6933
Sök

Saab 99 varvräknare

3 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Hej!

Inom en snar framtid kommer jag fylla 18. Och tusan vad jag längtar efter kortet! Och min drömbil är en riktigt fin SAAB 99. Och jag har hittat en på blocket. för ca 16 tusen från -81. Gått 9500 mil och är rostfri (99%)

Min fråga nu! Bilen har ju analog klocka istället för varvräknare. Och just varvräknare är bara sann kärlek för mig. Så jag undrar helt enkelt om det är enkelt att montera mätarhuset för en varvräknare från en äldre 99'a in i den bilen jag tänkt att köpa, i stället för den analoga klockan. Varvräknaren koppas till bilens elsystem helt enkelt va?

PS! Samt en liten fråga till. Finns det rikligt med reservdelar till denna bil? Bor ju i Trollhättan så förmodligen ja här i trakterna skulle jag tro?

Ett stort tack i förhand! // Emil smile
Senast redigerat av Racingbebis (21 september 2010)

Forummoderator
26 674 Inlägg
20 september 2010
För det första...av döma av språket så undrar man ju om det verkligen är så nära till 18-årsdagen..men det har inte jag med att göra.

För det andra. Ja, det går att byta ut till en "varvis". Är det som på äldre Volvos så får du sära på instrumenthuset och helt enkelt byta ut klockan till en varvräknare.

Reservdelar finner du nog lättast på Blocket eller liknande internetsidor. Eller sidor för Saab-antusiaster helt enkelt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Tro vad du vill. Redigerade om texten så att du inte störde dig allt för mycket. Men att vara spydig från början tycker inte jag verkar vara så ''moget'' av dig heller. Då kanske du skulle vara en förebild istället och visa framfötterna. Men det gjorde du tydligen nu raka motsatsen till.

Men tack för hjälpen den uppskattas verkligen!
Senast redigerat av Racingbebis (21 september 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 september 2010
AirOne skrev:
För det första...av döma av språket så undrar man ju om det verkligen är så nära till 18-årsdagen..men det har inte jag med att göra.

För det andra. Ja, det går att byta ut till en "varvis". Är det som på äldre Volvos så får du sära på instrumenthuset och helt enkelt byta ut klockan till en varvräknare.

Reservdelar finner du nog lättast på Blocket eller liknande internetsidor. Eller sidor för Saab-antusiaster helt enkelt.

Jävla gringubbe... Hjälp istället för o gnäll.

Jag tror du lätt kan göra som så att du köper dig en varvräknare, och jag antar att den ska ha +, - samt signal. Så då kan du sätta mätaren ovanpå instrumentbrädan ex, och sedan leta upp de kablar som behövs. Nu vet jag inte vart du hittar signalkabeln, men det måste finnas någon som vet på stcs forumet.
www.stcs.nu

Lycka till! smile

Mvh Patrik

3 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Tack så mycket Patrik!

Jo det får förmodligen bli så att jag får sätta en extern mätare. Även om jag verkligen skulle vilja byta ut den analoga. Och jag kollar för fullt hur man gör. Har kollat upp det med hur man kopplar in en varvtalsmätare i bilens tändsystem och batteri. Så att det inte låter som att jag bara frågar och inte frsöker själv, För det vill jag verkligen inte få det att låta som! Men vet du om ''plattan'' där hastigheten, värmemätare/bensinmätare och den analoga klockan (är allt i ett). Eller att dom är separata och man kan byta lite från en donatorbil.

Eller sitter den originala mätaren kopplat som en extern? Eller är det något slags fäste i växellåda eller till hjulen? Någon som vet? smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 september 2010
vet inte hur 99 har, men på 9000 är instrumenthuset delat i 3 olika sektioner, 1: varvräknare 2: hastighetsmätare 3: soppa och temp mätare. Antar att det är samma som 9000 med hastighets givaren, som sitter i lådan, men jag kan ha fel. Saab har haft på de äldre bilarna att den mäter hastigheten på bakhjulen, men som sagt, gå in och kolla på www.stcs.nu dom kan allt smile

Mvh Patrik

Forummoderator
26 674 Inlägg
21 september 2010
Jisses..tror jag börjar bli gammal om jag blir kallad för "gubbe". Ber om ursäkt för det jag skrev i början, men jag skrev även att jag inte hade med det att göra.
Skrev även om hur jag trodde man gjorde för att byta bort klockan, och vart man kunde hitta reservdelar. Men detta uppmärksammades tydligen inte..

Lycka till med din kommande bil dock.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 september 2010
Han skrev ju att han uppskattade din information, läs så ser du! smile

Och jag kanske gjorde lite fel i och kalla dig gubbe, så ursäkta för det!

Forummoderator
26 674 Inlägg
21 september 2010
Funkiee skrev:
Han skrev ju att han uppskattade din information, läs så ser du! smile

Och jag kanske gjorde lite fel i och kalla dig gubbe, så ursäkta för det!

Non taken.
Har även skickat ett Pm till trådskaparen och bett om ursäkt. Får se om det godkänns.
Jag är normalt sett inte gnällig och så men det här med valet och grejer har fått mig
upp i högvarv..och det gillar jag inte. Och då gick det ut över..ja er.
Sorry.

Sök