Snålaste uppvärmningen av garaget!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2010 · 14 060 Inlägg

JonR skrev:
Nej till el!!! smile

Luftvärmepump är ingen höjdare, då den garanterat kommer sätta igen sig eller bli förstörd av damm o skit som blir...

jag tror du får meka i ett kallgarage, det blir billigast. All uppvärmning kostar pengar och medför varierande arbete.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
loudness
18 september 2010 · 4 554 Inlägg

jädra tjöt om förbränningsbpannor, om de ska va lönsamt för dej med en förbränninsgpanna får du antingen komma över oljan billigt/hugga veden själv för om du skulle köpa de mot marknadspriserna kan du lika gärna spara dina oljefyllda element, för optimal besparing ska du utan tvekan ha en värmepump typ luft luft. även om den för dej går på "dyr el" så ger den i förhållandet av 1/3 el så får du  2/3 värme av de. tycker du elen är dyr byt eleverantör isåfall. ang att den skulle damma igen så finns de filter på marknaden som är olika täta osv, och skulle de va så illa att den sätter sig igen i kondenorn/förångaren så går de utmärkt att spola igenom den med vatten eller köra kyla en stund så rinner smutsen av . dessutom behöver du aldrig bry dej om att passa så att inte oljan /veden tar slut i förbränningen osv, du kan själv välja vilken temeperatur du vill ha även på vissa sänka till frostfritt osv.  ang solfångare så jo de kanske funkar men bara när solen skiner och hur många timmar lyser den på vintern när du väl behöver värme? solfångare är effektiva som fan under sommarhalvåret men då vill du knappast ha värme va? de flesta som kör solfångare kör varmvattnet på sommaren med dom och lite värmemot hösten och lite på våren.

-Michael :-)
18 september 2010 · 367 Inlägg

Jag röstar på gasolkamin!


Används flitigt av oss med husvagn (i yttertältet då ofc wink) och värmer grymt bra.

En flaska gasol håller bra länge och har du det någorlunda isolerat så behöver kaminen inte vara igång konstant.

JonR
18 september 2010 · 3 259 Inlägg

Villaolja får jag tag i för runt 3-5kr/litern, ved har jag gratis men jag får hugga den själv... Därav vill jag ha så lite gå på el som möjligt! Oavsett vad jag har för elbolag... Finns ju roligare saker att göra för pengarna än att elda upp dom bokstavligt talat!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Germax
19 september 2010 · 12 086 Inlägg

Får du tag i olja så billigt skulle jag garanterat elda olja, då är de bara att lista ut hur man får ut mesta möjliga verkningsgrad. Oljan i säg innehåller ju mängder energi. Dessutom kan du blanda ut den med spillolja och få ännu billigare bränsle.

Dieselkanoner är väldigt effektiva, dock inte 100% rena så det är inte helt lämpligt att va i garaget medans man eldar. Det finns varianter med skorsten, de är antagligen renare. Vi har en 20kW i garaget som värmer så in i helvete men eftersom jag köper min diesel för 12kr litern så blir det även svindyrt. En sådan kostar 5000kr

Trä är oxå mkt energi och billigt, men som sagt, jobbet.. fifan för att klyva ved och förvara den.
Och när du ska tända på måste du böka med stickor och vedkaminer är ofta stora och är mkt att värma upp.

Värmeväxlare låter ju smidigt men vad kostar en sån installation?

sirmiro Double-Unicorn Rider
19 september 2010 · 2 486 Inlägg

Intressant tråd att följa. smile

Finns det något system att tillgå som får värme från en kamin att spridas bra, och hur stor kamin bör man då ha för de 60kvm som det talas om i denna tråd? smile
Borde finnas nån relativt liten med nån fläkt som räcker till. Även om man eldar olja tycker jag det borde finnas någon sån lösning där man tar ut så mycket som möjligt av värmen. smile

5komma2racing
19 september 2010 · 183 Inlägg

sirmiro skrev:
Intressant tråd att följa. smile

Finns det något system att tillgå som får värme från en kamin att spridas bra, och hur stor kamin bör man då ha för de 60kvm som det talas om i denna tråd? smile
Borde finnas nån relativt liten med nån fläkt som räcker till. Även om man eldar olja tycker jag det borde finnas någon sån lösning där man tar ut så mycket som möjligt av värmen. smile

Vattenburet system från kamin el dyl. En cirkulationspump med ett expansionskärl så kan man få ut värmen till ett par tre element. Onödigt krångligt till ett garage kanske, men det går.

5komma2racing
19 september 2010 · 183 Inlägg

Till TS; Vad har du för budget?

JonR
19 september 2010 · 3 259 Inlägg

Vettemannen skrev:

JonR skrev:
Nej till el!!! smile

Luftvärmepump är ingen höjdare, då den garanterat kommer sätta igen sig eller bli förstörd av damm o skit som blir...

jag tror du får meka i ett kallgarage, det blir billigast. All uppvärmning kostar pengar och medför varierande arbete.

/Benny

Jaha säger du det?? Det hade jag inte en aning om, tack för upplysningen!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
19 september 2010 · 3 259 Inlägg

5komma2racing skrev:
Till TS; Vad har du för budget?

Budgeten har jag ingen fast, är bara ute efter billigaste möjligaste lösningen med villaolja/spillolja!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2010 · 14 060 Inlägg

JonR skrev:

Vettemannen skrev:

JonR skrev:
Nej till el!!! smile

Luftvärmepump är ingen höjdare, då den garanterat kommer sätta igen sig eller bli förstörd av damm o skit som blir...

jag tror du får meka i ett kallgarage, det blir billigast. All uppvärmning kostar pengar och medför varierande arbete.

/Benny

Jaha säger du det?? Det hade jag inte en aning om, tack för upplysningen!

Jag skrev detta med lite ironi. Ursäkta om du tog illa upp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
partyvan
20 september 2010 · 1 071 Inlägg

Har en kompis som byggt sig en egen dieselkanon med dieselbrännare från en gammal villa panna och lite rostfria rör. Diesel brännaren eldar i ett rör som har igen svetsad gavel på och uppe på det röret har han byggt ett rör som agerar skorsten. Det har han monterat i ett större rör som har en fläckt blåsandes på sig via ett rör och 2till rör som den varma luften ska ut ur.
Hum tror inte en enda som kommer läsa detta kan försöka fixa bild om det önskas.
Och kostnaden behöver inte bli mycket om man köper material via ex blocket.se kanske några hundra.

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
JonR
21 september 2010 · 3 259 Inlägg

partyvan skrev:
Har en kompis som byggt sig en egen dieselkanon med dieselbrännare från en gammal villa panna och lite rostfria rör. Diesel brännaren eldar i ett rör som har igen svetsad gavel på och uppe på det röret har han byggt ett rör som agerar skorsten. Det har han monterat i ett större rör som har en fläckt blåsandes på sig via ett rör och 2till rör som den varma luften ska ut ur.
Hum tror inte en enda som kommer läsa detta kan försöka fixa bild om det önskas.
Och kostnaden behöver inte bli mycket om man köper material via ex blocket.se kanske några hundra.

Den är jag mycket intresserad av!!! Bilder på den vore kalasbra om du kunde lägga ut! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
partyvan
21 september 2010 · 1 071 Inlägg

Ska in till polarn i veckan ska försöka fixa bild då

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
JonR
21 september 2010 · 3 259 Inlägg

partyvan skrev:
Ska in till polarn i veckan ska försöka fixa bild då

Okej! Det låter bra det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
eacan
21 september 2010 · 595 Inlägg

bygg fläkt is thaaa shieet! smile Köp byggfläkt bums.

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Germax
16 december 2010 · 12 086 Inlägg

Byggde ut våran garageuppvärmning idag, fifan va nice det vart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/1030108_5bu6lq.jpg

Fläkten tar alltså luften från toppen av kaminen, där är det så varmt så man kan inte håla handen mer än någon sekund. Suger in skiten, genom en ljuddämpare och sedan ner på sidan av kaminen, under och upp på andra sidan. Sen skjuts den ut genom ett hål i dörren.

Så här ser det ut på andra sidan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/1030111_ki22x4.jpg

Jag skulle uppskatta uteffekten till mellan 20-30 kW jämfört med min 9kW byggfläkt. Plus att den flåsar på bra mkt bättre än en byggfläkt.

JonR
16 december 2010 · 3 259 Inlägg

Jäklar vilket bygge! Mullemeck på elitnivå! big_smile Kaminen du använder, är det en gammal vedkamin med en oljebrännare i? En sån kamin skulle vara klockren i mitt garage med bara en liten fläckt på som vevar runt värmen! Du har ingen närbild på kaminen? smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Germax
16 december 2010 · 12 086 Inlägg

Kamin är ju totalt inbyggd av plåtar och rör tyvärr smile

Det är en vedkamin för vattensystem från början. Vi kör ju förståss utan vatten då den läcker som ett såll smile Brännaren finns där men används bara för att tända veden. Hålla på o böga sig med stickor och tidningspapper tog kol på en, låta brännaren gå i 1 minut så är de full brasa sedan!

Jag har tänkt bygga en spilloljebrännare som man sätter i ist för oljebrännaren, den är bara istucken i ett rör. vi har för tillfället 380L spillolja så de är ju synd att inte använda den wink

Visst är det mullemeck över det hela, men det fungerar otroligt bra och jag är asstolt big_smile
Vi har garage i ett gammalt industriområde så vi har tillgång till massor med bråte. Allt är återanvänt material, och då blir de ju rätt billigt smile

Kmarcus
16 december 2010 · 854 Inlägg

JapMax skrev:
Byggde ut våran garageuppvärmning idag, fifan va nice det vart! big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 5bu6lq.jpg

Fläkten tar alltså luften från toppen av kaminen, där är det så varmt så man kan inte håla handen mer än någon sekund. Suger in skiten, genom en ljuddämpare och sedan ner på sidan av kaminen, under och upp på andra sidan. Sen skjuts den ut genom ett hål i dörren.

Så här ser det ut på andra sidan

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ki22x4.jpg

Jag skulle uppskatta uteffekten till mellan 20-30 kW jämfört med min 9kW byggfläkt. Plus att den flåsar på bra mkt bättre än en byggfläkt.

´
Fan vad bra det blir big_smile Du och brorsan har jobbat på bra! Efter jul tar vi och fixar mantlingen till skorsten också. Då lär vi kunna ha bastu i iglon wink

För er som undrar om fläkten på bilderna så drar den nästan 600w, flåsar på grymt bra med andra ord!

Senast redigerat av Kmarcus (16 december 2010)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang