4662
Sök

Får man flytta batteriet från motorutrymmet till bagageluckan ? (besiktning)

321 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare, tänkte kolla med er om ni kan svara på min fråga..Nu är det så här att jag ställt av min bil och fick en tanke nyss att jag vill inte ha bilbatteriet kvar vid motorn utan tänkte flytta det till bagageluckan..Fick en knäpp ide bara för jag vill ha nått att göra med bilen när den nu kommer stå inne i garaget över vintern smile,

Men frågan är igentligen såhär.. Får man ha så på besiktningen eller måste den ligga ifram ? ,

Och en till sak jag undrar orkar batteriet snurra igång motorn och så när det är så långa kablar som kommer att gå igenom bilen ?

Kanske är en puckad sak som jag vill göra men jag tycker det är såååå fult med ett fyrkantigt batteri som ligger vid motorn big_smile

8 267 Inlägg
7 oktober 2010
Du får flytta den om du ser till att kablarna är dragna på ett säkert sätt och att batteriet sitter fast ordentligt. Sen gäller det att använda grova kablar fram, grövre än dem kablar som sitter till batteriet nu.

EDIT: Sen bör man ju ha en säkring så nära batteriet som möjligt.
Senast redigerat av Marlboroman (7 oktober 2010)

321 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Du får flytta den om du ser till att kablarna är dragna på ett säkert sätt och att batteriet sitter fast ordentligt. Sen gäller det att använda grova kablar fram, grövre än dem kablar som sitter till batteriet nu.

okej tack för ett snabbt svar : ), Men om man använder grova kablar att dra med o sen säkring som du sa, då ska väl inte bilen behöva brinna upp för mig då eller ? tongue

8 267 Inlägg
7 oktober 2010
Nej, gör man allt rätt och ser till att man har bra ventyilation i bagaget så kan inget hända

321 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Nej, gör man allt rätt och ser till att man har bra ventyilation i bagaget så kan inget hända

Okej bra, tack så mkt : ) nu ska jag ut o grejja o dona lite big_smile

7 490 Inlägg
7 oktober 2010
Marlboroman skrev:

ehh nä,, då kommer den säkringen att gå första gången du drar på startmotorn wink för den tar ju MASSOR av ström wink om det inte finns typ 150a säkringar:rolleyes:

8 267 Inlägg
7 oktober 2010
granadadr skrev:
Marlboroman skrev:

ehh nä,, då kommer den säkringen att gå första gången du drar på startmotorn wink för den tar ju MASSOR av ström wink om det inte finns typ 150a säkringar:rolleyes:

Det finns säkringar som klarar av belastningen så det är inga som helst bekymmer.

2 656 Inlägg
7 oktober 2010
granadadr skrev:
Marlboroman skrev:

finns bra mycket större säkringar än 150 amp :S hahah vi lever på 2000 talet lille vän

1 435 Inlägg
7 oktober 2010
granadadr skrev:
Marlboroman skrev:

Det finns större säkringar än 150A också om man vill ha det smile 250A använder jag mig av exempelvis.

Sök