Billigaste rallyklassen?

wallingstam
8 oktober 2010 · 474 Inlägg

tjenare!
Har läänge haft planer på att ta upp motorsportskarriären igen och nu är jag ganska insnöad på rally!

Så, vilken klass ska man satsa på?
Har en begränsad budget och inte världens bäsya mek-kunskaper men har en hel del duktiga vänner så det löser sig säkert.

Tacksam för alla tips!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Rallyhalle
8 oktober 2010 · 4 299 Inlägg

Ställde samma fråga till min däckgubbe som kör rally och då fick jag svaret Grupp-E.

FredrikF
8 oktober 2010 · 369 Inlägg

Helt klart Grupp-E. Vi körde där för ett par år sen med en Golf I, det ända som kostade för oss var typ bensin och lite enklare service då och då. Ja självklart startavgifter också men det tillkommer ju vilken klass men än kör i.

Behöver du hjälp med att konvertera dina R33 strålkastare? Skicka PM för mer info
Bilen - Min sida - Projekttråden
kolvas
8 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Grupp E

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

Okej, vad får man räkna med att en säsong kostar?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
dannee1
9 oktober 2010 · 11 Inlägg

Rally-kalle

kolvas
9 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

wallingstam skrev:
Okej, vad får man räkna med att en säsong kostar?

det beror ju helt klart på hur du vill lägga din nivå och hur mycket du tänkt köra, men du får väl räkna med 2-3000 kr/tävling i totalkostnad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

okej, hur många tävlingar är det per år?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
kolvas
9 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

wallingstam skrev:
okej, hur många tävlingar är det per år?

precis så många som du vill och har råd med men de flesta DM & Cuper brukar bestå av 5-8 tävlingar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

okej smile vet du nå bra ställe man kan läsa in sig lite inom det här, om tävlingarna och sånt alltså smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Lusen
9 oktober 2010 · 229 Inlägg

Allt inom motorsport kostar en hel del.

Billigast inom rally borde väl ändå vara VOC.

Men med begränsad ekonomi så rekomendrear jag folkrace wink Grymt kul för en billig peng.
Då blir släpkärran det dyraste smile

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

VOC är nog rätt mycket dyrare, om man ska hinna med dom andra grabbarna. Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

Kör man folkrace så blir det ju en hel del laga och rikta för att kunna köra bilen. I rally känns det som att det borde hålla bättre så länge man håller sig på vägen..

Vilken är "bästa" bilen inom e-klassen, och med bästa menar jag en kombination av pris, prestanda och kvalité....?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

wallingstam skrev:
Kör man folkrace så blir det ju en hel del laga och rikta för att kunna köra bilen. I rally känns det som att det borde hålla bättre så länge man håller sig på vägen..

Vilken är "bästa" bilen inom e-klassen, och med bästa menar jag en kombination av pris, prestanda och kvalité....?

Har läst nånstans att Golf MK2 GT ska vara mest kul för pengarna, och man kommer rätt så nära vikt/effekt gränsen också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

men det är ju fwd =/

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Lusen
9 oktober 2010 · 229 Inlägg

MantaRobin skrev:
VOC är nog rätt mycket dyrare, om man ska hinna med dom andra grabbarna. Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat smile

Man får inte modifiera för mycket på en voc. Bur, bälte ,stol, fjädring. Motorn får du inte heller trimma.

http://www.volvooriginal.com/volvoorigi … nalram.htm

Senast redigerat av Lusen (9 oktober 2010)

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
kolvas
9 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:
VOC är nog rätt mycket dyrare, om man ska hinna med dom andra grabbarna. Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat smile

Man får inte modifiera för mycket på en voc. Bur, bälte ,stol, fjädring. Motorn får du inte heller trimma.

http://www.volvooriginal.com/volvoorigi … nalram.htm

det görs en del med motorerna också, t.ex optimerade boxar osv.

RWD Gr. E vet jag inte riktigt, det går inte så många sådana.
Man kan köpa en 240 Voc för ungefär samma pris som en Gr. E

Det bästa om man ska få en uppfattning om rally så är det att ta kontakt med närmaste klubb och sedan prata med dom aktiva, då får man många värdefulla tips, man kan även erbjuda sig som kartläsare och på det viset få erfarenhet innan man sätter sig bakom ratten

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

kolvas skrev:

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:
VOC är nog rätt mycket dyrare, om man ska hinna med dom andra grabbarna. Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat smile

Man får inte modifiera för mycket på en voc. Bur, bälte ,stol, fjädring. Motorn får du inte heller trimma.

http://www.volvooriginal.com/volvoorigi … nalram.htm

det görs en del med motorerna också, t.ex optimerade boxar osv.
RWD Gr. E vet jag inte riktigt, det går inte så många sådana.
Man kan köpa en 240 Voc för ungefär samma pris som en Gr. E

Det bästa om man ska få en uppfattning om rally så är det att ta kontakt med närmaste klubb och sedan prata med dom aktiva, då får man många värdefulla tips, man kan även erbjuda sig som kartläsare och på det viset få erfarenhet innan man sätter sig bakom ratten

De va just de jag tänkte på, du får ju optimera motorn med volvos originalgrejer, och balansera om jag inte är helt ute och cyklar. Gr. E kan du ju kasta dig in i med originalspis.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
peegee Forummoderator
9 oktober 2010 · 2 924 Inlägg

Du skev du vill ta upp motorsportskarriären igen, då är du medlem i någon motorklubb redan om du varit aktiv innan eller?
Om inte, gå med i närmaste motorklubb som pysslar med rally och fixa rallylicens, det är klart den bästa vägen!

Läs även här; http://www.sbf.se/

Sen är RWD i GR.E ganska vanligt förekommande oavsett vad som sagts innan... vanligaste RWD bilar är då gamla volvo, Opel, Ford och BMW men även div japanska RWD bilar

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
wallingstam
9 oktober 2010 · 474 Inlägg

var många år sen jag var med i klubben, men det var kartingklubb så dom har inge koll på rally antar jag...
Men om jag väger mellan en 740 gl eller opel ascona typ 90 eller 91a vilken ska man satsa på? smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang