5184
Sök

Jula högtalare + Jula slutsteg

nuked84
30 september 2010
Trådstartare
Tänkte köpa Julas högtalare o slutsteg tänkte mig 4st i varje fram dörr i min volvo 945
Tänkte kolla om någon har koll på hur jag ska koppla detta.
Serie eller parallell koppla?
8st högtalare på ett slutsteg eller om jag måste ha två slutsteg

Högtalare: 5,25" tanlon
2-vägs, 25 WRMS. 5,25" bas. 90 dB.
Impedans: 4 Ohm. Frekvensområde
65 Hz-22 kHz Effekt: 120 W

Slutsteg:4-kanal MarQuant 4x120 W RMS
Hög- och lågnivåingång. Justerbar lowpass (50-250 Hz) och highpass (40-500 Hz).
Basförstärkare vid 45 Hz 0-12 dB. X-over funktion. Mjukstart och överbelastningsskydd.
Signalstörningsförhållande 95 dB. Variabel lågnivåingång (0,2-5 V). Bryggkopplingsbara.
Reglage för brytfrekvens för bas och mellanregister. Frekvensomfång: 20 Hz-60 kHz.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Eftersom steget är bryggkopplingsbart så är det med största sannolikhet stabilt i 2Ohm också, då kan du alltså parallellkoppla ett par högtalare och köra på varje kanal. Men vad är vitsen med bygget? Se hur illa det kan låta med billiga grejer?
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

311 Inlägg
30 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Eftersom steget är bryggkopplingsbart så är det med största sannolikhet stabilt i 2Ohm också, då kan du alltså parallellkoppla ett par högtalare och köra på varje kanal. Men vad är vitsen med bygget? Se hur illa det kan låta med billiga grejer?

haha fick mig ett gott skratt där xD

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

4 074 Inlägg
30 september 2010
dyra märkes grejer i all ära,MEN jag lovar att billiga skit grejer låter BÄTTRE 100% rätt installerat än dyra märkes grejer i dålig installation...

Kör på Jula om du vill det!
Men se till att montera dom ordentligt.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 693 Inlägg
30 september 2010
BJonsson skrev:
dyra märkes grejer i all ära,MEN jag lovar att billiga skit grejer låter BÄTTRE 100% rätt installerat än dyra märkes grejer i dålig installation...

Finns DPL på blekingebilradio.se för 99kr/par om dom har några kvar.
Har själv Tanlon 6x9" bak i bilen.
Dom basar rätt skönt faktiskt, men resten av ljudet är inget att hänga i doftgran

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
BJonsson skrev:

Absolut! Monteringen är helt klart avgörande, men jag förstod inte riktigt vitsen med att köpa 4 par dåliga högtalare och ett i princip lika dåligt slutsteg, bättre att köpa ett par vettiga högtalare och ett bättre slutsteg (gärna begagnat) för samma pengar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Tackar någorlunda för svaret det jag ville veta var hur man skulle koppla...
jag har idagens läge redan 4st sånna högtalare som drivs på stereon o det låter mycket bra...
vist är dom billiga men har man inte tillräcklig ekonomi så är det alldeles passande att köpa det...

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:

Man tackar för det svaret... vet ju om en som spelade skiten ur folk med dyrt skit med sitt system med biltema system så... hmm billigt skit...
montera ordentligt?

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
så om jag har fattat rätt så ska jag alltså koppla parallellt 2st på varje kanal eller hur det blir...
8st högtalare ska in på det fyrkanaliga steget...

Oskulle vara mycket tacksam om någon orkade göra ett kopplingsschema hur jag ska koppla
dom 8st högtalarna till steget...

Please help

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
nuked84 skrev:
BJonsson skrev:

Man tackar för det svaret... vet ju om en som spelade skiten ur folk med dyrt skit med sitt system med biltema system så... hmm billigt skit...
montera ordentligt?

namn? bil? vilken tävling?
Senast redigerat av bosabengt (1 oktober 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

3 466 Inlägg
1 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
BJonsson skrev:

Absolut! Monteringen är helt klart avgörande, men jag förstod inte riktigt vitsen med att köpa 4 par dåliga högtalare och ett i princip lika dåligt slutsteg, bättre att köpa ett par vettiga högtalare och ett bättre slutsteg (gärna begagnat) för samma pengar.

Monteringen är väldigt avgörande för middarna ja men en dålig diskant blir inte mycke bättre av en bra montering.. och faktiskt låter oftast diskanterna skrikigt och blurrigt i billigare högtalare

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
bosabengt skrev:
nuked84 skrev:
BJonsson skrev:

montera ordentligt?

namn? bil? vilken tävling?

det kommer jag fan inte ihåg var ett tag sen iaf...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
nuked84 skrev:
så om jag har fattat rätt så ska jag alltså koppla parallellt 2st på varje kanal eller hur det blir...

Oskulle vara mycket tacksam om någon orkade göra ett kopplingsschema hur jag ska koppla

Please help

Inkopplingen är simpel, två högtalare per kanal på steget: + från båda högtalarna till + på steget, - från båda högtalarna till - på steget. Klart! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
nuked84 skrev:

Please help

Inkopplingen är simpel, två högtalare per kanal på steget: + från båda högtalarna till + på steget, - från båda högtalarna till - på steget. Klart! smile

oki tackar men för att slippa dra så inte helvete med kablar kan man ta
+ från ena till den andra sen vidare till slutsteg
samma med minus
annars blir det fyra kablar o dra om jag kan göra så så blir det bara två på varje sida...
om jag inte räknar fel...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
Ja jo självklart kan parallellkopplingen utföras även vid elementen, går precis lika bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja jo självklart kan parallellkopplingen utföras även vid elementen, går precis lika bra.

Tackar så mycket bara vänta på att få hem matrial o högtalare sen blir det att bygga dit 3 sånna högtalare i fram dörrarna i min 945...

21 761 Inlägg
1 oktober 2010
nuked84 skrev:
montera ordentligt?

Midbasen, bla "snärtdunket", blir dålig om högtalarna sitter otätt och ostabilt. Om det går att låta skruvarna till högtalarna gå in till dörrens inner/mellanplåt så är det en klar fördel, då kommer högtalarna att sitta stumt. Sätt också någon form av tätningslist eller silicon vid monteringen så att högtalarna sitter tätt mot dörrsidan.

Dessa monteringsåtgärder är förhållandevis enkla och gör mycket för midbasljudet, men man kan även lägga ner lite mer arbete för att få ännu bättre ljud om man vill. Exempelvis sätta dämpmattor och plasta inuti dörrarna. smile

nuked84
1 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
nuked84 skrev:
montera ordentligt?

Midbasen, bla "snärtdunket", blir dålig om högtalarna sitter otätt och ostabilt. Om det går att låta skruvarna till högtalarna gå in till dörrens inner/mellanplåt så är det en klar fördel, då kommer högtalarna att sitta stumt. Sätt också någon form av tätningslist eller silicon vid monteringen så att högtalarna sitter tätt mot dörrsidan.

Dessa monteringsåtgärder är förhållandevis enkla och gör mycket för midbasljudet, men man kan även lägga ner lite mer arbete för att få ännu bättre ljud om man vill. Exempelvis sätta dämpmattor och plasta inuti dörrarna. smile

man tackar för dom tipsen...
låter som att skaffa andra dörrsidor o låta detta bli nästa vinters projekt...
ska ju endå bygga massa annat ljud då så kan man göra allt detta med...

Sök