3517
Sök

Min V-70 startar men dör igen.

3 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Jag har ett mystiskt fel på min V-70 classic ( -00) som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med. När jag vrider om startnyckeln tänder den direkt, går i ungefär en halv sekund, och dör sedan igen. Har jag gaspedalen i botten hinner motorn varva upp till ca 3500 rpm innan den dör, och ger jag ingen gas alls går den på tomgång en kort stund innan den stannar igen.

Efter 5-15 försök med omstarter går motorn igång och bilen fungerar felfritt så länge jag inte stänger av den igen. Det stora problemet är att felet inte uppträder varje gång jag startar, utan kanske 4 av 10 gånger. Om motorn är varm är det större sannolikhet att felet skall inträffa, och det brukar också krävas fler försök innan den går, om motorn har temperaturen uppe. Det klassiska scenariot är att bilen startar utan problem på morgonen när jag kör ungarna till dagis, men är extremt svårstartad när jag väl skall försöka ta mig iväg till jobbet. Den lilla åkturen har värmt upp motorn och den börjar kinka direkt.

Bilen har varit inne på verkstad och en impulsgivare på kamaxeln är utbytt, samt ett relä. (vet tyvärr inte vilket). Bilens dator har inte registrerat något fel. Efter reparationerna har problemen blivit mindre, men fortfarande händer det att jag blir stående i 10-15 minuter innan bilen startar.

Är det någon som råkat ut för liknande fel eller har tips på vad som kan orsaka detta?
Senast redigerat av daddylongleg (3 juli 2006)

med lem
1 147 Inlägg
3 juli 2006
så var min bil också, hade henne på verkstad o dom kom fram till att det var en antennring till nyckeln som var sönder. den kostade 100 kronor. prova det, inte svindyrt om det e fel. kan tillägga att min bil aldrig höll på o fjolla sig efter det.

kan tillägga ännu en sak, jag har ingen som helst aning om vad en antennring e för något..=P
Senast redigerat av dallelito (3 juli 2006)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

48 Inlägg
3 juli 2006
kan vara luftmängdsmätaren kontakten till min var trasig då gjorde den likadant

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

Supraman
2 300 Inlägg
4 juli 2006
mc_dex skrev:
kan vara luftmängdsmätaren kontakten till min var trasig då gjorde den likadant

brukar inte vara så då.
man kan tom starta utan kontakten i och den går utan att stanna.
mer troligt är att det är någon givare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 824 Inlägg
5 juli 2006
dallelito skrev:
så var min bil också, hade henne på verkstad o dom kom fram till att det var en antennring till nyckeln som var sönder. den kostade 100 kronor. prova det, inte svindyrt om det e fel. kan tillägga att min bil aldrig höll på o fjolla sig efter det.

kan tillägga ännu en sak, jag har ingen som helst aning om vad en antennring e för något..=P

Exakt, det låter precis som antennringen då jag hade samma fel på min förra bil.

Antennringen känner av att det är rätt nyckel=släpper startspärren när du har satt i nyckel och vrider på tändningslåset.

Det brukar hjälpa att ta ut nyckeln helt ur tändningslåset och sedan in igen när den inte startar, den är som sagt inte dyr att köpa och enkel att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
Jag tror ni är något på spåren! Det hjälper mycket riktigt att ta ut och sätta i nyckeln igen. Bilen startar direkt när jag gör det. Verkligen synd att jag inte frågade er INNAN jag betalade verkstaden pengar för att reparera ett fel de inte hittade.

Tack!
Senast redigerat av daddylongleg (5 juli 2006)

10 287 Inlägg
5 juli 2006
Låter som startspärr som jävlas. Typiskt brukar bilar gå igång och dö efter någon sekund när startspärren inte kan identifiera nyckeln.
Dessa fel brukar lagras som felkoder i många bilar. Är det inte så på Volvo också?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
Enligt mekanikern har det inte registrerats några fel i datorn. Förklaringen jag fick var att motorlampan måste lysa ett visst antal sekunder för att felen skall registreras, och att just det att bilen dör gör att felet inte hinner registreras. Jag tyvärr väldigt okunnig när det gäller sådant här. Ibland längtar jag efter min gamla 740, som inte hade sett en dator på vykort ens. . .

Men tricket med att dra ut nyckeln har hittills fungerat 100%

Sök