2015
Sök

Att tänka på när man köper vinterbil?

474 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Som det är just nu så står valet mellan en:
volvo 960 - nyare än 95 som man får försöka pruta ner till 10-12 papp
audi (modell oväsentligt) quattro - nyare än 95
Bmw 520 eller 525 från 95-97 typ?

Hur skulle ni ha valt? Personligen så lockar volvon eller en audi mest, känns som att dom ligger lite före bmw i design, kvalité osv osv när det gäller dessa årsmodeller

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2010
wallingstam skrev:
Som det är just nu så står valet mellan en:
volvo 960 - nyare än 95 som man får försöka pruta ner till 10-12 papp
audi (modell oväsentligt) quattro - nyare än 95
Bmw 520 eller 525 från 95-97 typ?

Hur skulle ni ha valt? Personligen så lockar volvon eller en audi mest, känns som att dom ligger lite före bmw i design, kvalité osv osv när det gäller dessa årsmodeller

1995 (Och som årsmodell 1996) fanns E34 fortfarande och hette 520i/525i, men de flesta av de bilar av 96 och 97 års modell du hittar är nya karossen E39 som heter 520i, 523i (170hp) och 528i (193hp).

Sedan är design en smakfråga, men när det gäller kvalitén skiljer våra åsikter. Vet inte hur jag kan förklara min synvinkel bättre än det jag skrivit, men med tanke på att E39 än idag har de högsta siffrorna som uppmätts när det gäller kundbetyg och ett flertal liknande exempel om bra resultat i tillförlitlighetsundersökningar och antal nöjda ägare "känner" jag inte samma sak som dig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

474 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
e39 vet jag funkar fint! men tidigare modeller är ja skeptisk till!

Kommentera & Rösta ! ©

Smålänning
7 887 Inlägg
13 september 2010
Undvik audi om du planerar att inte laga bilen halva vintern tongue

Annars Mercedes eller BMW som vart uppe på tapeten. MB är klart underskattade, köp en 190e med W201 karossen, grymt goa bilar att köra. W124 och de andra lite störra har lite onkänslig styrning iom att dom ha snäckstyrning smile W201 har kuggstång.

Annars BMW, men dom har jag itne så stor koll på smile

MEn Volvo är nog vettigast om du vill vara riktigt elak mot bilen. Helst då en 940 med stel bakaxel... Är det massa stag och skit som i 960, BMW och MB så kan det lätt bli nått krökt eller så om du sladdar in i nått.

Sen ÄR Volvo mer rostsäkra än BMW och MB. Face the facts. BMW och MB är underbara bilar, men särskilt rostsäkra har som inte varit... Särskilt inte MB W124... Där är (tyvärr) en rostburk smile

En volvo från 89 och fram rostar inte gärna, och gör den det är det ytrost eller lagat någon gång... Eventuellt för mycket grusvägssladdande så det blästrat igenom wink
Senast redigerat av twin_cam (13 september 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2010
twin_cam skrev:
Undvik audi om du planerar att inte laga bilen halva vintern tongue

Annars Mercedes eller BMW som vart uppe på tapeten. MB är klart underskattade, köp en 190e med W201 karossen, grymt goa bilar att köra. W124 och de andra lite störra har lite onkänslig styrning iom att dom ha snäckstyrning smile W201 har kuggstång.

Annars BMW, men dom har jag itne så stor koll på smile

MEn Volvo är nog vettigast om du vill vara riktigt elak mot bilen. Helst då en 940 med stel bakaxel... Är det massa stag och skit som i 960, BMW och MB så kan det lätt bli nått krökt eller så om du sladdar in i nått.

Sen ÄR Volvo mer rostsäkra än BMW och MB. Face the facts. BMW och MB är underbara bilar, men särskilt rostsäkra har som inte varit... Särskilt inte MB W124... Där är (tyvärr) en rostburk smile

En volvo från 89 och fram rostar inte gärna, och gör den det är det ytrost eller lagat någon gång... Eventuellt för mycket grusvägssladdande så det blästrat igenom wink

Håller med i allt utom rostbiten, sena E34 eller W124 är inte mer rostkänsliga än Volvo´s bilar. Och tidiga bilar må rosta, men det samma gäller som du säger tidiga Volvo.

E34 är ett dumt exempel då den kom senare och "försvann samtidigt", men W124 var med lika länge och fick precis som Volvo ett bra skydd i skiften 80/90-tal. Att kalla den rostburk jämfört med Volvo är bara fel smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 september 2010
Att bilen är bakhjulsdriven så du kan sladdö söm faaaan!!!!! WHÖÖÖHOOO!!!!

eller..?

Jaha...

Nehe... wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

204 Inlägg
13 september 2010
Klart man ska ha en sladdföörti!  det är ju meningen med vintern, att man ska se hur länge bilen håller=)
kan inte tänka mig att det behövs mer änn 114 hästar när det är isgata...

Smålänning
7 887 Inlägg
13 september 2010
Rquired skrev:
...men W124 var med lika länge och fick precis som Volvo ett bra skydd i skiften 80/90-tal. Att kalla den rostburk jämfört med Volvo är bara fel smile

D får ursäkta men jag kan inte hålla med dig om de tongue Modellen efter W124 blev bättre, men där jag jobbar har jag mängder med 124 och den enda som inte ser för jävlig ut har gått 17k mil wink

Min Chef har dessutom jobbat med mercedes sen 1968, och han har lyckats få i mig att ALLA mercedes alltid varit rostburkar tongue

Men du har helt rätt i att den viktiga sidan, undersidan, klarar sig bra på mercedes (och BMW?)... Faktiskt bättre än Volvo, framförallt i golvet. Men karossmässigt är dom sämre, t.ex dörrar och skärmar.

Men på en vinterbil är ju undersidan det det viktiga wink

Jag tycker han ska köra på Mercedes smile W201 med fyra, eller sexan om pulvret inte räcker wink. Just för att få kuggstångstyrningen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2010
twin_cam skrev:
Rquired skrev:
...men W124 var med lika länge och fick precis som Volvo ett bra skydd i skiften 80/90-tal. Att kalla den rostburk jämfört med Volvo är bara fel smile

D får ursäkta men jag kan inte hålla med dig om de tongue Modellen efter W124 blev bättre, men där jag jobbar har jag mängder med 124 och den enda som inte ser för jävlig ut har gått 17k mil wink

Min Chef har dessutom jobbat med mercedes sen 1968, och han har lyckats få i mig att ALLA mercedes alltid varit rostburkar tongue

Men du har helt rätt i att den viktiga sidan, undersidan, klarar sig bra på mercedes (och BMW?)... Faktiskt bättre än Volvo, framförallt i golvet. Men karossmässigt är dom sämre, t.ex dörrar och skärmar.

Men på en vinterbil är ju undersidan det det viktiga wink

Jag tycker han ska köra på Mercedes smile W201 med fyra, eller sexan om pulvret inte räcker wink. Just för att få kuggstångstyrningen smile

Ok då är jag med, det var undersidan och rost som påverkar bilen jag tänkte på. Och det var lite det jag menade, nog förekommer fel och rost men det väsentliga (Drivlina, kaross etc.) håller länge på MB och Bmw om man inte är elak mot dem. smile

Smålänning
7 887 Inlägg
13 september 2010
jonnielahti skrev:
volvo 740! tror att dem är oslagbara som vinterbilar:)

Njae... 940 är bättre.

Dock är värmen i 740 utan AC helt sjuk...yikes

552 Inlägg
13 september 2010
Audi 100 2,6 V6 eller 2,8 V6. Manuell låda + Quattro (Har dom inte elektronisk diff/Fördelningslåda med strömbrytare?)  årsmodell -92 - 94.

Kan nog inte bli mycket bättre, en sån bil får man för 10-14'000:-

Turbo lover
555 Inlägg
14 september 2010
Jag har ägt en E39 528 och äger nu en E34 525 touring (med lamelldiff). Har svårt att se på vilket sätt E39:an var en bättre vinterbil, möjligtvis för antispinnen men den stänger man av iaf. E34:an har minst lika fin balans när man åker på sladd, möjligen att den känns lite lite tyngre att hantera.
Senast redigerat av Turbovin (14 september 2010)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 september 2010
säger en 190 2.0a jag
visst ingen snabb bil men fan så mycket mer stryktålig än en volvo snurra
körde 2 vintrar och 1 sommar drygt 1000 mil stenhård körning med min mest spillolja och massa olika sorters olja pga att tråget va sprucktet den gick fint o tickade knappt något
lyckades inte få död på bilen även fast det var vatten i oljan och frustet i 20 minus starta o gasa iväg direkt den gick lite konstigt men kom igång igen
bilen funkar fortfarande förutom att oljetråget sprack när vi hoppade med bilen
så 190 2.0 som vinterbil finns inget bättre o stryktåligare om man inte tittar på oljetråget då roll

huh?
10 427 Inlägg
14 september 2010
När det gäller Volvo 960 from 1995 kan det nog vara lite svårt att hitta en billig med manuell låda.
2,5E 170hk/230Nm har väl ganska ofta manuell, men automatarna verkar ligga lägre i pris allmänt wink

175 Inlägg
14 september 2010
Opel Omega V6, JA dom rostar värre än Volvo och bmw wink
2.5 är 170 häst & 3 liters är 211
Men ack så roliga på snö, liiite tyngre i röven så den kommer gärna ut smile Diffar ordentligt till skillnad mot 940 big_smile
Senast redigerat av Nisse1 (14 september 2010)

1 738 Inlägg
14 september 2010
7/900 finns inga bättre bilar inför vintern! tunga så man får rediga häng, finns delar vart du än går! i mina trakter ser man ofta bmw, ford, opel som står längst med vägkanterna för att de inte håller! o då är de bilarna det i samma prisklasser som en skaplig 7/900 runt 7000 - 14000!

Tex kompisens bmw e30 318, jag vet inte hur många gånger han fick byta vipparmar för att dom konstant gick av hela tiden, när vi andra hade kul fick han skruva ( Ja han är erfaren bilmeckaniker o har köpt o satt grejerna rätt )
Men tillslut lagom till sista snön vad kom han i då? jo en volvo 740 wink

Man får skapliga 940 turbo nu förtiden mellan 13 000 - 19 000 kr chip, avgas, uppställt ladd ungefär 2300hk sen kommer den gå så det duger wink

Köp volvo du kommer inte ångra dig, billigast att laga om du skulle sätta dig i en vall

huh?
10 427 Inlägg
14 september 2010
940RDALLE skrev:
i mina trakter ser man ofta bmw, ford, opel som står längst med vägkanterna för att de inte håller!

I mina trakter är det Volvo 240s och 740s som står längs vägkanterna på våren lustigt nog wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2010
steifan skrev:
940RDALLE skrev:
i mina trakter ser man ofta bmw, ford, opel som står längst med vägkanterna för att de inte håller!

I mina trakter är det Volvo 240s och 740s som står längs vägkanterna på våren lustigt nog wink

Säger detsamma, ser knappast fler rasade bilar av märke X än märke Y. Man vet heller aldrig varför bilen i fråga gått sönder eller hur den varit skött, och kan därmed inte uttala sig om varför den blev stående.

Volvo är bra bilar men blir definitivt stående vid vägkanten de med, "ser" man inte det då ligger nog problemet snarare i att betraktaren ser vad denne vill se och förtränger resten. roll

92 Inlägg
14 september 2010
Om ingen än har föreslagit det så slår jag ett slag för golf 3. Hade min gamla kombi från 94 och den fungerade utmärkt. Startade med nytt batteri i vintras i -20 grader.
Visst kanske inte så hög "bus faktor" men att ta sig till jobbet med så fungerade den utmärkt smile Billig i drift också samt försäkring.
Tänker varje gång på den nu när jag tankar s60 tongue. Halva kostnaden i golfen.. LÄTT ! smile

1 738 Inlägg
14 september 2010
Rquired skrev:
steifan skrev:
940RDALLE skrev:

Säger detsamma, ser knappast fler rasade bilar av märke X än märke Y. Man vet heller aldrig varför bilen i fråga gått sönder eller hur den varit skött, och kan därmed inte uttala sig om varför den blev stående.

Volvo är bra bilar men blir definitivt stående vid vägkanten de med, "ser" man inte det då ligger nog problemet snarare i att betraktaren ser vad denne vill se och förtränger resten. roll

Självklart ser man volvo bilar ståendes, men jämför livslängden på en risig 740 för 2500 samt en bmw i samma klass!! man kan ju omöjligt säga att bmw:n är vinnarn? hur många procent kör inte en volvo under vintern, kanske därför man ser fler volvo stå längst med kanten men inte här tyvärr!  nej visst finns det bilar som håller bättre än en volvo allt beror ju på underhåll, fast volvo är ju rätt kända för att hålla i ur o skur men jag skulle inte föredra nån annan bil vad jag har kört under vintrarna iaf!!

Självklart gillar jag andra bilar men tveklöst föredrar jag en volvo under vintern och det är jag nog inte ensam om?
Senast redigerat av 940RDALLE (14 september 2010)

Sök