1911
Sök

15" Bas medextrem slaglängd sökes

63 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Som titeln säger så letar jag efter en bas med grym slaglängd och vill ha lite tips från er andra på bra modeller att kika på samt intressanta återförsäljare att prata med.

Jag har idag kollat på Earthquake DBXI-15 http://www.earthquakesound.com/dbxi.htm och nästan bestämt mig för den men jag vill gärna ha lite andra element att jämföra med.

Vem säljer Earthquakeelement i sverige? Finns det någon ÅF för dom?

Krav:
15"
4 ohm
enkel talspole (ej dubbla)
runt 700-750W RMS

Tack på förhand!
Senast redigerat av euf0ria (15 september 2010)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 september 2010
Men det får väl kosta nada helst om jag får gissa?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 400 Inlägg
15 september 2010
varför vill du ha "Grym " slaglängd. ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

63 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Det får kosta vad det behövs.

En lång slaglängd vill jag ha för att få bra tryck på de djupaste frekvenserna utan att behöva använda flera element. Earthquake DBXI-15" som jag länkade till har ett Xmax på 88,9mm

4 693 Inlägg
15 september 2010
Tror du klarar dig mer än väl med en tex HCCA 15 eller en RE MT 15. Behöver inte flera dm slaglängd för att kunna spela högt på djupa toner.

Vad ska du driva med? Rätt viktig fråga när man ska rekomendera basar.

Booyakasha!

365 Inlägg
15 september 2010
Softis skrev:
Tror du klarar dig mer än väl med en tex HCCA 15 eller en RE MT 15. Behöver inte flera dm slaglängd för att kunna spela högt på djupa toner.

Vad ska du driva med? Rätt viktig fråga när man ska rekomendera basar.

HCCA är helt sjuka på lågbas. 20-40hz är där riktigt bra drag jämfört med många andra märken.

63 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Jag kommer driva den med ett steg på 800W RMS så det är också en viktig parameter att basen inte överstiger det. Jag tar och redigerar mitt första inlägg lite.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
15 september 2010
euf0ria skrev:

En lång slaglängd vill jag ha för att få bra tryck på de djupaste frekvenserna utan att behöva använda flera element. Earthquake DBXI-15" som jag länkade till har ett Xmax på 88,9mm

Xmax är inte lika med slaglängd det måste man lära sig.

Och tryckfels nisse lär vara framme Earthquake DBXI-15" manualen för 88,9mm Xmax är tekniskt sätt omöjligt att bygga en 15" bas med som funka till musik.

Jag röstar på Orion HCCA basen då den har enorm slaglängd samt finns att få tag på här i swedala.

MVH//Björn

1 435 Inlägg
4 693 Inlägg
15 september 2010
Tar tillbaka mina förslag. 800 rms är inte mycket att hänga i julgran.
Senast redigerat av Softis (15 september 2010)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 september 2010
Det står flera fel i manualen till DBXI-15. Exempelvis Qts är helt fel, dessutom skulle konarean behöva vara lite drygt 1300 cm2 och väga drygt 1500 gram för att BL ska bli 26,8 om nu Fs och Vas är rättskrivna. smile

88,9 mm (3,5") kan möjligtvis vara den totala slaglängden i båda riktiningar, men troligen är det diametern på talspolen som egentligen ska stå där.

4 693 Inlägg
15 september 2010
Skulle nog säga efter ha läst kraven JBL GT5

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 september 2010
euf0ria skrev:

Då tycker jag du börjar med att sälja ditt steg och köpa ett värre, 800Wrms kommer du inte långt med på en rejäl 15" bas! Orion HCCA ska ju tydligen vara riktigt grymma på låga frekvenser (lika som t.ex. Kickers lite värre) men då behövs det mer effekt, mycket mer effekt. Annars så funkar Mutant MT1507X riktigt bra, spelar trevligt i hela basregistret och kostar knappt nånting.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
15 september 2010
Haha ännu ett dunderexempel på misstolkningen att basen är det viktiga! Har du ett sunkigt steg med lite kräm och dålig kontroll kan du köpa en HCCA och den kommer låta som vilken 500krbas som helst.

Köper du ett fint steg till att börja med kommer du kunna driva på vilken skitbas som helst så den låter bra.

Slaglängd betyder inte direkt att man spelar högt. Däremot brukar mycke slaglängd innebära dålig kontroll och slö bas så länge den inte har extremt lätt kon och hårda spiders.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 074 Inlägg
15 september 2010
Softis skrev:
Skulle nog säga efter ha läst kraven JBL GT5

Jag kör 2st GT5 på mitt DD s2 steg bryggat i 2ohm 1100rms per bas i 33liter slutet st och de rockar FETT!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
41 Inlägg
22 september 2010
Kör 2st Mutant MT1507X i Astran i sluten låda och GTO14001 i 2ohm, dom delar på 1500wrms, och de dunkar de med (: Det kan ChriZtoffer vara vittne på smile

______________JDM______________
204 Inlägg
22 september 2010
Soundstrem har ett par basar om du youtubar som har helt sjuka gummiupphängningar, men de går nog på några tusen minst har ingen aning hmm

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2010
DELTAA skrev:
Kör 2st Mutant MT1507X i Astran i sluten låda och GTO14001 i 2ohm, dom delar på 1500wrms, och de dunkar de med (: Det kan ChriZtoffer vara vittne på smile

Oja det trycker på mer än nog i djupbasområdet! tongue Men nu verkar det ju som att det blev lite väl mycket effekt åt dom, eller..? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
41 Inlägg
23 september 2010
ChriZtoffer skrev:
DELTAA skrev:

Oja det trycker på mer än nog i djupbasområdet! tongue Men nu verkar det ju som att det blev lite väl mycket effekt åt dom, eller..? wink

ää Detaljer tongue
Mjo men ja vete f*n va som hände nu där igår alltså... måste felsökas lite, men är rätt säker på att den ena av dom är körd nu..
Men ska plocka isär skiten nu när ja kommer hem nu efter jobbet och se om man ser nått. De konstiga är ju att ja har ju pressat dom typ 3ggr så mycket ju och under mycket längre tid?
menmen blir nog ett par GT5-15 istället och hoppas på bättre lycka med dom, dom ser ju ut att tåla en del i alla fall..

4 074 Inlägg
23 september 2010
DELTAA skrev:
ChriZtoffer skrev:
DELTAA skrev:

ää Detaljer tongue
Mjo men ja vete f*n va som hände nu där igår alltså... måste felsökas lite, men är rätt säker på att den ena av dom är körd nu..
Men ska plocka isär skiten nu när ja kommer hem nu efter jobbet och se om man ser nått. De konstiga är ju att ja har ju pressat dom typ 3ggr så mycket ju och under mycket längre tid?
menmen blir nog ett par GT5-15 istället och hoppas på bättre lycka med dom, dom ser ju ut att tåla en del i alla fall..

GT5 Basarna spelar riktigt bra i 33liter slutet styck

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök