Snålaste uppvärmningen av garaget!

justxfun
15 september 2010 · 136 Inlägg

JonR skrev:
Det går inte att ta en gammal villaoljepanna och bygga om till en liten o smidig kamin som blåser varmluft? dom går ju att hitta för en femhundring på blocket.. och villaolja kan jag få tag på så det räcker till bra pris! Dock blir ju en villaoljepanna med ackumulatortank och vattenburna radiatorer lite otympligt...

Mvh/Jon

Finns färdiga som det sitter en rejäl fläkt i så klart bästa alternativet om du får tag i olja/diesel. Har en sådan själv i garaget som värmer upp snabbt och sedan vedeldning på det.

Bjare
15 september 2010 · 945 Inlägg

Blir för dyrt med whisky. En normal knubbis kräver en flaska dygnet för att leva fan.
Finns ved billigare.  big_smile big_smile big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Noxxer
16 september 2010 · 1 482 Inlägg

Jag kör med dubbla 2000watts fläktar. Fungerar bra. Vet inte hur mycket el det drar men hyresvärden sa inget iaf ( betalar ingen el ).

BLT Service
Theracords Music Label
bjornE_ Zephyr Tattoo Jönköping
16 september 2010 · 254 Inlägg

Har samma problem, har 101kvm garage med ca 6m i takhöjd och betalar elen själv...

Allt är välisolerat förutom fönstren som jag ska sätta igen över vintern, och porten (4x6m) men den har jag nya släplister till...

Har funderat på luftvärmepump men på firmorna jag snackat med så trodde dom att slipdamm osv kan sätta igen systemet.. What to do??

JonR
16 september 2010 · 3 259 Inlägg

justxfun skrev:

JonR skrev:
Det går inte att ta en gammal villaoljepanna och bygga om till en liten o smidig kamin som blåser varmluft? dom går ju att hitta för en femhundring på blocket.. och villaolja kan jag få tag på så det räcker till bra pris! Dock blir ju en villaoljepanna med ackumulatortank och vattenburna radiatorer lite otympligt...

Mvh/Jon

Finns färdiga som det sitter en rejäl fläkt i så klart bästa alternativet om du får tag i olja/diesel. Har en sådan själv i garaget som värmer upp snabbt och sedan vedeldning på det.

Det lät intressant! Du vet inte vad modellen heter? Jag är helt borta när det villaoljepannor och hur dom fungerar så det vore ett bra tips för ett steg i rätt riktning! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Majoren442
16 september 2010 · 213 Inlägg

xbox 360 är ungefär som att ha eld på hela rummet tar en 30 min sen e det varmt som fan

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
justxfun
16 september 2010 · 136 Inlägg

Kolla lite på http://www.alloljekaminen.se/ där finns det att läsa. Även http://www.varmluftspannor.com/
Det är en varmluftpanna som du ska ha.
Kan även kallas för dieselkanon.

Personligen gillar jag inte värmare utan skorsten! Där man inandas rökgaserna.

sik
16 september 2010 · 1 072 Inlägg

En kamin med vattentank och ett par radiatorer, det billigaste alt och har man rejäl garage så är nog en halmpanna att föredra men kostnaden större i inköp men billigare än ved i längden.

Annars funkar luft-luft pumpar bra även i skitig miljö.

Dagge88
16 september 2010 · 629 Inlägg

Luft/vatten värmepump , sen dra varmvattnet till en radiator i garaget smile
Slipper man vara rädd för igensatta fläktar etc , fast å andra sidan e de rätt dyrt i inköp oxå.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
16 september 2010 · 661 Inlägg

Dra el från kommunens gatlampa, det har jag sett flera som gjort

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
davel
17 september 2010 · 347 Inlägg

Har sett endel som bygger solfångare med vattenburen värme. Tänkte själv göra en sådan.
Principen är att man bygger en väldigt platt tank med plexiglas på ena sidan och en svart yta på andra. Sen gör man någon form av cirkulation i tanken och pumpar igenom vatten. Tanken kan man sen lägga på taket eller hänga på väggen. Inne i byggnaden har man sen vanliga vattenelement.

Krävs ju dock en pump för att få det att funka men den behöver inte vara så kraftfull.

Någo jag tänkt att bygga när jag får garage iallafall big_smile

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
ghost_boy83 CREW
17 september 2010 · 2 594 Inlägg

har skjälv funderat ang detta och kommer kköpa in en diselkanon värmer upp ens garage på nolltid

baca Os Difuntos
17 september 2010 · 1 822 Inlägg

Ronka dig varm.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
danne460 Das vas das das
17 september 2010 · 179 Inlägg

Majoren442 skrev:
xbox 360 är ungefär som att ha eld på hela rummet tar en 30 min sen e det varmt som fan

och vem fän vill ha en 360 i sitt garage !!! den för ju sån jävlÄ oväsen så man blir både vräkt och döv tongue
annars finns det ju hembränt och multivitamin (billigare än whisky).

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]
Volvo 240 glt "svarte" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 september 2010 · 3 352 Inlägg

Fotogenkamin kör jag med, blir en jäkla värme.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 september 2010 · 3 068 Inlägg

Köp en gammal kakelugn, snyggt, lätteldat och väldigt effektivt. Tar en stund att värma upp, men håller värmen länge smile

Gronwalls
18 september 2010 · 1 808 Inlägg

käka galet mycke ärtsoppa så fisar du garaget varmt dagen efter tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Germax
18 september 2010 · 12 086 Inlägg

Förslagen är många och mer lr mindre seriösa tongue

Vi har precis installerat en vedkamin och luftburet fläktsystem.
Nackdelen som jag ser med ved är att det är ett jävla slabbande med ved, tända skiten och dessutom tar det tid innan värmen kommer. Jag ska försöka bygga om den med oljebrännare, då kan den stå och gå när man inte är där dessutom (jag har 160kvm betongkällare att värma upp tongue )

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 september 2010 · 3 068 Inlägg

Pellets är ju jävligt smidigt annars!

Erick
18 september 2010 · 4 767 Inlägg

Jag kör med luftvärmepump i garaget (http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=89265)
Dock slipar inte jag spackel och sånt i garaget direkt så jag hoppas filtrena ska klara sig.. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang