Ford Sierra.. slår milräknaren om vid 10 tusen mil?

rybbe
20 september 2010 · 614 Inlägg

Har tankar på att införskaffa mig en ford sierra nu som vinter/sladdbil..

Fråga är till er bara som kan sierra eller har ägt en..
Har hört ryktas om att en milräknare som sitter på en sierra slår om och börjar vid 0 igen efter 10 000 mil.

Är detta någon som stämmer?
är ju in såna fall lite lurigt vid ett köp då man inte kan veta hur långt bilen igentligen gått.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Tunderbird
20 september 2010 · 170 Inlägg

japp det gör dom

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
rybbe
20 september 2010 · 614 Inlägg

Tunderbird skrev:
japp det gör dom

Okey fan det är så asså.. 
gäller det alla årsmodeller eller bara vissa?
Finns det något annat sett att kunna se hur långt bilen igentligen gått?

FAN helt lurigt att köpa en bil där mätaren kanske står på 6000 mil fast igetnligen är det kanske 60 tusen:_D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
thelaughingmadman
20 september 2010 · 711 Inlägg

Bara kolla gamla bespapper, bör gå att begära via bilprovningen (man kan ju tyvärr bara se dem papper på nätet under den tiden man ägt bilen).

Ford Sierra är ganska gamla och står inte högt i värde = totalskicket är viktigare än miltalet.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
JPlassgard
20 september 2010 · 83 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Bara kolla gamla bespapper, bör gå att begära via bilprovningen (man kan ju tyvärr bara se dem papper på nätet under den tiden man ägt bilen).

Ford Sierra är ganska gamla och står inte högt i värde = totalskicket är viktigare än miltalet.

Jag kan då se typ 5 år bakåt i tiden på min skoda. Har bara ägt bilen i några månader.

thelaughingmadman
20 september 2010 · 711 Inlägg

JonnyP skrev:

thelaughingmadman skrev:
Bara kolla gamla bespapper, bör gå att begära via bilprovningen (man kan ju tyvärr bara se dem papper på nätet under den tiden man ägt bilen).

Ford Sierra är ganska gamla och står inte högt i värde = totalskicket är viktigare än miltalet.

Jag kan då se typ 5 år bakåt i tiden på min skoda. Har bara ägt bilen i några månader.

Aha!
Tack för rättning smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
rybbe
20 september 2010 · 614 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Bara kolla gamla bespapper, bör gå att begära via bilprovningen (man kan ju tyvärr bara se dem papper på nätet under den tiden man ägt bilen).

Ford Sierra är ganska gamla och står inte högt i värde = totalskicket är viktigare än miltalet.

A just det det hade ju naturligbvis kunnat vara det bästa sättet att få reda på svar

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Mreque89 Oturen själv
20 september 2010 · 593 Inlägg

Köp en med bytt kamkedja, en som inte knackar eller ryker.. Så kan du skita i miltalet..

Brum
Slash Saabifierad
21 september 2010 · 2 026 Inlägg

Den enda av de äldre europeiska 80-tals Fordarna som verkar ha en kilomäterställning som inte slår om vid 9999mil är Scorpio. Kanske Aerostar och Econoline men jag är inte helt hundra då detta är USA-Fordar.

Om du kollar runt på blocket kommer du se att dom som säljer i praktiken alltid skriver att deras bilar gått 5000 mil (dom skryter väldigt ofta om detta) men det jag brukar gå på är rosten. Har Forden rost har den knappast rullat 4000 ärliga mil utan snarare minst 14000 mil. Sedan kan du som det redan påpekats kolla besiktningspapprena, där ser man tydligt om den förgående besiktningen visar att mätaren stod på 9979 och nästkommande på 0001 så vet man att den slagit runt, gå igenom alla papper, det ska gå att beställa men jag kommer inte ihåg vart någonstans. Nu har inte Sierran något bra rostskydd men jag har svårt att tro att en Sierra som rullat 4000 ärliga mil exempelvis skulle rosta på samma sätt som dom som slagit runt åtminstonde en gång.

Senast redigerat av Slash (21 september 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Germax
21 september 2010 · 12 086 Inlägg

Köper man en Sierra skiter man i hur långt den gått, man kollar hur mkt motorn knackar och hur mkt rost det är på bilen smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 september 2010 · 10 427 Inlägg

..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 september 2010 · 3 929 Inlägg

steifan skrev:
..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

underbart svar! lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Germax
21 september 2010 · 12 086 Inlägg

steifan skrev:
..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

Och det gäller inte 740 då lr? tongue Ofta milen spelar roll..

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 september 2010 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:

steifan skrev:
..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

Och det gäller inte 740 då lr? tongue Ofta milen spelar roll..

Där kilometerräknaren slår om efter motsvarande 99 999 mil? wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Germax
21 september 2010 · 12 086 Inlägg

steifan skrev:

JapMax skrev:

steifan skrev:
..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

Och det gäller inte 740 då lr? tongue Ofta milen spelar roll..

Där kilometerräknaren slår om efter motsvarande 99 999 mil? wink

Jag missförstod dig smile

JonR
21 september 2010 · 3 259 Inlägg

steifan skrev:
..säger ju en del om den förväntande livslängden.. .. .. . . . wink wink

Haha exakt vad jag hade tänkt skriva efter att ha läst TS inlägg! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Knugcab
21 september 2010 · 5 111 Inlägg

Det är ju det vanliga på gamla bilar att mätaren slår om redan där, Volvo började väl med en 100 000 mila räknare som nåt "skryt" på 73orna, och andra följde efter i lite olika takt. Gamla kompaktmercor har också en 10 000 mila räknare men jag vet de som gått 110 000 mil... En viss skillnad.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
nordstromj
21 september 2010 · 1 772 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Det är ju det vanliga på gamla bilar att mätaren slår om redan där, Volvo började väl med en 100 000 mila räknare som nåt "skryt" på 73orna, och andra följde efter i lite olika takt. Gamla kompaktmercor har också en 10 000 mila räknare men jag vet de som gått 110 000 mil... En viss skillnad.

Nej men så här va, det är ju ingen mening att ha mätare som går längre än vad bilen gör va, därav. Tror jag. Garanterat.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
rybbe
21 september 2010 · 614 Inlägg

haha mycket hypoteser här nu:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Germax
21 september 2010 · 12 086 Inlägg

NordstromJ skrev:

Volvo544special65 skrev:
Det är ju det vanliga på gamla bilar att mätaren slår om redan där, Volvo började väl med en 100 000 mila räknare som nåt "skryt" på 73orna, och andra följde efter i lite olika takt. Gamla kompaktmercor har också en 10 000 mila räknare men jag vet de som gått 110 000 mil... En viss skillnad.

Nej men så här va, det är ju ingen mening att ha mätare som går längre än vad bilen gör va, därav. Tror jag. Garanterat.

Men även en Ford går bra mkt längre än 10000mil.. och i regel på gamla bilar så spelar ju milen föga roll för bilens skick. Jag har haft 9 sierra och jag har då ALDRIG ens tänkt på milen, kan iofs ha grund i att de har en så osäker mätare, men whatever, det är ändå skicket som avgör på en gammal bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang