Hjälp ang viktnedgång

Alecci
25 september 2010 · 2 014 Inlägg

Viktnedgång består simpelt uttryckt i mindre kalorier in än kalorier ut. Hur du åstadkommer detta kan till viss del bestämma hur snabb viktnedgången är, men så länge du ligger på kaloriunderskott så kommer du att gå ner.

These are the facts of the case, and they are undisputed.

Om viktnedgången avstannar kan det bero på att kroppen har anpassat sig till sitt nya intag av kalorier.

En anledning kan vara att din mindre kroppshydda och/eller -vikt helt enkelt kräver ett mindre antal kalorier för att ligga på en plus-minus-noll-nivå. Du kan alltså behöva minska kaloriintaget ytterligare för att fortsätta gå ned i vikt.

En annan sak att hålla i minnet är att viktnedgång sällan - om ens någonsin - består av endast minskat fett, ofta förlorar man även muskler på köpet. Muskler förbränner mer kalorier än fett även när kroppen befinner sig i vila. Resultatet är alltså detsamma som för ovanstående stycke: att kroppen anpassat sig till ditt nya intag av kalorier. Ytterligare minskning kan behövas.

Den mänskliga kroppen är dessutom sådan att den uppskattar variation - både i fråga om kost och motion. Variera ditt födointag och dina träningsformer. Just för viktnedgång kan det dessutom vara fördelaktigt att ibland "chocka" kroppen under träningspasset genom att korta stunder öka belastningen mycket.

Tänk även på att föredra sådan motion som aktiverar så stora muskler eller muskelgrupper som möjligt. Ju större muskler som aktiveras desto mer kalorier förbränns.

Jaja, mycket som troligtvis redan är känt, men i alla fall...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Majoren442
25 september 2010 · 213 Inlägg

Det räcker i princip att du har någorlunda koll på vad du äter kan skilja på fet och nyttig mat. Men kort sagt rör dig mer. Alecci har helt rätt med det han säger om chocka kroppen.  Dock så förlorar man inte muskler om man är aktiv skulle tro att du refererar till 0-kolhydrats metoden. Den är effektiv men väldigt krävande man är trött och tappar muskler som tur är har du 5års muskelminne som hjälper dig att återhämta dig inom kort.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
DanielHN
4 oktober 2010 · 10 Inlägg

En kompis använder "fett metoden" .

Han äter ganska fet mat men absolut ingen skräpmat. Innan han berätta det så trodde jag det va bluff, men fungerar riktigt bra för honom. Har dock ingen länk etc att ge dig.

frank_745
4 oktober 2010 · 387 Inlägg

heroin å sånt ska åså funka bra fast ja ju sina nackdelar näee skämt å sido
motion ,och sund kost lär väll funka bäst , om du vill gå ner i vikt å behålla vikten ,

Audi S4 (2005)
Nitrometanskada Gött mos
4 oktober 2010 · 1 096 Inlägg

Jag är bagare/konditor. Och när jag utbildade mig på Livsmedelsprogrammet så läste vi mycket om kost och hälsa. Vi kom fram till att bantningsmetoder som GI och allt vad det kallas nästan uteslutande leder till viktpendling(JoJo-bantning), det enda som håller i längden är att brya sina vanor och lägga om sina kost- och motionsvanor. Jobba på alla ni som försöker gå ner/hålla vikten! Ni kommer tacka er själva när ni blir gamla!

Och absolut regel nummer ett!! DRICK INTE ENERGIDRYCK! Det är pure skit för din kropp. Sämre skit att hälla i sig finns knappt. Energidryck är = socker, kemikalier och koffein.

Jag har tur som begåvats med högämnesomsättning, ligger stabilt på mina 92-93 kilo och 190 centimeter.

Mvh

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
snipercat
17 oktober 2010 · 669 Inlägg

ni som har vare "hängt med" i tråden så tänkte jag säga att nu 1 månad senare väger jag 95-96. men men det är vell bara kämpa på antar jag. men jag tycker är svårt när jag inte vet hur mkt jag får äta i kaloriväg.

kanske nån som kan hjälpa mig räkna ut hur mkt jag behöver äta för jag ska gå ner i vikt?

186 lång.
vikt 96
ålder 19

Alecci
17 oktober 2010 · 2 014 Inlägg

snipercat skrev:
ni som har vare "hängt med" i tråden så tänkte jag säga att nu 1 månad senare väger jag 95-96. men men det är vell bara kämpa på antar jag. men jag tycker är svårt när jag inte vet hur mkt jag får äta i kaloriväg.

kanske nån som kan hjälpa mig räkna ut hur mkt jag behöver äta för jag ska gå ner i vikt?

186 lång.
vikt 96
ålder 19

Skulle gissa på att runt 3000-3300 kcal/dag så ligger du på plus/minus noll. Om detta stämmer så skulle du alltså - för att tappa ett halvt kilo i veckan - ligga på max 2500-2800 kcal/dag i snitt. Många verkar vara eniga om att det är lagom att tappa 0,5-1 kg/vecka för att viktminskningen ska vara hälsosam, så hade jag varit dig hade jag hållt mig mellan 2000 och 2500 kcal/dag.

Sprid hellre ut det på flera mindre måltider än något fåtal stora. Försök äta var ungefär var fjärde timme.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
17 oktober 2010 · 2 014 Inlägg

DuelBall skrev:
Någon större minskning i muskelmassan har jag inte märkt av, däremot i fettmassan.

Mitt åsyftande på minskning av muskelmassa gäller främst dem som försöker gå ner i vikt enbart eller övervägande primärt genom att lägga om kosten. Om man tränar samtidigt blir naturligtvis förlusten av muskelmassa mycket mindre.

Jag själv har i alla fall alltid tyckt att det är lättare att komma igång med träning om man först ger sig på viktminskningen på egen hand. Efter att jag fått ner vikten (och förhoppningsvis figuren) en viss del, ökar man kanske intaget av energi lite och lägger till träning. Sen gäller det att hitta en balans där man kaninta så lite energi som möjligt medan man först och främst fortfarande mår bra, men där man även orkar med träning. Det konceptet har fungerat bra för mig, men alla är vi olika.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
FireTraXX DFFL
17 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

DuelBall skrev:

Nitrometanskada skrev:
Jag är bagare/konditor. Och när jag utbildade mig på Livsmedelsprogrammet så läste vi mycket om kost och hälsa. Vi kom fram till att bantningsmetoder som GI och allt vad det kallas nästan uteslutande leder till viktpendling(JoJo-bantning), det enda som håller i längden är att brya sina vanor och lägga om sina kost- och motionsvanor. Jobba på alla ni som försöker gå ner/hålla vikten! Ni kommer tacka er själva när ni blir gamla!

Och absolut regel nummer ett!! DRICK INTE ENERGIDRYCK! Det är pure skit för din kropp. Sämre skit att hälla i sig finns knappt. Energidryck är = socker, kemikalier och koffein.

Jag har tur som begåvats med högämnesomsättning, ligger stabilt på mina 92-93 kilo och 190 centimeter.

Mvh

Stämmer bra, jag har själv gått ned ifrån 89 till 81 kg (~192 cm lång) sedan i augusti, enbart genom att lägga om mina vanor. Slutade helt med godsaker, samt började träna mer eller mindre varje dag.
Den kan tyckas jobbigt, men det är väldigt lätt att fortsätta när man väl kommit igång. Mycket enklare än att bara "dra ned" på godsakerna samt att träna ett par gånger i veckan.

Någon större minskning i muskelmassan har jag inte märkt av, däremot i fettmassan.

Snipercat: Lycka till med din fortsatta viktnedgång!

81kg vid 192cm är inte mycket, jag är 197cm lång och väger 92 och skulle gärna se att jag går upp minst 5kg till.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
adde87
17 oktober 2010 · 228 Inlägg

men sen ska man ju inte kolla sig blint på vikten heller.. bästa är väl o mäta fettprocent?

Det e VI som e HAMMARBY!
Alecci
17 oktober 2010 · 2 014 Inlägg

adde87 skrev:
men sen ska man ju inte kolla sig blint på vikten heller.. bästa är väl o mäta fettprocent?

Eller att arbeta mot att bli nöjd med sin kroppsfigur och hur kroppen känns/mår.

Förvisso sant att vikten egentligen är av mindre betydelse. Vad vikten består av och vart på kroppen den är "placerad" spelar nog större roll.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
adde87
17 oktober 2010 · 228 Inlägg

precis, muskler väger ju mer än fett..

Det e VI som e HAMMARBY!
snipercat
18 oktober 2010 · 669 Inlägg

jag har börjat gå 7 km varje dag nu. få se på måndag om det har gett resultat.

adde87
18 oktober 2010 · 228 Inlägg

Du verkar gå in för det här! jag tror du fixar det! smile fortsätt kämpa!!

Det e VI som e HAMMARBY!
tobehappy
22 oktober 2010 · 13 Inlägg

adde87 skrev:
ät mindre kalorier än vad du förbränner. skippa pasta etc o fett.. Variera träningen.. Testa att springa lite istället för att cykla ett tag? ät på regelbundna tider, få ordentligt med sömn, försök undvika att stressa. Bara kämpa på! smile

Känns väl kanske dumt att skippa att äta fettrik mat när det är fettet som mättar och kolhydraterna som gör oss feta... Pizza innehåller exempelvis hutlöst mycket kolhydrater OCH fett, vilket är en usel kombination. Men fet mat med ytterst lite kolhydrater håller oss mätta länge och bidrar till hälsosam viktnedgång. roll
Men oftast handlar det till stor del om hur stora portioner man äter...

snipercat
26 oktober 2010 · 669 Inlägg

uppdatering, vägde mig 25 okt. 94.2 stog den på nu:)

så  i nuläget har jag alltså gått ner 19,5 kilo sen i juni-juli nånting

mitt mål är cirka 80-90 fan va bra:P

Nitrometanskada Gött mos
26 oktober 2010 · 1 096 Inlägg

Bra jobbat! smile fortsätt så smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
snipercat
2 november 2010 · 669 Inlägg

2 november.        93,7  kg             nu ska jag ut o gå hörs!

Nitrometanskada Gött mos
2 november 2010 · 1 096 Inlägg

Duktigt! Håll igång !

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
snipercat
29 mars 2011 · 669 Inlägg

86 nu, blir att börja röra på fläske nu igen när all jävla is håller på tinar bort från vägarna så man kan kuta igen.
happy holliday fuckers! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang