4021
Sök

Turbon laddar DÅLIGT - saab 900 2.0T 1997

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Som ovan.

Den laddar väldigt dåligt, ungefär till hälften på mätarn. Och jag känner att turbon knappt jobbar.

Jag har kollat alla slangar och de är täta och jag har bytt vacumslang till dumpen.

Vad kan det vara för fel?

(Kan inte så mycket om bilar, så om det finns nått enkelt jag kan göra så skriv det)

7 281 Inlägg
6 oktober 2010
#2
Kolla om stången till wastegaten på turbon har hoppat av.


853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Kolla om stången till wastegaten på turbon har hoppat av.

Kan du "visa" lite mer detaljerat var wastegaten sitter? Eller en bild?

Tack! smile

302 Inlägg
6 oktober 2010
#4
på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. 
och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll.
Kolla så att det staget sitter som det ska?

Förstår du vad jag menar?

Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra.
men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.

mvh pälle

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 oktober 2010
#5
Den ska inte ladda högre än till hälften. Så vida den inte är trimmad då såklart.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#6
Bohlin skrev:
på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. 
och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll.
Kolla så att det staget sitter som det ska?

Förstår du vad jag menar?

Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra.
men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.

mvh pälle

Okej, jag förstår. Ska testa.

Men vad tjänar jag på att göra så?

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#7
UhrJr skrev:
Den ska inte ladda högre än till hälften. Så vida den inte är trimmad då såklart.

Det har hänt att den dragit på någon enstaka gång och då har det blivit en jäkla fart på bilen, men nu hackar den fram när man gasar, som om turbon drar på, släper, drar på, släpper och sedan ligger mätaren på mitten.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 oktober 2010
#8
Johanness skrev:
UhrJr skrev:
Den ska inte ladda högre än till hälften. Så vida den inte är trimmad då såklart.

Det har hänt att den dragit på någon enstaka gång och då har det blivit en jäkla fart på bilen, men nu hackar den fram när man gasar, som om turbon drar på, släper, drar på, släpper och sedan ligger mätaren på mitten.

Efter vad du skriver nu så lägger jag mina gissningar på magnetventilen.
Den sitter monterad (i färdriktningen nu) till vänster om höger framljus. Det går tre vakumslangar ifrån den. Den är tyvärr ganska dyr, men vad du kan göra är att låna en från någon kompis som också kör Saab. Det sitter samma på nästan alla 9000 och 900, bara det är turbo.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#9
Bohlin skrev:
på Turbon sitter det som en rund "klocka" utvändigt. det går även en vacuumslang ifrån den. 
och från den klockan sitter det ett stag på ca 10cm som går till ett spjäll.
Kolla så att det staget sitter som det ska?

Förstår du vad jag menar?

Sitter det som det ska kan du prova rycka ur slangen från wastegate klockan och sen provköra.
men gasa inte på för mycket, laddtrycket kan skena iväg högt.

mvh pälle

Jag tog bort slangen från klockan och nu gick turbon (enligt mig) som den ska. Nu laddar den och åker in på det röda. Slangen ska ju sitta i, men den går fan bättre utan. :S

Hjälp mig nu, nu har jag ju kommet en bit på vägen...haha.

7 281 Inlägg
6 oktober 2010
#10
Ja den går bättre utan för då finns det inget som hejdar laddtrycket.
Dock laddar den bara på så mycket det går och tillslut så sitter du nog med ett hål i en kolv eller två.

Nu kan vi konstatera att wg'n fungerar korrekt.
Det kan vara magnetventilen som är trasig, om det inte är en LTT.
Läckage i ett tryckrör/ic kan också vara en orsak.
Trasig dumpventil kan det även vara.


853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Ja den går bättre utan för då finns det inget som hejdar laddtrycket.
Dock laddar den bara på så mycket det går och tillslut så sitter du nog med ett hål i en kolv eller två.

Nu kan vi konstatera att wg'n fungerar korrekt.
Det kan vara magnetventilen som är trasig, om det inte är en LTT.
Läckage i ett tryckrör/ic kan också vara en orsak.
Trasig dumpventil kan det även vara.

Okej, men jag bör sätta tillbaka slangen?

Magnetventilen, var sitter den? Och vad menar du med LTT?

Testade med en ny dump igår, då gick bilen dåligare än innan.

7 281 Inlägg
6 oktober 2010
#12
Ja om du hade tänkt att köra bilen så ska du absolut sätta tillbaka den!

LTT - LätTrycksTurbo
Jag har för mig att magnetventilen sitter vid kylaren, kan inte lova tyvärr. OM du har en.

Om den gick sämre med en annan dump så gjorde ni något fel eller så var den nya trasig.


302 Inlägg
6 oktober 2010
#13
sätt tillbaka slangen.

uhrjr beskrev vart mv:n sitter (mv- magnetventil)

LTT- lätt trycks turbo.    Vet du om det är en sån?

Prova ta bort mv:n och sen bada den i bensin (funkar om du har riktigt tur)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 oktober 2010
#14
Ska du inte läsa vad jag skriver så ser jag ingen anledning till att försöka hjälpa till.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#15
UhrJr skrev:
Ska du inte läsa vad jag skriver så ser jag ingen anledning till att försöka hjälpa till.

Du pratar om någon magnetventil, jag har nått som sitter vid det högra framlyset. Som en lite dosa, därifrån går det slangar. Varav en slang som leder ner till wastegaten.

Om den nu är sönder så kan jag inte göra så mycket, ingen av mina polare kör saab.
Senast redigerat av Johanness (6 oktober 2010)

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#16
Bohlin skrev:
sätt tillbaka slangen.

uhrjr beskrev vart mv:n sitter (mv- magnetventil)

LTT- lätt trycks turbo.    Vet du om det är en sån?

Prova ta bort mv:n och sen bada den i bensin (funkar om du har riktigt tur)

Enligt era beskrivingar så har jag en, för det sitter en svart dosa med nån elkabel och slangar till sig, den är inte så stor, men det låter som det är den. För slangen till wastegaten går från den.

7 281 Inlägg
6 oktober 2010
#17
Ja då har du en.
Vart bor du?


302 Inlägg
6 oktober 2010
#18
ja, det är den.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#19
Brains skrev:
Ja då har du en.
Vart bor du?

Dalarna- falun ungefär.

Men ska jag ta löst allt från den och bada den i bensin som en sa?

7 281 Inlägg
6 oktober 2010
#20
Jag har en liggandes som fungerade i min förra bil, dock var det en liten bit att åka bara för att prova med.



Sök