PeppeVectra
Peppe Vectra
11 oktober 2010
· 1 076 Inlägg
Toby skrev:
E?
lr folkrace
Olika klasser för att passa alla
Veteran (å diverse cylinder volym) enbart för bilar som uppnåt en viss ålder.
Grupp E, E= Ekonomi, den billigaste klassen man kan börja utföra sporten i med regler mot dyrt trim och diverse, har ett reglemente som säger 11 år gammal bil minst och ett vikt effekt förhållande beräknat modell program så det ska bli så lika så möjligt oberoende på bilmodell.
VOC, Volvo Orginal Cup, endast för volvos modeller med krav på att inget på bilen får vara annat än orginal delar från volvo bla. Kan verka som den billigaste klassen när man hör namnet, men då viss trimning får förekomma springer de snabbt iväg i pengar.
Grupp N, Nationell, ungefär som Grupp E fast med nya bilar, vilket gör att de snabbt blir jättedyrt.
Grupp H, bokstav obetydlig, dagens om man vågar kalla de 70-80 talets grupp B, bilar som näst intill får fritt trimmas så länge de håller sig innom cylinder volymens maxgräns på 2.5 liter och ej överladdat. vissa restriktioner finns givetvis för lika tävlan.
Grupp A, Den näst dyraste klassen med de flesta av dagslägets färskaste bilar i vrålutförande med allt vad man kan tänka sig en rallybil kan innehålla, bilar bestämt byggda efter speciella handlingar där inget får anträffas på bilen som inte finns "homologerat" till den. (Homologerat=godkännt av FIA i samråd med biltillverkaren.
Grupp WRC, de flesta grupp A bilar faller in här de första 3 åren efter tillverkningsdatum från bilfabrikanten och får då tävlas i världs serien. Hur dyrt behöver jag nog inte argumentera.
NAT-SPEC, Nationell Special, Bilar som tidigare varit klassade som WRC samt Grupp A Bilar men av åders skäl blivit urklassade. NAT-SPEC ger Grupp A bilen lite längre tyglar vad gällande delar som inte finns med i homologerings handlingar, dvs mer chans att hitta billigare liknande delar med samma funktion.
VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot