Hur ska jag ställa in mitt slutsteg?

robinlarsson
26 september 2010 · 14 Inlägg

hej. jag undrar hur jag ska ställa in mitt slutsteg så att jag vet att det är rätt inställt. någon som vill tipsa lite så blir jag kanon glad smile
basar: 2*mds fanatic fr12w
slutsteg: torque T5
lådan ligger på 33*2 liter

Inlägg redigerad:
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules



Hamilton

Saab 900 cab "INSANE" (1995)
Saab 9-3 ss 2,0T "AVENGER" (2002)
Saab 9-5 "superior edition" (2000)
Cgee ohshit
26 september 2010 · 1 285 Inlägg

robinlarsson skrev:
hej. jag undrar hur jag ska ställa in mitt slutsteg så att jag vet att det är rätt inställt. någon som vill tipsa lite så blir jag kanon glad smile
basar: 2*mds fanatic fr12w
slutsteg: torque T5
lådan ligger på 33*2 liter

Inlägg redigerad:
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules



Hamilton

Nu spelar ju inte din & min setup likadant men på ett ungefär;

Lowpass-filtret - mellan 50-80hz

Phase; Rev, eller om du vill att basen spelar för sig själv så ställer du den på "normal"

Bassboost, ingen idé, gör bara basen grötig

När det gäller Gainen & subsonic så är det bäst om du lyssnar själv efter vad som låter bäst när du ställer in den, Gainen brukar jag ha nånstans efter 50% där.

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
M_icke_
26 september 2010 · 3 466 Inlägg

Cgee skrev:

robinlarsson skrev:
hej. jag undrar hur jag ska ställa in mitt slutsteg så att jag vet att det är rätt inställt. någon som vill tipsa lite så blir jag kanon glad smile
basar: 2*mds fanatic fr12w
slutsteg: torque T5
lådan ligger på 33*2 liter

Inlägg redigerad:
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules



Hamilton

Nu spelar ju inte din & min setup likadant men på ett ungefär;

Lowpass-filtret - mellan 50-80hz

Phase; Rev, eller om du vill att basen spelar för sig själv så ställer du den på "normal"

Bassboost, ingen idé, gör bara basen grötig

När det gäller Gainen & subsonic så är det bäst om du lyssnar själv efter vad som låter bäst när du ställer in den, Gainen brukar jag ha nånstans efter 50% där.

Subsonic är väldigt svårt att lyssna sig till men att ha den runt 30Hz brukar vara bra..
Sen skulle jag rekommendera att ha subsonic på mellan 70-100hz men detta är lätt att lyssna sig till om du har musik igång när du ställer in.

Vad du menar med phasen fattar jag inte. Ställ den på normal eller 0 och se hur det spelar, slår basen i otakt till resten av musiken så kan du testa att vända fasen till rev eller 180.

Bassboost alltid på 0

Gainen ställer du så att du har lagom mycke bas i förhållande till resten av systemet.

Senast redigerat av M_icke_ (26 september 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
26 september 2010 · 4 693 Inlägg

M_icke_ skrev:

Cgee skrev:

robinlarsson skrev:
hej. jag undrar hur jag ska ställa in mitt slutsteg så att jag vet att det är rätt inställt. någon som vill tipsa lite så blir jag kanon glad smile
basar: 2*mds fanatic fr12w
slutsteg: torque T5
lådan ligger på 33*2 liter

Inlägg redigerad:
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules



Hamilton

Nu spelar ju inte din & min setup likadant men på ett ungefär;

Lowpass-filtret - mellan 50-80hz

Phase; Rev, eller om du vill att basen spelar för sig själv så ställer du den på "normal"

Bassboost, ingen idé, gör bara basen grötig

När det gäller Gainen & subsonic så är det bäst om du lyssnar själv efter vad som låter bäst när du ställer in den, Gainen brukar jag ha nånstans efter 50% där.

Subsonic är väldigt svårt att lyssna sig till men att ha den runt 30Hz brukar vara bra..
Sen skulle jag rekommendera att ha subsonic på mellan 70-100hz men detta är lätt att lyssna sig till om du har musik igång när du ställer in.

Vad du menar med phasen fattar jag inte. Ställ den på normal eller 0 och se hur det spelar, slår basen i otakt till resten av musiken så kan du testa att vända fasen till rev eller 180.

Bassboost alltid på 0

Gainen ställer du så att du har lagom mycke bas i förhållande till resten av systemet.

Tror du menade Lowpass/LPF

Booyakasha!
M_icke_
26 september 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Cgee skrev:

Nu spelar ju inte din & min setup likadant men på ett ungefär;

Lowpass-filtret - mellan 50-80hz

Phase; Rev, eller om du vill att basen spelar för sig själv så ställer du den på "normal"

Bassboost, ingen idé, gör bara basen grötig

När det gäller Gainen & subsonic så är det bäst om du lyssnar själv efter vad som låter bäst när du ställer in den, Gainen brukar jag ha nånstans efter 50% där.

Subsonic är väldigt svårt att lyssna sig till men att ha den runt 30Hz brukar vara bra..
Sen skulle jag rekommendera att ha subsonic på mellan 70-100hz men detta är lätt att lyssna sig till om du har musik igång när du ställer in.

Vad du menar med phasen fattar jag inte. Ställ den på normal eller 0 och se hur det spelar, slår basen i otakt till resten av musiken så kan du testa att vända fasen till rev eller 180.

Bassboost alltid på 0

Gainen ställer du så att du har lagom mycke bas i förhållande till resten av systemet.

Tror du menade Lowpass/LPF

Japp de va de jag menade tongue sorry

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
robinlarsson
26 september 2010 · 14 Inlägg

tack för tipsen big_smile

Saab 9-5 "superior edition" (2000)
Saab 900 cab "INSANE" (1995)
Saab 9-3 ss 2,0T "AVENGER" (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

30Hz subsonic funkar väl om man har en spela-högt-låda, annars föredrar då jag att ha den ställd nedåt 20-25Hz så att man får med den allra djupaste mysigaste basen. wink

Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jimmyostrom
27 september 2010 · 560 Inlägg

Håller med dig om subsonic i en SPL låda.

Men jag använder personligen aldrig subsonic om det är "musik" låda som inte är byggd för SPL.

ChriZtoffer skrev:
30Hz subsonic funkar väl om man har en spela-högt-låda, annars föredrar då jag att ha den ställd nedåt 20-25Hz så att man får med den allra djupaste mysigaste basen. wink

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

Nej självklart kan man köra utan subsonic också, min står helt nedställd (10Hz) men för vanligt vardagsbruk så skadar det inte att ha den ställd på 20-25Hz för att skydda basen om man spelar högt med djup bas och inte hör när det är dags att ge sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang