndra kring sakerna är slitna

BMW E39 M5 (2000)
snoobben
14 september 2010 · 23 Inlägg

vet dom bytte kedjan för tre år sen på min å då bytte dom bara kedjan å inget mer den har gått 5500 mil sen dess å kedjan är redan slut. tråkigt att behöva byta den direkt när man köpt bilen.

Kax
14 september 2010 · 206 Inlägg

snoobben skrev:
vet dom bytte kedjan för tre år sen på min å då bytte dom bara kedjan å inget mer den har gått 5500 mil sen dess å kedjan är redan slut. tråkigt att behöva byta den direkt när man köpt bilen.

Att bara byta kamkedjan är ju ingen hit!

Se till att byta hela satsen + rengöra oljetråget och silen! Kan oxå vara bra att passa på o byta drev till oljepumpen!

snoobben
15 september 2010 · 23 Inlägg

Kax skrev:

snoobben skrev:
vet dom bytte kedjan för tre år sen på min å då bytte dom bara kedjan å inget mer den har gått 5500 mil sen dess å kedjan är redan slut. tråkigt att behöva byta den direkt när man köpt bilen.

Att bara byta kamkedjan är ju ingen hit!

Se till att byta hela satsen + rengöra oljetråget och silen! Kan oxå vara bra att passa på o byta drev till oljepumpen!

ne det e ju inte riktigt lönt att bara byta kedjan så jag håller på att bråka med bilförsäljaren nu om att dom ska få stå för hela bytet. inget jag vill lägga pengar på. precis köpt bilen.

Kax
15 september 2010 · 206 Inlägg

Nej, det är ju inte så kul. Vad tar dom för allt jobb? 15000?

Är spännaren ute mycket eller?

snoobben
15 september 2010 · 23 Inlägg

dom tar mellan 10000 - 15000 för allt. spännaren har gått ut 14,2 å gränsen för den är 15 säger dom. sen e det bara att byta igen.

Kax
15 september 2010 · 206 Inlägg

Om man sköter oljebytandet ordentligt så borde ju inte 14,2 vara någon akut fara! Men som sagt, att skita i att  rengöa tråg o sil är som att be om att få göra om det!

Med ny kedja och skenor så går sträckaren ut ca. 10mm

Kamulen
15 september 2010 · 930 Inlägg

en kamkedja ska väl inte bytas? Min brors 9-5 började skrammla i motorn och det var kedjan det skulle kosta närmare 20 000 att byta den men han fick det på garantin då man har 6månaders garanti på beg bilar man köper från en firma smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Kax
15 september 2010 · 206 Inlägg

Jag tror inte att verkstaden, i detta fall, är villig att byta kedjan i förebyggande syfte.

Johanisback Teknisk Försäljning SKF
15 september 2010 · 15 Inlägg

Kamkedjans status mäter man via sträckaren som redan nämnts.

Det finns ingen intervall på byte av dessa, men kedjedriften etc.. Är riktigt beroende av en välskött service med rätt oljor, rätt intervaller osv.. Saab anger att kedjan skall hålla 35000mil med rätt förutsättningar. Styvfarsan bytte på sin 9000 aero 97:à första gången vid 42000mil!

Varför man har vansinniga serviceintervaller vet jag inte, kanske för att de skall verka mer ekonomiskt ur tjönstebilsynpunkt förmjag skulle aldrig falla mig in att åka 3000mil på samma olja. 1000mil byter ja

Mvh j

Senast redigerat av Johanisback (15 september 2010)

Vw CC 170TDI DSG -2013
Volkswagen CC "Concordia" (2013)
Kax
15 september 2010 · 206 Inlägg

Man kan inte jämföra 9000 med 9-5 i det här fallet..

Johanisback Teknisk Försäljning SKF
15 september 2010 · 15 Inlägg

Varför skulle man inte kunna göra det? Funktionen, principen är den direkt samma förutom att T7 är en "lågfriktionsmotor" men fallet gällde väl en 9-5:à? Svaret var för en 9-5:à men referensen var från 9000!

Vw CC 170TDI DSG -2013
Volkswagen CC "Concordia" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang