Funderat på 850/S70 - prisklass runt 30k. Kravet är aut o med lite klös, helst inte under 170hk.
Tips o råd tack Hur ligger de till med soppaförbrukningen?
Har haft 850 turbo&Glt automat. Turbon låg på 1.3l/mil Glt runt 1.1l/mil. Men då är det mycket 50/70km/h sträckor och stadskörning. Skulle man ligga normalt efter motorväg så kan man nog ligga runt 0.85-0.90 Men då snackar vi normalt med turbon,för börjar du gasa med den så drar det iväg kan jag lova
det är ju inga miljöbilar heller direkt, dessutom med 10-15 år på nacken... det är mellanklass sedaner med rätt hyfsad komfort, inte direkt prio med låg soppaförbrukning...
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.
Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
När ni ändå väckte liv i tråden kan jag också gå lite OT..
Blev en V40 2.0T för mig istället för en S70 (anledningen till tråden). Sugen på något annat nu dock.. Finns dock väldigt lite bilar på blocket om jag inte misstar mig? Är det vinterns fel eller finns det ont om begagnade bilar nu bara?
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.
Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.
Kärringkör inte, men man ligger ju inte på gasen jämt o ständig. är lite mer av gasa-typen egentligen men ibland vill man ju snåla lite (jag iaf..)
Saaben gick fan som ett spjut på vägen, farthållare i 120, kändes som en s-klass!
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning
En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.
Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.
Kärringkör inte, men man ligger ju inte på gasen jämt o ständig. är lite mer av gasa-typen egentligen men ibland vill man ju snåla lite (jag iaf..)
Saaben gick fan som ett spjut på vägen, farthållare i 120, kändes som en s-klass!
Du har uppenbarligen aldrig kört en S-klass, förmodligen inte ens en E eller C-klass med tanke på din jämförelse.
Men jag tänkte inte på motorväg, det räcker med att accelerera eller svänga med den modellen för att förstå vad jag menar. Tycker fortfarande liknelsen med "det spelet där man balanserar en kula och skall undvika att den trillar ner i hålen" är klockren mot den modellen, lite så känns det att trycka på med en sådan Saab på kurvig väg. 850 är inte direkt dedikerad för den uppgiften, men uppträder mycket bättre än Saaben.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.