2376
Sök

Äntligen ett vettigt förslag!! mobilförbud i bilen.

* Voff voff *
11 025 Inlägg
24 september 2010
Comradio då? Då måste man ju hålla micken vid munnen men slipper hålla en telefon vid örat... Hur kommer det räknas?

(Jag har alltså Comradio på jobbet, inte i privatbilen...)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 059 Inlägg
24 september 2010
TooS skrev:
Smajly skrev:
TooS skrev:
Då tycker ja att alla bilar ska utrustas med automat för där e folk som får motorstopp. Det kan orsaka krock. Sen skulle hjulen förbjudas för dom kan kirra punktering o orsaka en massa hemska saker. Stereo som sagt e skit o ha i en bil för man hör inte utryckningsfordon samt att man får sämre sikt överallt när det e en jääävligt bra låt igång.

Sen har vi vindrutetorkare som gör att vi inte ser emellanåt, spolarvätskan som kan användas i otid, regnet e jävligt trafikfarligt.

äsch förbjud bilarna o mobiler helt o hållet så slipper man krocka av folk som inte kan köra samt slipper strålskador.

Förbjud hela skiten.

Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Så ja e jävligt negativ till detta som kanske förstått?? smile

Äta i bilen är ju jävligt farligt även om man e passagerar.

Scenario:
Du o polarna e o shoppar donalds eller nått. Alla äter o har kul medans ni kör. Någon tappar sin hamburgare eller va som helst på spaken o när du ska växla så glider du in i stereon med näven o stänger av.
Dina polare i baksätet o blir förbannade o häller läskeblask över dig o voila nu kör av vägen för ratten kanske blir hal.

Tänkbart scenario.

Hmm, du har inte fattat hela grejen tydligen. Patetisk.

Tänk va många här finns som är experter på att köra bil samtidigt som man tittar på sin mobil o försöker skriva ett mess..  Utan problem och anser sig vara säker i trafiken och att alla andra e faror.. också patetiskt. Föresten så får du gärna behålla din sterieo i din bil för det finns ingen lag som säger att du måste flytta dig när det kommer utryckningsfordon.. vilken du inte heller gör när du kör för du sitter o messar. Sunt förnuft, finns det? Kanske inte i din ålder?

O va de nån som skrev att dom oftast kör med en hand på ratten bara.. Ojojoj, du kan säkert cykla också va??

hahaha jodu. på dom vägarna ja kör kan ja lova dig att mitt körsätt är minst farligast. omkörning vid möte är ett exempel ja möter varenda jäkla morron. O i min ålder? tja dom som e yngre verkar ha mer suntförnuft ibland o ibland dom äldre. det e dock inte så åldersbaserat för fan äldre verkar ha mindre än dom yngre i dom fall jag har upptäckt.

så du e 10 i tvåarn?? Mr detta har min körlärare lärt mig så då kör jag såhär.

O en annan sak. Cykla enhjuling kan ja faktiskt rätt bra. wink vanligt for sure.

O snälla notera Minst farligast. wink Ingen kör säkert. bara mindre farligt big_smile

STEREO

Nä, 10 i 2 kör ja inte.. oftast också med en hand på ratten men absolut ingen mobil i den andra. Vad jag kan tänkas ha i den känner jag inte för att skriva här..
Enhjuling kan inte jag cykla för de har ja aldrig brytt mig om att lära mig för det är bara clowner på cirkus som gör.
Okej, det är noterat att du är Minst farlig på vägarna av alla som är ute o kör och knappar sms på samma gång.
Sorry om jag råkade komma åt en extra tangent när jag skulle skriva stereo, inte meningen och det ska absolut inte hända igen..

STOR bokstav efter .
Senast redigerat av Smajly (24 september 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Smajly skrev:
TooS skrev:
Smajly skrev:
Hmm, du har inte fattat hela grejen tydligen. Patetisk.

Tänk va många här finns som är experter på att köra bil samtidigt som man tittar på sin mobil o försöker skriva ett mess..  Utan problem och anser sig vara säker i trafiken och att alla andra e faror.. också patetiskt. Föresten så får du gärna behålla din sterieo i din bil för det finns ingen lag som säger att du måste flytta dig när det kommer utryckningsfordon.. vilken du inte heller gör när du kör för du sitter o messar. Sunt förnuft, finns det? Kanske inte i din ålder?

O va de nån som skrev att dom oftast kör med en hand på ratten bara.. Ojojoj, du kan säkert cykla också va??

hahaha jodu. på dom vägarna ja kör kan ja lova dig att mitt körsätt är minst farligast. omkörning vid möte är ett exempel ja möter varenda jäkla morron. O i min ålder? tja dom som e yngre verkar ha mer suntförnuft ibland o ibland dom äldre. det e dock inte så åldersbaserat för fan äldre verkar ha mindre än dom yngre i dom fall jag har upptäckt.

så du e 10 i tvåarn?? Mr detta har min körlärare lärt mig så då kör jag såhär.

O en annan sak. Cykla enhjuling kan ja faktiskt rätt bra. wink vanligt for sure.

O snälla notera Minst farligast. wink Ingen kör säkert. bara mindre farligt big_smile

STEREO

Nä, 10 i 2 kör ja inte.. oftast också med en hand på ratten men absolut ingen mobil i den andra.
Enhjuling kan inte jag cykla för de har ja aldrig brytt mig om att lära mig för det är bara clowner på cirkus som gör.
Okej, det är noterat att du är Minst farlig på vägarna av alla som är ute o kör och knappar sms på samma gång.
Sorry om jag råkade komma åt en extra tangent när jag skulle skriva stereo, inte meningen och det ska absolut inte hända igen..

Amen då kan du också cykla ju... Och du ska nog läsa de där om en hand på ratten en gång till så du får det rätt annars skicka pm så ska ja förklara wink
Rätta dig sj före någon annan wink
O fan va gitt jag e en clown. Eller en som har bra balans kanske. men det e la en clown.

sorry OT

Jag håller fast vid mitt beslut. Ett sånt förbud skulle verkligen INTE göra sverige bättre eller någon skulle gå mycket säkrare.
Senast redigerat av TooS (24 september 2010)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

1 171 Inlägg
24 september 2010
Anledningen till att mobilpratande kan vara farligt är att personen i andra änden av luren inte har någon känsla för vilken trafiksituation man befinner sig i, det kan en passagerare ha tex och väljer omedvetet att inte begära uppmärksamhet i samtalet när det är något annat i trafiken som bättre behöver den.

Jag tycker att allt förbjudande av detaljer hit och dit är en otroligt negativ trend i samhället som stort. Konsekvensen av det är att man tar ifrån individerna det egna ansvaret att uppträda med hänsyn. Man blir mera regelfixerad och skjuter ifrån sig ansvaret till de som stiftar lagarna. Kontentan blir att så länge man håller sig inom lagens ramar har man inte gjort något fel.

Man ska inte behöva förbjuda varje liten aspekt som kan medföra ökad risk för en själv eller andra. Det ska man ta ansvar för själv.

Att stoppa huvudet i handskfacket är inte explicit förbjudet men mycket farligare än att prata i telefon. Varför ska man förbjuda bilförare att ta det ansvaret själv att hantera det ena men inte det andra?

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
zoopåse skrev:
Anledningen till att mobilpratande kan vara farligt är att personen i andra änden av luren inte har någon känsla för vilken trafiksituation man befinner sig i, det kan en passagerare ha tex och väljer omedvetet att inte begära uppmärksamhet i samtalet när det är något annat i trafiken som bättre behöver den.

Jag tycker att allt förbjudande av detaljer hit och dit är en otroligt negativ trend i samhället som stort. Konsekvensen av det är att man tar ifrån individerna det egna ansvaret att uppträda med hänsyn. Man blir mera regelfixerad och skjuter ifrån sig ansvaret till de som stiftar lagarna. Kontentan blir att så länge man håller sig inom lagens ramar har man inte gjort något fel.

Man ska inte behöva förbjuda varje liten aspekt som kan medföra ökad risk för en själv eller andra. Det ska man ta ansvar för själv.

Att stoppa huvudet i handskfacket är inte explicit förbjudet men mycket farligare än att prata i telefon. Varför ska man förbjuda bilförare att ta det ansvaret själv att hantera det ena men inte det andra?

yikes Nog fasiken de vettigaste jag sett hittills i denna tråden. big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

3 059 Inlägg
24 september 2010
zoopåse skrev:

Många av lagarna i vårt land har tillkomit för att det funnits brist i det egna ansvaret och brist på hänsyn i ett antal för många fall..
Dom flesta förare förstår att man inte ska stoppa huvudet i handskfacket under bilfärd=sunt förnuft=eget ansvar=ingen lagstiftning.
Dom flesta förare anser att det är ofarligt att sms'a på samma gång som dom kör sitt fordon vilket resulterat i att antalet olyckor med dessa fordon ökat markant=inget sunt förnuft=inget eget ansvar=lagstiftning.
Senast redigerat av Smajly (24 september 2010)

Muttley
24 september 2010
sketbra med förbud, även om jag har mobilen i örat rätt mycket. Jag har som de verkar till skillnad från andra fattiglappar råd med ett trådlöst headset. smile

Folk kör som rövar överallt idag så mer ögon på vägarna.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
24 september 2010
Tycker det är ett bra förslag att förbjuda moblilprat under bilkörning.

Har inte läst alla inläggen, men att det inte handlar om själva pratet utan hanteringen av mobilen kan jag
hålla med om, men förstår inte varför det inte finns något om rökning och att äta/dricka när man kört genom drive thru.

Smoke Tires Not Drugs.

1 171 Inlägg
24 september 2010
Smajly skrev:
Dom flesta förare anser att det är ofarligt att sms'a på samma gång som dom kör sitt fordon vilket resulterat i att antalet olyckor med dessa fordon ökat markant=inget sunt förnuft=inget eget ansvar=lagstiftning.

Jaså? Jag tror att de som borde ha kvar sitt körkort inser att det inte är ofarligt att sms:a i trafiken vare sig man går cyklar eller kör bil.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
n_andersson skrev:
AcesHigh666 skrev:
Byta skiva gör man inte under färd, man stoppar i en skiva innan man kör, och har man en spelare som är tillverkad de sensaste 10 åren lite drygt, så kan man köra mp3 format... vilket gör att man kan få plats med säker 6-7 album på en CD skiva... så det argumenten köper jag inte..

Va fan spelaren i min s60 är tillverkad för ca 6 år sen och den är det ingen mp3 i. så nu fick du köpa det endå big_smile

Då får du börja köpa riktiga bilar wink 

Snålt som fan att inte stoppa i det från fabrik tycker jag, jag köpte en spelare för typ 999 spänn som hade mp3.

TooS skrev:
AcesHigh666 skrev:
Byta skiva gör man inte under färd, man stoppar i en skiva innan man kör, och har man en spelare som är tillverkad de sensaste 10 åren lite drygt, så kan man köra mp3 format... vilket gör att man kan få plats med säker 6-7 album på en CD skiva... så det argumenten köper jag inte..

Okay. jag som många andra ja känner som har mp3 lirare i kärran bytar skivor då 99% av fallen bränner vi inte samma saker på skivorna. så det blir byte under färd.

o det e inte alltid att du får mess eller de plingar i luren under färden heller. men tja.. Jag e fortfarande negativ till varför det skulle vara förbud. om ens att en krock med en jäkel som snacka i tele eller messa skulle ändra mitt tankesätt för det kommer alltid risker med att framföra fordon.

Over and out wink

Fattar inte vad du menar riktigt? menar du att du inte bränner samma saker på alla skivorna??? det gör inte jag heller, men jag väljer vad jag vill lyssna på innan jag kör iväg. Och om en mp3 med t.ex 6 album räcker ungefär 6x50min så är där en hel del timmar innan man behöver byta skiva, och vid det laget har du hunnit stanna och ta en pissepaus eller fika, och då kan du byta till en annan skiva...

och är ni flera i bilen så ber man den som sitter bredvid att stoppa i en ny skiva... inte så svårt eller hur??

Det går att prata telefon när man kör, men somsagt så kan inte många göra det, ser ofta folk som står kvar vid rödljus eller slänger ut bilen framför mig när jag kör nere i byn eller i närmsta valfri stad...

och i det läget är det dags att förbjuda snack utan handsfree, för folk orkar inte stanna vid korsninga för då måste de lägga i ettan, o det är ju jobbigt när man har en lur i örat tydligen. Likaså köra iväg vid rödljus t.ex....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

VD
643 Inlägg
24 september 2010
Bra förslag på lag.. Hade muppen bakom mig haft en handfri i örat och ringt i stället för att messa så kanske min bil inte hade sett ut så här http://www.garaget.org/video/r60jvqw06izm
Senast redigerat av Lidborn (24 september 2010)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
24 september 2010
hoppas de genomförs, man ser allt för många "IDIOTER" som pratar/smsar medans dom kör...

ang GPS/stereo

GPS ställer man in innan man åker, eller?

Stereo har man till 99% någon form av fjärr kontroll nu mera, som man kan använda (förutsätter att man kan med den dårå) eller som många nya bilar idag har "rattfjärr"

har man handsfree i bilen så kan man koppla den till stereon, på det viset så slipper man sänka stereon när det ringer

Jag stöder förslaget till 200%

EDIT: tycker man ska förbjuda prata i mobil överhuvudtaget medans man kör bil, spelar ingen roll om man har handsfree, man tappar fortfarande lite konsentration (<-- stavas?)
Senast redigerat av BBAD (24 september 2010)

Muttley
24 september 2010
BBAD skrev:
hoppas de genomförs, man ser allt för många "IDIOTER" som pratar/smsar medans dom kör...

ang GPS/stereo

Stereo har man till 99% någon form av fjärr kontroll nu mera, som man kan använda (förutsätter att man kan med den dårå) eller som många nya bilar idag har "rattfjärr"

har man handsfree i bilen så kan man koppla den till stereon, på det viset så slipper man sänka stereon när det ringer

EDIT: tycker man ska förbjuda prata i mobil överhuvudtaget medans man kör bil, spelar ingen roll om man har handsfree, man tappar fortfarande lite konsentration (<-- stavas?)

Grattis förbjud telefon med handsfree med så ser du tusentals taxi och lastbilar stanna överallt för att prata snabbt.  OBS taxi har samtal som måste redas upp under tiden man kör, för annars kan man glömma att ha kvar sin anställning pga duktiga förseningar. Kan även tänka mig de är samma på lastbilssidan. smile

Och sen, taxi så har du taxametern du måste trycka på under tiden du kör wink annars blir du olaglig under tiden, hinner inte stanna för att göra sådana saker för de är turer på turer.

Ibland blir man tvungen att ställa in gps under tiden, för att man har inte tid att stå still helt enkelt.  Och våra samtal får under inga omständigheter kopplas till stereons högtalare pga sekretess. Har man kunder i bilen så har de absolut inte med vad de i andra änden säger.
Senast redigerat av tkd_rille (24 september 2010)

4 586 Inlägg
24 september 2010
skit bra förslag. Jobbigt för alla Iphone beronde som inte verkar kunna släppa den telefonen big_smile

Det finns så mycket rastplaster.mm så man behöver inte prata i telefon och köra bil.

Muttley
24 september 2010
skalman1 skrev:
tkd_rille skrev:
BBAD skrev:

ang GPS/stereo

Grattis förbjud telefon med handsfree med så ser du tusentals taxi och lastbilar stanna överallt för att prata snabbt.  OBS taxi har samtal som måste redas upp under tiden man kör, för annars kan man glömma att ha kvar sin anställning pga duktiga förseningar. Kan även tänka mig de är samma på lastbilssidan. smile

Och sen, taxi så har du taxametern du måste trycka på under tiden du kör wink annars blir du olaglig under tiden, hinner inte stanna för att göra sådana saker för de är turer på turer.

Ibland blir man tvungen att ställa in gps under tiden, för att man har inte tid att stå still helt enkelt.  Och våra samtal får under inga omständigheter kopplas till stereons högtalare pga sekretess. Har man kunder i bilen så har de absolut inte med vad de i andra änden säger.

Precis, i jobbet så måste man ju prata i telefon när man kör bil rätt ofta.

Även om många verkar tro att man gör det som rent nöje.

Jepp. Är en del som måste ordnas.

Men visst blir de en del skitsnack med lite kollegor, men att förbjuda telefonen helt vore löjligt. Då skulle mobilen förbjudas att tas in på ALLA jobb vi har i detta landet.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
yrkesförare skulle få undantag, då de antagligen är duktiga nog på att köra... det är sällan yrkeschaffisar som man ser kör illa med luren i örat.. taxifakirer kör alltid illa oavett iofs men de e en annan sak.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Muttley
24 september 2010
AcesHigh666 skrev:
yrkesförare skulle få undantag, då de antagligen är duktiga nog på att köra... det är sällan yrkeschaffisar som man ser kör illa med luren i örat.. taxifakirer kör alltid illa oavett iofs men de e en annan sak.

Och du har ju sett alla som kör taxi med märker vi. Har inte sett nån köra illa i vårt område. smile

98 Inlägg
25 september 2010
De bästa med denna tråden hittills har varit detta..

"Bra att förbjuda telefon bakom ratten. Man måste börja NÅNSTANS!"

-"Meeeh! Neeeej! Jag älskar SMSa och vara farlig bakom ratten! Haffa fartsyndarna och mammorna med barnstol istället"

Varför inte haffa både och? Varför ens argumentera emot säkerhet? Varje ens jämföra.. Live with it.. Att pyssla med nånting annat än körning bakom ratten ökar risken brutalt för olycka.. Och att haffa fartsyndare än inte så lätt.. Låt dom förbjuda SMSande? Ni förlorar inget på de? Bara vinner säkerhet.

Och ni lastbilschaufförer som pysslar med andra grejen än körning bakom ratten.. Sitt inte där o säg "Jag gör vad jag vill med mitt liv". Tänk på dom andra i trafiken. Ni lär ju kliva ur er lastbilshytt med någon repa på ansiktet och huvudverk. Men tänk 2 barns mamman som precis blivit ihjälkörd p.g.a att ni var tvungna att SMSa under körning? Ring istället! De är billigare att köpa ett bluetooth handsfree än kostnaden av ångest och mardrömmar ni och offer kommer få om ni kör ihjäl någon annan med trafikant eller er själva om ni har familj. Man lever en gång och de livet man har nu måste man vara extra rädd om. För jag har letat men inte hittat nån reset knapp i mitt liv. Ta vara på de ni har och sluta riskera! *SMACK* säger de.. Sen kan de vara för sent.

Mor bilade ner mot Ystad från Kristianstad en gång. Hon låg i lugna 90 på en landsväg nån gång på 80 talet. Hon ligger bakom en skåpbil. Bakifrån kommer en Opel Kadett i full fart och en lastbil från mötande. Personbilen körde om min mor och skåpbilen framför henne.. efter 2-3 sekunder hör hon en jävla smäll och plast, glas etc flyger åt alla håll. Hon glömmer aldrig synen av mannen i 30 års åldern som satt i framsätet samt ungarna i baksätet.. Kapade från bröstkorgen och upp i Opeln som hade för jävla bråttom. De handlar om hundradels sekunder.

Var försiktiga i trafiken!

Edit: För er som inte sett, kanske detta klippet får er att tänka lite.. Glöm heller inte värdet på er egna bil om ni är känslokalla

http://www.youtube.com/watch?v=Wwh_nM4wtrg&feature=
Senast redigerat av Newguy (25 september 2010)

-.-
383 Inlägg
25 september 2010
TooS skrev:
Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Fundera på hur många meter du kör för varje sekund du släpper blicken från vägen.
Skuttar det ut ett litet barn framför bilen så är det nog svårt att skylla på att du messar o hoppar o skuttar i bilen så du inte hann stanna........

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

-.-
383 Inlägg
25 september 2010

"ääääh det där händer ju inte mig, jag har koll på det som händer framför bilen när jag messar o studsar o pillar med cd-skivor o kollar på brudar, det är lugnt...."

Alltför många här verkar resonera så, tragiskt........

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Sök