4268
Sök

Behöver lite hjälp med en ritning på låda till mina Rfp-1810 basar

Fattig student
1 282 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Skulle behöva hjälp att göra en ritning till mina 3 Rockford 10:or, probemet är att där får inte vara några vinklar på lådan då jag inte är vän med varken sticksågen eller cirkelsågen..
Lådan ska spela all typ av musik och ska passa i min fiesta utan att behöva slänga baksätet.. Dvs det finns maxmått åt alla håll big_smile
Max djup: 320mm
Max höjd: 410mm
Max bredd: 880mm
Dessa kommer att drivas med ett Dls CA-10 steg så jag kommer att behöva alla 3 basar för att komma ner till 2 ohm
Nån som har lust att hjälpa mig?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

4 074 Inlägg
13 september 2010
Tiger1978 skrev:
Skulle behöva hjälp att göra en ritning till mina 3 Rockford 10:or, probemet är att där får inte vara några vinklar på lådan då jag inte är vän med varken sticksågen eller cirkelsågen..
Lådan ska spela all typ av musik och ska passa i min fiesta utan att behöva slänga baksätet.. Dvs det finns maxmått åt alla håll big_smile
Max djup: 320mm
Max höjd: 410mm
Max bredd: 880mm
Dessa kommer att drivas med ett Dls CA-10 steg så jag kommer att behöva alla 3 basar för att komma ner till 2 ohm
Nån som har lust att hjälpa mig?

behöver du tre basar för att komma ner i 2ohm????
då skulle jag vilja veta vad du har för spolar på dina basar....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Fattig student
1 282 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Dom ligger på 8 ohm styck..

Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.

21 761 Inlägg
13 september 2010
Gör lådan med de där maxmåtten och använd 19 mm material, sedan sätter du ett eller två stag för att stabilisera. Använd 2 st 4" portar, rören ska vara 21 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Helst skulle jag vilja ha lite större låda, det funkar med denna men du får inte ut max av basarna. smile

Totala impedansen kommer att bli 2,67 Ohm, inte 2 Ohm.
Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2010)

Fattig student
1 282 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Gör lådan med de där maxmåtten och använd 19 mm material, sedan sätter du ett eller två stag för att stabilisera. Använd 2 st 4" portar, rören ska vara 21 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Helst skulle jag vilja ha lite större låda, det funkar med denna men du får inte ut max av basarna. smile

Totala impedansen kommer att bli 2,67 Ohm, inte 2 Ohm.

Tackar för snabb hjälp, tror du att det ska funka annars? Jag vet att det blir 2,67 men det är bättre än 4 smile

21 761 Inlägg
13 september 2010
Testa så får du se. Eftersom det är ganska gamla basar så kommer de ju inte att flytta lika stora mängder luft som dagens monsterbasar, men 3 st 10" är ändå hyfsad total konarea. smile

Fattig student
1 282 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Haha, japp det är ju inte senaste årsmodellen på dom men jag har letat ett tag på just denna modellen.. Ska jag trycka i en massa dämpning för att "lura" basarna att volymen är större?
Räcker steget till att driva dom? Dom kommer att mötas upp av 2 st 6,5 rockfordkit i dörrarna, så meningen är ju att jag ska kunna spela musik ganska högt..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 september 2010
Polaren hade 4st Punch 1410 i en Fiesta MK 1, han drev det med det billigaste RF 4-kanalssteget som fanns på på den tiden (Röd/rosa kylfläns och stålgrå räfflad täckplåt). Det poppade på bra!
Tror spec på steget var 4x40W eller liknande.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
15 september 2010
Tiger1978 skrev:
Ska jag trycka i en massa dämpning för att "lura" basarna att volymen är större?
Räcker steget till att driva dom?

Steget är specat till 700 WRMS vid 2 Ohm och 400 WRMS vid 4 Ohm, då kanske det kan ge typ 550-600 WRMS vid 2,67 Ohm. Jag tror att basarna drivs på ordentligt, Xmax är ju "bara" 8 mm. Dämpning "lurar" iof basen, men det blir knappast så stor skillnad. För att det ska bli tydlig skillnad så skulle jag nog vilja ha 30-40 liter mer volym. smile

Sök