Köpråd: Riktigt snabb bil för runt 100K

Marlboroman
27 september 2010 · 8 233 Inlägg

Wicca skrev:

Marlboroman skrev:

Wicca skrev:
M3: Intressant bil, men kanske lite high-tech(Mycket som kan gå sönder)? Synd att den inte har sugmotor, men med 321 hk från start så kanske det räcker med väghållning och lättning för att den ska gå ordentligt ändå.

Jo, det är sugmotor i dem.

Ash, man ska inte skriva innan frukost. Synd att den har sugmotor menade jag. Dyrt att trimma.

Med uppgraderad väghållning, bromsar och bra däck så är ju frågan om du har så stort behov av att trimma egentligen?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 september 2010 · 2 401 Inlägg

Om du nu tummar lite på budgeten så har jag troligtvis det ultimata förslaget.

Nyare Mazda RX7 vänsterstyrd, går att hitta för cirka 130k. Nu tänker du troligtvis "men vafan, wankel är väl lite riskabelt?". Alternativt så kan du även ta en äldre RX7'a, de är dock lite tyngre och har inte samma viktfördelning, men blir hårresande ändå.

Har ett svar till det; USA. Inhandla en Cheva LS1 motor med tillbehörande Tremec T-56 växellåda och kit med motorfästen från staterna så har du cirka 1345 kilo, 50/50 viktfördelning och 350hk. Sen om det inte räcker så finns det en mindre uppsjö av delar till LS1.




Om nu inte det känns som för dig, så skulle jag nog föreslå Ford Sierra Cosworth. 1300 kilo, 220hk original, sjukt trevlig väghållning. Finns gott om 330hk kit till just Sierra Cosworth, samt att det finns gott om folk som har plockat upp dem till 600hk+.

Ett tredje och lite udda alternativ är att söka upp en Chevrolet Chevelle från 1965, på med coilovers, polyurethane bussningar och grövre krängningshämmare och hinka ner en LS1 eller dylikt så har du en bil med cirka 1500kilo tjänstevikt och har väghållning som utmanar nya Corvette C6.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
xXSammy
27 september 2010 · 6 570 Inlägg

Om du kan lägga på "några" tusen skulle jag säga Honda S2000

De/Dem
tobee
27 september 2010 · 735 Inlägg

M3 3.2 tycker jag är ett bra val. Motorn är skottsäker om den är skött. Vanosproblemen som nämns är överdrivna. Sätter man sig in i problemet så förstår man att i 19 fall av 20 räcker det med att byta oringar till magnetventilerna och kolla att dom klickar. Om inte dom klickar löda om dom. Med lite vägledning är det något som de flesta klarar själva.

För mig är turbo=mer som kan strula. Ofta vill man också ha högre laddtryck i bilar som 200sx, S2/RS2, cossie osv och med det kommer ju problemen som ett brev på posten.

Wicca
27 september 2010 · 886 Inlägg

Jo, en lättad M3 med lite väghållningskit och grejer lär ju inte gå särskilt dåligt om man säger så. Det tråkiga kommer väl om man skulle känna att man vill ha ut mer effekt senare.

Hittar mest 3.0or på blocket, 290 hk istället för 320. Stor skillnad?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Beeenny
27 september 2010 · 982 Inlägg

m3 är ju ingen snabb bil..så grymt överskattade e36 m3

hardrox
27 september 2010 · 731 Inlägg

Beeenny skrev:
m3 är ju ingen snabb bil..så grymt överskattade e36 m3

Nu är jag inte riktigt med, vad är en snabb bil för dig då? Räcker inte 5,5sec 0-100 för dig?

Liten bil stor motor och bra viktfördelning = m3.


Skillnad mellan 3,0 och 3,2L m3an är:

3.0: 286hk, 0,97 förbrukning, 6,0 sec 0-100. Endast 5 växlar.

3.2: 321 hk, 1,10 förbrukning, 5,5sec 0-100 och 6växlad låda.

Audi RS3 (2018)
Beeenny
27 september 2010 · 982 Inlägg

hardrox skrev:

Beeenny skrev:
m3 är ju ingen snabb bil..så grymt överskattade e36 m3

Nu är jag inte riktigt med, vad är en snabb bil för dig då? Räcker inte 5,5sec 0-100 för dig?

Liten bil stor motor och bra viktfördelning = m3.


Skillnad mellan 3,0 och 3,2L m3an är:

3.0: 286hk, 0,97 förbrukning, 6,0 sec 0-100. Endast 5 växlar.

3.2: 321 hk, 1,10 förbrukning, 5,5sec 0-100 och 6växlad låda.

hur många är det som inte är slutkörda

vet ingen m3a som håller dom måtten

hardrox
27 september 2010 · 731 Inlägg

Varför skulle ingen m3a hålla dom måtten ? Definiera slutkörd är du snäll. Bmw tillverkar bilarna för att dom ska tåla hårda tag, man köper inte en m3a för att gubbköra. Bilen är ju gjord för att kunna köras på bana. Inte ska en m3a behöva gå sämre om den vart hårt körd?

Sen är det själklart för mig om jag hade köpt att kolla upp historik. En m3a med 20 ägare kanske inte är det bästa valet.

Audi RS3 (2018)
Beeenny
27 september 2010 · 982 Inlägg

hardrox skrev:
Varför skulle ingen m3a hålla dom måtten ? Definiera slutkörd är du snäll. Bmw tillverkar bilarna för att dom ska tåla hårda tag, man köper inte en m3a för att gubbköra. Bilen är ju gjord för att kunna köras på bana. Inte ska en m3a behöva gå sämre om den vart hårt körd?

Sen är det själklart för mig om jag hade köpt att kolla upp historik. En m3a med 20 ägare kanske inte är det bästa valet.

och hur många m3or har inte haft 20 ägare

har du haft nån m3a eller bara drömt ?

de är ingen superbil

Attenator
27 september 2010 · 404 Inlägg

Som någon redan sagt, supra mk3. Skottsäker drivlina och motor, lite tung från början men enkel att lätta. Du får dessutom en riktigt fin mk3:a och massvis av delar för 100 000:-

BMW 2002 (1972)
hardrox
27 september 2010 · 731 Inlägg

Beeenny skrev:

hardrox skrev:
Varför skulle ingen m3a hålla dom måtten ? Definiera slutkörd är du snäll. Bmw tillverkar bilarna för att dom ska tåla hårda tag, man köper inte en m3a för att gubbköra. Bilen är ju gjord för att kunna köras på bana. Inte ska en m3a behöva gå sämre om den vart hårt körd?

Sen är det själklart för mig om jag hade köpt att kolla upp historik. En m3a med 20 ägare kanske inte är det bästa valet.

och hur många m3or har inte haft 20 ägare

har du haft nån m3a eller bara drömt ?

de är ingen superbil

Jag har inte haft någon m3a. Sen när har vi börjat prata om superbilar? Snacket var driftsäkert vid hårt bruk och bra prestanda.

Sen är det väl inte relevant hur många m3or som har haft över 20 ägare? Det går alltid att hitta bilar i bra skick med få ägare.

Audi RS3 (2018)
Turbovin Turbo lover
27 september 2010 · 555 Inlägg

O-200 på 20s som bäst när de var nya är inte så bra numera nej. Sen må de vara små, men de är rätt tunga ändå, en 3.2:a kan väga 1600 kg+

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
tobee
27 september 2010 · 735 Inlägg

En motor får inte lägre effekt BARA för att den blir gammal. Rent mekaniskt är det inte ovanligt att en motor lämnar MER effekt när den gått en bit mot vad den gjorde när den var ny pga lägre friktion. Finns till och med tester som bevisar detta.

I alla bilar finns felande komponenter som kan göra en motor slö såsom lmm, otäta ventiler och igensatta filter men i M3-motorn är det oftast otäta oringar i magnetventilerna eller magnetventiler som har dålig kontakt.

Jag vet inte vad Beeenny har för erfarenheter men vad jag erfar från div trådar på autopower så går välskötta E36 M3 minst lika bra nu som när dom var nya. Och dom som blivit lite slöa brukar oftast fixas till med enkla medel.

Beeenny
27 september 2010 · 982 Inlägg

tobee skrev:
En motor får inte lägre effekt BARA för att den blir gammal. Rent mekaniskt är det inte ovanligt att en motor lämnar MER effekt när den gått en bit mot vad den gjorde när den var ny pga lägre friktion. Finns till och med tester som bevisar detta.

I alla bilar finns felande komponenter som kan göra en motor slö såsom lmm, otäta ventiler och igensatta filter men i M3-motorn är det oftast otäta oringar i magnetventilerna eller magnetventiler som har dålig kontakt.

Jag vet inte vad Beeenny har för erfarenheter men vad jag erfar från div trådar på autopower så går välskötta E36 M3 minst lika bra nu som när dom var nya. Och dom som blivit lite slöa brukar oftast fixas till med enkla medel.

5 m3or som erfarenhet

tobee
27 september 2010 · 735 Inlägg

Beeenny skrev:
5 m3or som erfarenhet

Och alla gick lika dåligt?

chroffe
27 september 2010 · 72 Inlägg

http://www.blocket.se/halland/Mitsubish … 15&w=3

Där har du! Eftersom att den tydligen var tvungen att vara vänsterstyrd så var det lite över budget kanske..
Mekvänlig, driftsäker och trimvänlig ;-)

Turbovin Turbo lover
27 september 2010 · 555 Inlägg

Vad jag sett på diverse bromsningar så verkar det iaf vara ovanligt att 3.2:orna lämnar de 321 hk som de ska göra från fabrik. Men det finns ju kolfiberinsug och lite annat godis som råder bot på det.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Krist
27 september 2010 · 716 Inlägg

Turbovin skrev:
Vad jag sett på diverse bromsningar så verkar det iaf vara ovanligt att 3.2:orna lämnar de 321 hk som de ska göra från fabrik. Men det finns ju kolfiberinsug och lite annat godis som råder bot på det.

En polare hade m3 e36 3.0 motorn. Han hade kolfiberinsug med rafko chip och RnB cammar å annat shit. Han ställde den på bromsbänk och det visa 350+/- hk på hjulen! Så en 3.2'a kommer ge mer än så, hans va lättad och massa väghållning va satsad på den. Har video i min sida på hur den rörde sig å låter. När ja får nog me kapital så ska jag faktiskt köpa en 3.2'a å fixa samma uppgraderingar som ja nämner ovan. Den gick som fan å lät utav helvete!

Rekomenderar det starkt för dig! Eller en Evo tongue

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Eddy Galen, inte dum.
27 september 2010 · 1 324 Inlägg

Alla bilar går sönder lika snabbt när det gäller tyskt eller japanskt när det gäller sportbilar. Som min mekaniker säger, "Japanskt är bättre när det gäller att meka, och i de flesta fall, håller bättre." Han sa också att man inte ska köpa franskt eller italienskt heller.

Dock skulle jag aldrig banga en M3.

Senast redigerat av eddhedd (27 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang