på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll. Kolla så att det staget sitter som det ska?
Förstår du vad jag menar?
Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra. men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.
på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll. Kolla så att det staget sitter som det ska?
Förstår du vad jag menar?
Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra. men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.
Den ska inte ladda högre än till hälften. Så vida den inte är trimmad då såklart.
Det har hänt att den dragit på någon enstaka gång och då har det blivit en jäkla fart på bilen, men nu hackar den fram när man gasar, som om turbon drar på, släper, drar på, släpper och sedan ligger mätaren på mitten.
Den ska inte ladda högre än till hälften. Så vida den inte är trimmad då såklart.
Det har hänt att den dragit på någon enstaka gång och då har det blivit en jäkla fart på bilen, men nu hackar den fram när man gasar, som om turbon drar på, släper, drar på, släpper och sedan ligger mätaren på mitten.
Efter vad du skriver nu så lägger jag mina gissningar på magnetventilen. Den sitter monterad (i färdriktningen nu) till vänster om höger framljus. Det går tre vakumslangar ifrån den. Den är tyvärr ganska dyr, men vad du kan göra är att låna en från någon kompis som också kör Saab. Det sitter samma på nästan alla 9000 och 900, bara det är turbo.
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll. Kolla så att det staget sitter som det ska?
Förstår du vad jag menar?
Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra. men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.
mvh pälle
Jag tog bort slangen från klockan och nu gick turbon (enligt mig) som den ska. Nu laddar den och åker in på det röda. Slangen ska ju sitta i, men den går fan bättre utan. :S
Hjälp mig nu, nu har jag ju kommet en bit på vägen...haha.
Ja den går bättre utan för då finns det inget som hejdar laddtrycket. Dock laddar den bara på så mycket det går och tillslut så sitter du nog med ett hål i en kolv eller två.
Nu kan vi konstatera att wg'n fungerar korrekt. Det kan vara magnetventilen som är trasig, om det inte är en LTT. Läckage i ett tryckrör/ic kan också vara en orsak. Trasig dumpventil kan det även vara.
Ja den går bättre utan för då finns det inget som hejdar laddtrycket. Dock laddar den bara på så mycket det går och tillslut så sitter du nog med ett hål i en kolv eller två.
Nu kan vi konstatera att wg'n fungerar korrekt. Det kan vara magnetventilen som är trasig, om det inte är en LTT. Läckage i ett tryckrör/ic kan också vara en orsak. Trasig dumpventil kan det även vara.
Okej, men jag bör sätta tillbaka slangen?
Magnetventilen, var sitter den? Och vad menar du med LTT?
Testade med en ny dump igår, då gick bilen dåligare än innan.
Ska du inte läsa vad jag skriver så ser jag ingen anledning till att försöka hjälpa till.
Du pratar om någon magnetventil, jag har nått som sitter vid det högra framlyset. Som en lite dosa, därifrån går det slangar. Varav en slang som leder ner till wastegaten.
Om den nu är sönder så kan jag inte göra så mycket, ingen av mina polare kör saab.
Prova ta bort mv:n och sen bada den i bensin (funkar om du har riktigt tur)
Enligt era beskrivingar så har jag en, för det sitter en svart dosa med nån elkabel och slangar till sig, den är inte så stor, men det låter som det är den. För slangen till wastegaten går från den.