4226
Sök

Verktyg att lufta bromsar med

2 594 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
hej hopp har för mig att det skall finnas ett verktyg att lyfta bromsarna med utan att lufta via nipplarna man sätter på locket till bromsvätskebehållaren eller har jag bara dröm det ?

1 217 Inlägg
12 september 2010
Hmm, hur skulle det funka?
Du kan ju omöjligt få ut luften i systemet utan att öppna nipplarna.

Suger du i systemet så blir det ju tvärstopp om det inte är öppet i andra änden och likadant blir det om du trycksätter.

Däremot finns det lock med slang på som du kan skruva på behållaren för bromsvätska och sedan koppla slangen på ett hjul för att trycksätta systemet och vips så behöver ingen pumpa och jåla med pedalen i bilen.
Senast redigerat av Ksj (12 september 2010)

1 062 Inlägg
12 september 2010
låter som du tänker på en sådan här

http://www.bildelar.nu/productfiles/images/0fb85251-1cde-4577-a735-22b95985c5ed_large.jpg

http://www.bildelar.nu/module.aspx?mgui … omsluftare
Senast redigerat av Ricky (12 september 2010)

1 217 Inlägg
12 september 2010

Det var ett sånt jag menade smile

Har ett själv och det är riktigt smidigt att använda MEN man bör använda lite betyl eller liknande för att täta med då dom (locken/verktygen) nästan alltid läcker lite.

2 594 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
nja vet ej om de va en sån har sett en mer avanserad sak på en verksta

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 september 2010
ghost_boy83 skrev:

Ja det finns. har själv använt men vet inte vad dom heter. En liten enhet med både tryckluft och olja i samma som du bara skruvar på locket på samma sätt. Så trycksätter den behållaren och samtidigt fyller på.

Skitsmidigt då man bara behöver öppna nipplarna på varje hjul en kort stund utan att behöva kika fall det blir tomt i behållaren och behöver inte ha någon som sitter o trampar på bromsen.

Dok ingen aning om vad dom heter eller kallas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 217 Inlägg
13 september 2010
myran skrev:
ghost_boy83 skrev:

Ja det finns. har själv använt men vet inte vad dom heter. En liten enhet med både tryckluft och olja i samma som du bara skruvar på locket på samma sätt. Så trycksätter den behållaren och samtidigt fyller på.

Skitsmidigt då man bara behöver öppna nipplarna på varje hjul en kort stund utan att behöva kika fall det blir tomt i behållaren och behöver inte ha någon som sitter o trampar på bromsen.

Dok ingen aning om vad dom heter eller kallas.

Nu när du säger det så tror jag mig ha sett en sådan pryl i biltemakatalogen smile

3 059 Inlägg
13 september 2010

Ja fast du måste fortfarande lufta vid nipplarna på oken..

Trådskaparen efterfrågar ett verktyg där man kan lufta utan att behöva öppna nipplarna men det finns nog inte.. Detta gör ju bara att du kan lufta själva utan att ha en polare som måste pumpa och hålla pedalen när du luftar vid nipplarna..

Biltema har också ett verktyg där man kan lufta ensam utan att behöva ha någon som pumpar.. här får man dock hålla koll på nivån i bromsvätske behållaren och fylla på själv när det behövs..

Dock så kräver båda dessa tillbehör kompressor av något slag, men du måste fortfarande öppna respektive nippel.
Senast redigerat av Smajly (13 september 2010)

Sök