8600
Sök

bra/bäst bas för max 2500 kr

781 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
ja nu är sommaren här och lönen dumpar snart ner i fikan och det där dags att uppgradera sit ljudsystem en anning.

lägget är så att jag vill ha en rikigt grym bas för ca 1500-2500 kr.. steget är inte bestämt. basen kommer att drivas i börja på ett mindra 2 kanaligt steg men kommer troligen att bytas ut senare. (shark 3000 whatt *glädjewhatt) ja skippa snacket va är bäst för pengarna? har kollat lite på Kickers basar å dom är ju rätt oki. va finns de mer i den prisklassen?

781 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
nehe:P ingen som kunde svara på det:p ska man ha en bas med en spole på 2 ohm eller en bas med 2 spolar på 2 ohm eller en bas med 2 spolar på 4 ohm tongue å va ger de för skilnad?

859 Inlägg
7 juli 2006
Olika ohm på spolarna=olika last för steget.

Har du ingen möjlighet att lyssna på några basar?

MVH Theo

Hewi
571 Inlägg
7 juli 2006
timpan_87 skrev:
nehe:P ingen som kunde svara på det:p ska man ha en bas med en spole på 2 ohm eller en bas med 2 spolar på 2 ohm eller en bas med 2 spolar på 4 ohm tongue å va ger de för skilnad?

Du bör köpa basar som passar ihop med tilltänk slutsteg , Om du köper ett monosteg som klarar 1-Ohm samt ger mest effekt vid den lasten bör du använda dig av en bas med dubbla 2-ohms spolar som du då kopplar parallellt så lastas steget med 1-ohm , skall du köra med 2 basar så satsa på basar med dubbla 4-ohms spolar så kan koppla både spolarna och basarna parallellt så lastar du steget med 1-ohm.
Med ditt nuvarande steg bör du koppla spolarna så att du får 4-ohm om du kör steget bryggat.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

781 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
okej:) låter bra.. å theo tyvärr finns det inge billjudbutiker i närheten som säljer annat än MDS eller udda märken.. MDS har ja haft tidigare och nu vill ja ha något annat. fördelen hade ju varit att kunna lysa på dom basarna man vill ha.. ända ja gjort är att lysnat på polarnas basar och när de varit utstälning. tyvärr..

1 631 Inlägg
11 juli 2006
timpan_87 skrev:
lägget är så att jag vill ha en rikigt grym bas för ca 1500-2500 kr.. steget är inte bestämt. basen kommer att drivas i börja på ett mindra 2 kanaligt steg men kommer troligen att bytas ut senare. (shark 3000 whatt *glädjewhatt) ja skippa snacket va är bäst för pengarna? har kollat lite på Kickers basar å dom är ju rätt oki. va finns de mer i den prisklassen?

Du bör välja bas efter vilket steg du tänkt köra sen. Tänker du lägga mycket pengar på steget så kan du välja andra typer av basar. En grundrekommendation för "riktigt grym bas" är att lägga ca 2500 på bas/basar och så 5.000 på ett monoblock. Vill du inte lägga så mycket på steget så leta efter lättdrivna basar som funkar med mindre effekt.

Vilka steg funderar du på?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 634 Inlägg
11 juli 2006
För 2500kr får du en 12" jbl gto bandpass låda på brl. Den har jag provlysnat i min V40 och jag upplevde att den spelade högre än min kicker som spelade 131db. Alltså jäkligt högt. spelade även snyggare och rappare. kändes bra i kroppen. Hade inte jag vart så inne på dls hade jag köpt denna. Nu blev det istället en dls UR12 för en bit över 3000kr. Jag tycker fortfarande att jbl:en spelade högre och bättre (läs: Mycket) Men sedan är ju inte UR12:an inspelad ännu. Enligt min erfarenhet så låter dls skit från början, tec mina domar (mellanregister) jag ville kasta ut dom genom rutan i början, jag var vansinnig, men sen när de släppte så låter de hur bra som helst. Nu har jag iofs inte testat andra mellanregister, men jämfört med vanliga midar som spelar mid-mellan.

Tilläggas bör väl att steget jag använde kostar heller inte mer än 2500kr, 2100kr efter prut. RF P3001.

(jag tycker att det är viktigt att ni som rekomenderar en speciellt bas först givetvis har provlyssnat den, men även har något att jämföra med. många skriver "jag har en sån och den är asgrym," men jämfört med vad? Jag tyckte att alla mina grejor har vart grymma tills jag testat något bättre, sen är det gamla skit. ej ens värt att lyssna på, sitter hellre och nynnar på nån låt själv.)

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

781 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
hehe som sakt steget vet ja inte rikigt ä vad som komma skall.. men blir något åt de bättre hållet i stegväg och troligen ett monoblock.. sen är frågan när.. jag får väl fortsätta höra runt lite va de finns som är bra smile

1 634 Inlägg
11 juli 2006
Okej. Men tänk på detta. Om du köper en bas med enkel 4 Ohms spole så är ett 2-kanals steg att föredra, om du köper en bas med 2st 4 ohms spolar är ett mono-steg som lastas ner till 2 ohm att föredra. Eller om du kör 2st basar med enkla 4 ohms spolar så är det också ett mono-steg som passar bäst.

Sedan finns det ju steg som kan köras i 1 ohm eller ännu mindre, med då kommer du nog inte att hålla budgeten wink

Det du får ut mest på tror jag är en bas med en 4 ohms spole och ett 2-kanals steg. Då får du ett bredare användningsområde, vi säger om du bestämmer dig för att skaffa ännu fetare bas och slutsteg, så kan du ju alltid använda ditt gamla 2-kanals steg till framsystemet.

Men sen är det ju tuffare med ett mono-steg big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 531 Inlägg
11 juli 2006
Om du ska ha kicker lär du ha ett väldans bra steg. Kicker är tung drivna... Behövs ett ganska så stort steg för att driva en kicker 12a till det maximala.. Tack för mig

Volkswagen Forum: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Youtube (musik): Macki

1 631 Inlägg
12 juli 2006
Jag håller på dubbla basar med enkla spolar på 4 ohm om du vill ha MYCKET bas. De kan du använda på ditt nuvarande steg. Och de passar utmärkt till ett monoblock som då ska vara stabilt och ge mycket effekt i 2 ohm.

Vill du ha mer HiFi så väljer du EN bas istället fast då med dubbla spolar på 4 ohm styck.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 631 Inlägg
12 juli 2006
timpan_87 skrev:
okej:) låter bra.. å theo tyvärr finns det inge billjudbutiker i närheten som säljer annat än MDS eller udda märken..

Lister? Sölvesborg?

// Gurra

781 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
Volvo_GLT skrev:
Om du ska ha kicker lär du ha ett väldans bra steg. Kicker är tung drivna... Behövs ett ganska så stort steg för att driva en kicker 12a till det maximala.. Tack för mig

mjo vet de. men steget ska bytas ut med tiden

781 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
timpan_87 skrev:
okej:) låter bra.. å theo tyvärr finns det inge billjudbutiker i närheten som säljer annat än MDS eller udda märken..

Lister? Sölvesborg?

ja sölvesborg i blekinge

1 631 Inlägg
13 juli 2006
timpan_87 skrev:
gurenius skrev:
timpan_87 skrev:

Lister? Sölvesborg?

ja sölvesborg i blekinge

Du kan inte ha såååå långt till Ronneby? Eller är det Blekinge Bilradio du menar som har "udda märken"? Han har bl a Audiotop, Ground Zero, DLS och CDT.

Skicka ett mail till mig så säger jag till Jimmy (ägaren) där att ordna en personlig demo av olika basar för dig.

// Gurra

781 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
timpan_87 skrev:
gurenius skrev:
Lister? Sölvesborg?

ja sölvesborg i blekinge

Du kan inte ha såååå långt till Ronneby? Eller är det Blekinge Bilradio du menar som har "udda märken"? Han har bl a Audiotop, Ground Zero, DLS och CDT.

Skicka ett mail till mig så säger jag till Jimmy (ägaren) där att ordna en personlig demo av olika basar för dig.

nej långt och långt är det ju inte. men hade ingen aning om den butiken.  kan höra av mej ev av slutet av denna månaden får se hur lönen ser ut och om de blir inhandling av bas då finns det någon hemsida?

157 Inlägg
16 juli 2006
Ville bara ge dig ett tips! kika på denna länken smile http://www.blocket.se/vi/8431158.htm?ca=18_s

407 Inlägg
16 juli 2006
svensson_kalmar skrev:
Ville bara ge dig ett tips! kika på denna länken smile http://www.blocket.se/vi/8431158.htm?ca=18_s

Inget super erbjudande direkt om han inte köper hela paketet då vill säga. Annonsören säljer en Kicker bas där för 2500 och de finns nya på komplett för 1995:-.....

157 Inlägg
16 juli 2006
Nej, han säljer allt för 2500:-

Han skriver upp vad han har fått ge för det nytt..

407 Inlägg
16 juli 2006
svensson_kalmar skrev:
Nej, han säljer allt för 2500:-

Han skriver upp vad han har fått ge för det nytt..

Jag trodde också han sålde allt för 2500:- men efter lite noggrann läsning så kom jag fram till att så inte var fallet. Hela paketet säljer han väll ändå för 7500:- och man får då 1000:- rabatt från den sammanlagda priset som allt skulle kosta om man köpte delarna enskilt. Brukar ofta hända att det är fel pris som ligger upplagt på "förstasidan". Eller är det jag som är helt körd i huvudet? Annars är det han som är det, om han säljer det så billigt…
Senast redigerat av Vallås Locos (16 juli 2006)

Sök