3073
Sök

Varför får alla för sej att Mercedes och BMW är lyxiga bilar?

4 299 Inlägg
26 september 2010
TenZer skrev:
Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:

Ok? (För att spåra ur ännu mer än vad det redan gjort) kvalitetsintrycket i og9-5 är absolut i klass med de tyska bilar jag åkt från ungefär samma år eller till och med bättre i Saaben. Det här med tysk kvalitet är en i mitt tycke uppblåst myt. Eller det kanske ska se tråkigt som i en folka eller merca och kännas som ja jag vet inte vad...

Länge leve Amerikansk fordonsindustri!

Och frågar man mig som avverkat x antal skåneresor från sthlm t&r med både 9-5 och Audi A6 kan jag bara säga saab släng dig i väggen.

Men allt är en smaksak. Att säga att en volkswagen är tråkig är ju samma sak som att jag skulle säga att det är otroligt töntigt att åka runt med en red neck-falgga i bakrutan på en saab, vilket jag nog inte har helt fel i när jag säger att TenZer inte håller med mig om de?

Så att denna tråden är ungefär lika vettig som trådarna "Saab vs Volvo"...

Ja nu har jag inte åkt så mycket Audi men en del folka och jag är inte direkt impad av känslan i bilen, snarare tvärt om.

Sen hurvida det är töntigt eller ej tänker jag inte ens kommentera, men det sticker ut. Ellerhur?! wink

Om den sticker ut e skitsamma. Det handlar om smak och tycke som den här tråden handlar om. För just nu är det bara slänga skit på andra bilmärken för att man själv kör ett visst märke typ.

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
Eftersom jag jobbat många år som bilhandlare så vågar jag uttala mig enligt följande:

Nyare BMW är fina som fan och dessutom helt ok att "byta in"
Gamla BMW håller fransk kvalitet, dvs de är tickande bomber vad det gäller elsystem. Handlare vill inte ha dom.
Vad Det gäller Mercedes går både nya och gamla bra för de är mycket tillförlitliga! Tyvärr är rosten ett stort problem! Jag kör alltid en gammal Merca som vinterbil!

US-made? Tja? Min Chrysler 300C är i grund och botten en Mercedes fast med fräckare skal. Därför köpte jag en sån. Körglädje? Inte nånstans! Men trygg!

En gammal BMW 328 från säg 1995 är något av det roligaste man kan ha för en billig peng! Tyvärr kan rep-kontot bli dyrt! En Mercedes 300D från 1995 är pålitligheten själv! Men ack så tråkig. Hellre det för min del (vi snackar familjefar på 37 bast...)

Ska man ha max roligt för 10-15 lappar? köp en Fiat Uno Turbo i gott skick. Tro mig! Har haft 2... Lite off topic där men ville poängtera att tyskland inte alltid är bäst! Körde till Italien i en sån på under ett dygn! Hej va det går!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 september 2010
sen när man tkr om jänkare så är det bara -55 och äldre som är ÄKTA jänkare!

mercedes riktigt pålitlig bil som bara tickar och tickar

bmw mkt bil för pengarna men går toppen åt håvete så får du ge allt du äger och en fimp i rep.kostnader!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
dieselkungen1 skrev:

bmw mkt bil för pengarna men går toppen åt håvete så får du ge allt du äger och en fimp i rep.kostnader!

Word! Som när jag kom till en Jänkarträff i min 300C -09 så sa en kille: åk hem och hämta en riktig bil... Visst har han rätt men gillar ändå att folk stirrar på mig och kommer fram för att fråga om bilen. I like!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:
Rallyhalle skrev:

Och frågar man mig som avverkat x antal skåneresor från sthlm t&r med både 9-5 och Audi A6 kan jag bara säga saab släng dig i väggen.

Men allt är en smaksak. Att säga att en volkswagen är tråkig är ju samma sak som att jag skulle säga att det är otroligt töntigt att åka runt med en red neck-falgga i bakrutan på en saab, vilket jag nog inte har helt fel i när jag säger att TenZer inte håller med mig om de?

Så att denna tråden är ungefär lika vettig som trådarna "Saab vs Volvo"...

Ja nu har jag inte åkt så mycket Audi men en del folka och jag är inte direkt impad av känslan i bilen, snarare tvärt om.

Sen hurvida det är töntigt eller ej tänker jag inte ens kommentera, men det sticker ut. Ellerhur?! wink

Om den sticker ut e skitsamma. Det handlar om smak och tycke som den här tråden handlar om. För just nu är det bara slänga skit på andra bilmärken för att man själv kör ett visst märke typ.

Slänga skit vet jag inte men jag tycker tyska bilar generellt sett är överskattade för så jäkla bra tyska bilar påstås vara har jag inte upplevt 

dieselkungen1 skrev:

Bara '55? Oljekrisen va ju många år senare wink
Senast redigerat av TenZer (26 september 2010)

Rock'n Roll

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
26 september 2010
Nu ska jag röra om i grytan lite smile

Gällande de som tycker att TYSKA bilar är hårda och obekväma har ni åkt airmatic i en nyare MB?
Och kan nån snälla jämföra en Amerikanare mot en mercedes S_klass w220/w221? eller BMW 7serie?

Men när det gäller jänkare så har de alltid respekt för deras brutalitet smile men skulle nog ändå valt en mercedes SL300 gullwing.

BMW och mercedes är lika på många punkter med meredes åker man och BMW kör man brukar många säga. Just där kan jag hålla med. Nya mercedes bilar därimot är inte värda ett skit i mina ögon, som någon här skrev så är de mer plast i fanskapet än i en japanare.

Ni på garaget som känner mig privat vet vad som hände med min nya E-klass? och ni andra som inte vet kan jag säga att den bytte ägare efter 20 mil och med orden ALDRIG mer än mercedes nyaren än 2008.

BMW har därimot vunnit mitt hjärta för alltid (så länge de håller samma kvalité) åker bekväm, bästa sportstolarna tycker jag, navin på rätt plats (audi och mercedes har härmat den) iDrive knoppen, skottsäker konstruktion mm mm.

Sen skrev någon att Lexus hade tysk insida? hmm nja Lexus är en toyota bygd i USA för just amerikaner, så jag tycker inte att den har nånting som kan eller ska jämföras med TYSKLAND!

Sist men inte minst MB och BMW är klassade premium bilar och kommer alltid att vara det oavsett vad vi här på gorg tycker och tänker.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
Dieselsmurfen skrev:
Eftersom jag jobbat många år som bilhandlare så vågar jag uttala mig enligt följande:

Gamla BMW håller fransk kvalitet, dvs de är tickande bomber vad det gäller elsystem. Handlare vill inte ha dom.
Vad Det gäller Mercedes går både nya och gamla bra för de är mycket tillförlitliga! Tyvärr är rosten ett stort problem! Jag kör alltid en gammal Merca som vinterbil!

US-made? Tja? Min Chrysler 300C är i grund och botten en Mercedes fast med fräckare skal. Därför köpte jag en sån. Körglädje? Inte nånstans! Men trygg!

En gammal BMW 328 från säg 1995 är något av det roligaste man kan ha för en billig peng! Tyvärr kan rep-kontot bli dyrt! En Mercedes 300D från 1995 är pålitligheten själv! Men ack så tråkig. Hellre det för min del (vi snackar familjefar på 37 bast...)

Ska man ha max roligt för 10-15 lappar? köp en Fiat Uno Turbo i gott skick. Tro mig! Har haft 2... Lite off topic där men ville poängtera att tyskland inte alltid är bäst! Körde till Italien i en sån på under ett dygn! Hej va det går!

Håller med om att elen kan ställa till det, stora färddatorn med Check control på tex. en E34 är inte alltid roligt men det viktiga är ju att bilen går och det gör gamla Bmw så det räcker och blir över är min erfarenhet. Köper man sig en fullutrustad 5a eller 7a får man väl ägna en dag på uppfarten med en burk elspray, köper man en snikutrustad Bmw är det inte värre än någon annan bil. Men hellre en burk elspray än oljeläckage, växellådshaveri och allt många konkurrenter bjuder på som standardsjukdomar...

Att en gammal Bmw kan bli dyr att äga är en mening som kräver ett tillägg; En slutkörd bil kräver alltid dyra reperationer och gamla Bmw, som är rätt roliga som du nämnde, tenderar att hamna i det stadiet rätt ofta. Det betyder inte att det inte är en duktigt driftsäker bil om man hittar en i bra skick. Min 328i-95 har på tre år och närmre 5000mil kostat 4000:- i reparationer.

Värt att nämna är att kanske halva den summan var en Visco-fläkt verkstaden bytte i onödan och att normal service inte räknas in.

Däremot håller jag med dig till 100% angående Italienska bilar, maken till roliga maskiner med mycket själ och känsla är svårt att hitta!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 september 2010
hmm håller med er vissa men tysk kvalite är det som gäller tänk er en mercedes bullen 180 diesel ställa ner pumpen och åka 1000mil på en tank!

bmw dom har alltid haft problem med toppar,viss el

mercedes fel är att dom rostar väldigt lätt

jänkarnas problem är dom gör äcklig öl,tunga bilar,,,ska det vara jänkare ska det vara pontiac 51 custom där har ni en bil som har vunnit mitt hjärta...men sen beror det ju helt och hållet på vad man använder bilen till osvosvosv..!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
dieselkungen1 skrev:
hmm håller med er vissa men tysk kvalite är det som gäller tänk er en mercedes bullen 180 diesel ställa ner pumpen och åka 1000mil på en tank!

jänkarnas problem är dom gör äcklig öl,tunga bilar,,,ska det vara jänkare ska det vara pontiac 51 custom där har ni en bil som har vunnit mitt hjärta...men sen beror det ju helt och hållet på vad man använder bilen till osvosvosv..!

Du vet inte vad du pratar om, för det första tillverkar Bmw en hel del olika motorer där topparna aldrig varit ett problem på ett flertal av konstruktionerna och sedan är det raka sexor som är känsligare eftersom motorn är lång och smal.

Om du inte sköter oljebytena på din raka Bmw-sexa tickar det rejält om den, om du fortsätter att köra med överhettat motor för att traktorn hemma på gården klarar det så kan det sluta riktigt illa men verkligheten är den att håller man om motorn med åtminstone grundläggande skötsel finns det få motorer idag som håller bättre än Bmw´s M5x-sexa och framåt.

Det är sannolikt därför motorn fått smeknamnet "Bmw´s B20", men det kommer troligtvis alltid finnas folk som måste komma på svepskäl till att inte köpa en Bmw och då är någon diffus historia om att man garanterat får problem med toppen uppenbarligen det enklaste att använda...

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Håller med om att elen kan ställa till det, stora färddatorn med Check control på tex. en E34 är inte alltid roligt men det viktiga är ju att bilen går och det gör gamla Bmw så det räcker och blir över är min erfarenhet. Köper man sig en fullutrustad 5a eller 7a får man väl ägna en dag på uppfarten med en burk elspray, köper man en snikutrustad Bmw är det inte värre än någon annan bil. Men hellre en burk elspray än oljeläckage, växellådshaveri och allt många konkurrenter bjuder på som standardsjukdomar...

Att en gammal Bmw kan bli dyr att äga är en mening som kräver ett tillägg; En slutkörd bil kräver alltid dyra reperationer och gamla Bmw, som är rätt roliga som du nämnde, tenderar att hamna i det stadiet rätt ofta. Det betyder inte att det inte är en duktigt driftsäker bil om man hittar en i bra skick. Min 328i-95 har på tre år och närmre 5000mil kostat 4000:- i reparationer.

Värt att nämna är att kanske halva den summan var en Visco-fläkt verkstaden bytte i onödan och att normal service inte räknas in.

Däremot håller jag med dig till 100% angående Italienska bilar, maken till roliga maskiner med mycket själ och känsla är svårt att hitta!

Har aldrig haft en "snik-BMW" typ 318i men kan gott tänka mig att de är rätt ok kvalitetsmässigt! Dessutom finns det en aspekt till: Gamla BMW är oftast körda av "Tonåringar" Som inte har koll på vare sig koppling eller att växla rätt. Kan ta död på vilken bil som helst! En MB 200E är oftast i händerna på en "gubbe" som mig som vill ha en bra bil och behandlar den snällt.

Tänkvärt: Hade en BMW 750 -96 för ett par år sedan. UNDERBAR men... Den brann upp! (Vilket även min Citroen CX GTi gjorde i mitten av nittio-talet...)

Tänkvärt nr 2: En yngre arbetskollega köpte en Mitsubishi 3000GT i sommras och den skar efter 3 månader. Jag frågade vad han hade gjort? - Ja men den ska ju kunna gå på varvtalsstoppet i evighet? Det är ju en sportbil? Jag hade inga fler frågor....

2 182 Inlägg
26 september 2010
dieselkungen1 skrev:
jänkarnas problem är dom gör äcklig öl,tunga bilar

Å en ny BMW, Merca är lätt som en fjäder då tongue

Kolla bara på hur mycket en Golf V väger, den är faktiskt mycket tyngre än man tror

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
dieselkungen1 skrev:

1000mil på en tank? Hur j***a stor tank har du? Sen är dom inte så fruktansvärt tunga och tyskarna är inte fjäderlätta dom heller

Rock'n Roll

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 september 2010
det är mer snack om saab o jänkare än om BMW o MERCEDES! tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Har aldrig haft en "snik-BMW" typ 318i men kan gott tänka mig att de är rätt ok kvalitetsmässigt! Dessutom finns det en aspekt till: Gamla BMW är oftast körda av "Tonåringar" Som inte har koll på vare sig koppling eller att växla rätt. Kan ta död på vilken bil som helst! En MB 200E är oftast i händerna på en "gubbe" som mig som vill ha en bra bil och behandlar den snällt.

Tänkvärt: Hade en BMW 750 -96 för ett par år sedan. UNDERBAR men... Den brann upp! (Vilket även min Citroen CX GTi gjorde i mitten av nittio-talet...)

Tänkvärt nr 2: En yngre arbetskollega köpte en Mitsubishi 3000GT i sommras och den skar efter 3 månader. Jag frågade vad han hade gjort? - Ja men den ska ju kunna gå på varvtalsstoppet i evighet? Det är ju en sportbil? Jag hade inga fler frågor....

Tyvärr, det gäller att hålla tungan rätt i mun om man tittar på äldre Bmw. Speciellt när där sitter en vinge och slarvigt monterade angeleyes på framför allt en 3a. Tråkigt på 750´n dock smile

Funkiee: Sen när har folk här kunnat hålla sig till ämnet? wink
Senast redigerat av Rquired (26 september 2010)

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
Niklas1987 skrev:
dieselkungen1 skrev:
jänkarnas problem är dom gör äcklig öl,tunga bilar

Å en ny BMW, Merca är lätt som en fjäder då tongue

Kolla bara på hur mycket en Golf V väger, den är faktiskt mycket tyngre än man tror

Herregud! Min Chrysler 300C väger 2 ton! Min fd Fiat Uno turbo vägde 890 kilo... Gissa vilken som är snabbast... Sen har jag ett personligt problem: En diesel kan jag köpa enbart för ljudets skull! (Dessutom går de alltid perfekt i maskin beroende på avsaknad av elsystem till tändning, gäller gamla bilar ). Hade en BMW 525 TDS automat tror det var en 93:a, 2008. Ångar att jag sålde den! Kanonbil! (Fick byta startmotor men vaffan)

Italienska bilar: Går kanon! Svåra att köra slut på men rostar mer än en Mersa... Körde en (helt ny, 15 mil) Fiat Croma ToR Stockholm 2008 för att besöka en bilmässa för handlare. Kanonbil! Hade aldrig köpt en dock. Värdeminskning!

Ointresserad.
936 Inlägg
26 september 2010
BMW är bäst.

Speciellt med slarvigt monterade angeleyes, och även när en tonåring äger bilen.

Framförallt när han varken kan koppla eller växla.

Tycker det är jävligt mycket förutfattade meningar här nu.

Teabag appreciation club.

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
Snitch skrev:
BMW är bäst.

Speciellt med slarvigt monterade angeleyes, och även när en tonåring äger bilen.

Framförallt när han varken kan koppla eller växla.

Tycker det är jävligt mycket förutfattade meningar här nu.

Nu blir jag lite lack! Du talar om förutfattade meningar? Samtidigt hävdar du att "BMW är bäst" Vaffan? Jag tycker det är upp till var och en att bedöma det men om vi ska sparka på varann så notera följande:

En Mercedes W124 Diesel går med lätthet 80000 mil med en och annan service. Manuell då.
En BMW 525 TDS rasar efter 25000 mil. Jojomen, det vet jag... pumpen ger upp!
En Volvo 850 TDi håller i 45000 mil sen rasar automatlådan. Efter det vet jag inte... VW-motorn verkar bra.

Ointresserad.
936 Inlägg
26 september 2010
Såå.. Bilen rasar alltså för att pumpen ger upp?

Verkar logiskt.

Teabag appreciation club.

Forummoderator
18 334 Inlägg
26 september 2010
Snitch skrev:

Verkar logiskt.

Mycket logiskt. Försök köra med rasad pump. Den är inte gratis att renovera heller. På skroten hittar du ingen heller efter som det är - av någon märklig anledning - strålande åtgång på dom.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
Snitch skrev:

Verkar logiskt.

Nej men en ny pump är tusan inte gratis....

Rock'n Roll

Sök