Köpråd: Riktigt snabb bil för runt 100K

SportPilot Ubåtsingenjör
28 september 2010 · 7 229 Inlägg

Wicca skrev:

chrix skrev:
Snabb rakt fram eller ska du kunna svänga och bromsa oxå?


Ska du bli riktigt snabb rakt fram så är det nog bara gamla bilar som är ordentligt trimmade som gäller, men då får man ju vara beredd på att det rasar.

Jag har tänkt köra lite banträffar och sådär så det är absolut svängar som också är intressanta. Nu är det som sagt inte tid för köp imorgon utan mer rekande inför vilka modeller som kan vara intressanta.

Jag är faktiskt mest inne på att köpa någon äldre, -85-95 med lite lullull och mycket motor. Antingen köper jag nog något "Nästan klart" projekt för runt 100k och fixar det sista själv, en färdigtrimmad bil för kanske 130k eller en helt ofixad bil för runt 60-70k och renoverar och trimmar själv beroende på vilka objekt som finns och hur det ser ut med ordentligt garage osv.

Är väl mest inne på toyota supra mk3, Nissan 200sx eller någon liknande. Har även funderingar på att bygga helt från scratch, med rörram osv. Ungefär som en super seven, fast med tak, något liknande Z3 coupé kanske. Fast det lär ju ta grymt lång tid osv, plus mek med SFRO m.m. Får räkna lite på det och se vad som känns mest värt.

En liten tanke som slog mig bara smile Om du vill ha en kvik bil som går riktigt bra i kurvor mm så kan man bygga om en 205 gti, har du en budget på 100 000 så lär den ju bli riktigt vass smile ( om du nu vill skruva lite)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Wicca
28 september 2010 · 886 Inlägg

CHEEVA skrev:
En liten tanke som slog mig bara smile Om du vill ha en kvik bil som går riktigt bra i kurvor mm så kan man bygga om en 205 gti, har du en budget på 100 000 så lär den ju bli riktigt vass smile ( om du nu vill skruva lite)

Ingen dum idé, men jag vill ha bakhjulsdrift. Inge kul med framkrafs.

Davidbohm skrev:
Mustang 96-2004 får du billigt säkert runt 40 papp skulle ja tro, sen köper du kompressor från kenne;) så fårru en bra bit på 800 häst men frågan är ju hur länge de håller.. 

http://www.kennebell.net/superchargers/ … lector.htm

Bra billigt bil lätt o trimma, men som sagt de är en ford...

Visst, två problem bara:

1. Svänga.
2. Svänga åt andra hållet.

big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
camaro67 Meister
28 september 2010 · 6 763 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Audi S2 ska du ha wink Trimvänlig, Quattro, coupé och mkt rolig bil att köra. Vill du byta turbo, ta K27:an från RS2:an wink

Annat alternativ är BMW M3 3.2, riktigt stark motor big_smile

Undvik Nissan 200sx, varning för vevlagerras. Unga trimmar och kör sönder och ingen modifiering gjord och därmed ras.

Supra MKIII är alldeles för gammal, om man ska ha en Supra så är det MKIV som gäller (är trots allt tyskbils-entusiast men tipsar ändå)

Porsche funkar också bra, men tyvärr är de dyra sad

Lycka till smile

Mvh

I den här prisklassen köper man inte en s13. Man köper en s14/s14a och då har man sr20det och den har inte problem med vevlagerras. Grymt kul bilar. Chassi delar finns hur mycket som helst. Alla delar finns ställbart till bra pengar. Motor delar kan du gå till vilken nissan handlare som helst om du inte vill spara pengar och handla på ebay eller utomlands. Diffbroms som standard. Tveklöst en bra utmanare till m3:an.

Annars så tror jag på en camaro 98-02. Ls1:an är helaluminium och en väldigt bra motor men stor potential. T56-lådan är även den skottsäker. Och väghållning finns åxo. Och billigt med grejor ifrån usa om man inte vill betala mer här hemma.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Wicca
1 oktober 2010 · 886 Inlägg

Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
SportPilot Ubåtsingenjör
1 oktober 2010 · 7 229 Inlägg

Wicca skrev:
Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
sk8ville
1 oktober 2010 · 653 Inlägg

CHEEVA skrev:

Wicca skrev:
Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

För att det är extremt tråkigt att köra FWD!

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 oktober 2010 · 7 229 Inlägg

sk8ville skrev:

CHEEVA skrev:

Wicca skrev:
Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

För att det är extremt tråkigt att köra FWD!

jasså... tycker det är sjukt kul jag men visst, är man endast ute efter som köra runt och sladda fattar ja varför man inte vill ha fwd

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
sk8ville
1 oktober 2010 · 653 Inlägg

CHEEVA skrev:

sk8ville skrev:

CHEEVA skrev:

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

För att det är extremt tråkigt att köra FWD!

jasså... tycker det är sjukt kul jag men visst, är man endast ute efter som köra runt och sladda fattar ja varför man inte vill ha fwd

Ja man vill ju kunna leka med bilen smile

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Rquired Allmänt envis
1 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

CHEEVA skrev:

sk8ville skrev:

CHEEVA skrev:
sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

För att det är extremt tråkigt att köra FWD!

jasså... tycker det är sjukt kul jag men visst, är man endast ute efter som köra runt och sladda fattar ja varför man inte vill ha fwd

Du är lite fel på det, det har med körkänsla och uppträdande att göra. FWD är en kompromiss och har ett par störningsmoment vid aktiv körning, det beror förstås mycket på vilken bil man jämför med men det finns alltid ett visst uppträdande hos framhjulsdrivna bilar många upplever som dåligt.

Skall man köpa en bil för att köra och inte transportera sig tycker jag han gör helt rätt i att titta efter annat än framhjulsdrift, och det har inget som helst att göra med att "sladda eller spinna" att göra. Det beror helt enkelt på en körkänsla och en balans FWD inte kan leverera, med ett väldigt litet antal undantag.

Senast redigerat av Rquired (1 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wicca
1 oktober 2010 · 886 Inlägg

CHEEVA skrev:

Wicca skrev:
Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

Well, jag har väl tänkt att kunna köra lite olika med den. Ibland bana, ibland strippen, även testa drift om tillfälle ges osv.

Sedan så är det en känsla att köra bakhjulsdrivet tycker jag. Jag kör på ett helt annat sätt om jag vet att bakhjulen driver än om jag vet att framhjulen driver, och jag trivs mycket bättre med RWD.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
shogun
1 oktober 2010 · 2 117 Inlägg

Kolla här. Leta lite och försök hitta ett vettigt projekt. Köp något påbörjat och prisvärt, stoppa in lite slantar för att slutföra det och få riktigt kul.

http://www.nogs.se/forum/forumdisplay.php?f=134

För övrigt är det vanligt internet-bullprutt gällande lagerras hit och lagerras dit. Det handlar till 99% om ägaren.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 oktober 2010 · 2 401 Inlägg

shogun skrev:
Kolla här. Leta lite och försök hitta ett vettigt projekt. Köp något påbörjat och prisvärt, stoppa in lite slantar för att slutföra det och få riktigt kul.

http://www.nogs.se/forum/forumdisplay.php?f=134

För övrigt är det vanligt internet-bullprutt gällande lagerras hit och lagerras dit. Det handlar till 99% om ägaren.

Så det är därför över hälften av alla 200SX där ute har motorras?

Jag tror inte att det bara är ägarens fel, det är rätt uppenbart att det är något konstruktionsfel.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

skulle vilja säga M5!
Komfort, SNABB!! , bakhjulsdrift , vänster.

tex 
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_m5_2 … 15&w=3

399hk

C H E V R O L E T <3
shogun
1 oktober 2010 · 2 117 Inlägg

Rinnegan skrev:

shogun skrev:
Kolla här. Leta lite och försök hitta ett vettigt projekt. Köp något påbörjat och prisvärt, stoppa in lite slantar för att slutföra det och få riktigt kul.

http://www.nogs.se/forum/forumdisplay.php?f=134

För övrigt är det vanligt internet-bullprutt gällande lagerras hit och lagerras dit. Det handlar till 99% om ägaren.

Så det är därför över hälften av alla 200SX där ute har motorras?

Jag tror inte att det bara är ägarens fel, det är rätt uppenbart att det är något konstruktionsfel.

Som sagt (skrivet). Det finns så många förståsigpåare   som någon gång läst någonstans,,,,haft en kompis systers arbetskamrats svåger som hade hört talas om att...osv. Tänk så bra det vore om alla kunde ta reda på fakta istället för att gissa. Bara för att det står någonstans på internet så är det inte lika med sanningen.

I klubben har vi inga 50% lagerras och detta är FAKTA. Inget som jag TROR utan jag vet. Jag har själv en s13 och har väldigt omfattande erfarenhet om både den och många av de andras.

Den vanligaste orsaken till problem är att man struntar i oljebyten eller kör med skitolja som snabbt bryts ned av hög värme, struntar i att låta motorn kylas av på tomgång efter hårdkörning (vilket leder till koksbildning) och trimmar massor utan att förse motorn med en oljekylare. Så enkelt är det. och detta gäller alla turbomotorer som trimmas hårt. Utan undantag.

Tillbaka till ämnet.

Tillbaka till

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Kmarcus
1 oktober 2010 · 854 Inlägg

Som tidigare nämnt så hittar du ingen originalbil som är riktigt snabb på bana för 100k. Beroende på om du vill ha ett rullande projekt eller inte så skulle jag köpa t.ex en M3 eller 944 turbo. Medan pengarna rullar in så uppgraderar man och till slut har man en riktigt snabb bil. Du lyckas utan problem att bränna 100k på saker som anses nödvändiga oavsett bil. Eller köper du en billigare liten bil med förhållandevis stor motor och uppgraderar direkt, t.ex clio sport, dock blir FWD ett faktum. Det tredje och bästa men kanske också det tråkigaste är att köpa en färdig bil som redan är preppad för bana. Helt klart det billigaste alternativet.

Vill du ha tips på vart du kan hitta färdiga racebyggen eller fler tips av någon som varit ungefär samma sits så skicka mig ett PM. Det du senare kommer märka är att det mesta hänger på föraren. Vill du ha fina exempel på detta så kan vi även ta detta vi PM.

Lycka till!

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
shogun
1 oktober 2010 · 2 117 Inlägg

Kmarcus skrev:
Lycka till!

Äntligen ett vettigt inlägg som för posten framåt

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 oktober 2010 · 7 229 Inlägg

Wicca skrev:

CHEEVA skrev:

Wicca skrev:
Well, alltså hela grejen med att köpa "gammalt" är att jag ska kunna köpa billig bil och sen renovera alla slitdelar och byta så jag får det som jag vill. Då är ju det väsentliga i bilen inte gammalt utan helt nytt vilket väl borde vara bättre än att köpa en bil som är halvgammal?

sant samt är det roligare att bygga något själv smile

men måste fråga varför det måste vara raggarspin eller 4krafs ? förstår om du ska ha bilen till drifting eller strippen men annars fattar jag inte ?

Well, jag har väl tänkt att kunna köra lite olika med den. Ibland bana, ibland strippen, även testa drift om tillfälle ges osv.

Sedan så är det en känsla att köra bakhjulsdrivet tycker jag. Jag kör på ett helt annat sätt om jag vet att bakhjulen driver än om jag vet att framhjulen driver, och jag trivs mycket bättre med RWD.

Okej då förstår jag smile något som nyss popade upp i skallen var en super seven smile ganska kul koncept med låg vikt och lagom mycket effekt + att det är väldigt lättskruvat

http://www.blocket.se/goteborg/Dax_Rush … _8&w=3 denna kanske skulle va något ?

eller kanske denna ? http://www.blocket.se/jonkoping/Hundkoj … _8&w=3 kan nog bli en riktig kul bil smile

Senast redigerat av CHEEVA (1 oktober 2010)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
camaro67 Meister
2 oktober 2010 · 6 763 Inlägg

shogun skrev:

Rinnegan skrev:

shogun skrev:
Kolla här. Leta lite och försök hitta ett vettigt projekt. Köp något påbörjat och prisvärt, stoppa in lite slantar för att slutföra det och få riktigt kul.

http://www.nogs.se/forum/forumdisplay.php?f=134

För övrigt är det vanligt internet-bullprutt gällande lagerras hit och lagerras dit. Det handlar till 99% om ägaren.

Så det är därför över hälften av alla 200SX där ute har motorras?

Jag tror inte att det bara är ägarens fel, det är rätt uppenbart att det är något konstruktionsfel.

Som sagt (skrivet). Det finns så många förståsigpåare   som någon gång läst någonstans,,,,haft en kompis systers arbetskamrats svåger som hade hört talas om att...osv. Tänk så bra det vore om alla kunde ta reda på fakta istället för att gissa. Bara för att det står någonstans på internet så är det inte lika med sanningen.

I klubben har vi inga 50% lagerras och detta är FAKTA. Inget som jag TROR utan jag vet. Jag har själv en s13 och har väldigt omfattande erfarenhet om både den och många av de andras.

Den vanligaste orsaken till problem är att man struntar i oljebyten eller kör med skitolja som snabbt bryts ned av hög värme, struntar i att låta motorn kylas av på tomgång efter hårdkörning (vilket leder till koksbildning) och trimmar massor utan att förse motorn med en oljekylare. Så enkelt är det. och detta gäller alla turbomotorer som trimmas hårt. Utan undantag.

Tillbaka till ämnet.

Tillbaka till

Men hur som helst bottnar det ju iallafall i någonting. Det är kännt att de är känsligare än många andra. Sen kanske det är överdrivet men att försöka mörka och säga att problemet inte finns där är fel. Och det kan ju inte vara så att s13 ägare är sämre på att ta hand om sina bilar än vad andra är?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Xuri One Man Clan
2 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

shogun skrev:

Rinnegan skrev:

shogun skrev:
Kolla här. Leta lite och försök hitta ett vettigt projekt. Köp något påbörjat och prisvärt, stoppa in lite slantar för att slutföra det och få riktigt kul.

http://www.nogs.se/forum/forumdisplay.php?f=134

För övrigt är det vanligt internet-bullprutt gällande lagerras hit och lagerras dit. Det handlar till 99% om ägaren.

Så det är därför över hälften av alla 200SX där ute har motorras?

Jag tror inte att det bara är ägarens fel, det är rätt uppenbart att det är något konstruktionsfel.

Som sagt (skrivet). Det finns så många förståsigpåare   som någon gång läst någonstans,,,,haft en kompis systers arbetskamrats svåger som hade hört talas om att...osv. Tänk så bra det vore om alla kunde ta reda på fakta istället för att gissa. Bara för att det står någonstans på internet så är det inte lika med sanningen.

I klubben har vi inga 50% lagerras och detta är FAKTA. Inget som jag TROR utan jag vet. Jag har själv en s13 och har väldigt omfattande erfarenhet om både den och många av de andras.

Den vanligaste orsaken till problem är att man struntar i oljebyten eller kör med skitolja som snabbt bryts ned av hög värme, struntar i att låta motorn kylas av på tomgång efter hårdkörning (vilket leder till koksbildning) och trimmar massor utan att förse motorn med en oljekylare. Så enkelt är det. och detta gäller alla turbomotorer som trimmas hårt. Utan undantag.

Tillbaka till ämnet.

Tillbaka till

tycker de luktar lite illa faktiskt.
enligt mig så är de en dålig motor, underdimensionerad....
finns så många andra motorer som håller bättre  och verkar vara gott om andra bilägare som servar sina pärlor bättre :p


de är ju inte första motorn nissan har problem med.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
JDM_project
2 oktober 2010 · 194 Inlägg

Hej.

Kul att se allas tipps. Dock har jag en liten intressant bil som jag tycker du ska fundera påsmile Spara lite mer pengar, importera en GTO 6.0l från staterna, Då har du pulver och en lättmekkad ls2a som lätt går att skrämma upp i mer hästar bara med andningen å flöden som ingrepp. Och bilen ser ju verkligen inte ut som en jänkare;) Här har du en hårresande maskin..tjing..

Bör addas, Jag e tok frälst i japanare med far min har fått mej in på V8 å det e växer som cancer i kroppen:)

http://www.stancenation.com/2010/09/27/ … #more-6509

Toyota GT86 "Seido ONE" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang