Billigaste rallyklassen?

Lusen
9 oktober 2010 · 229 Inlägg

MantaRobin skrev:
De va just de jag tänkte på, du får ju optimera motorn med volvos originalgrejer, och balansera om jag inte är helt ute och cyklar. Gr. E kan du ju kasta dig in i med originalspis.

Var det det du menade med "Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat"

Tycker du det är mycket modifierat? lol

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:
De va just de jag tänkte på, du får ju optimera motorn med volvos originalgrejer, och balansera om jag inte är helt ute och cyklar. Gr. E kan du ju kasta dig in i med originalspis.

Var det det du menade med "Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat"

Tycker du det är mycket modifierat? lol

I jämförelse me Gr.E, ja.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Lusen
9 oktober 2010 · 229 Inlägg

MantaRobin skrev:

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:
De va just de jag tänkte på, du får ju optimera motorn med volvos originalgrejer, och balansera om jag inte är helt ute och cyklar. Gr. E kan du ju kasta dig in i med originalspis.

Var det det du menade med "Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat"

Tycker du det är mycket modifierat? lol

I jämförelse me Gr.E, ja.

När man läser reglerna för grupp E så får följande göras:

*Omborrning av cylinderloppen göras till första överdimension eller med max. 0,6 mm.
*planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks
föreskrifter.
*Luftfilter är fritt i originalhus.
*Tändspole, tändstift och tändledningar får fritt utbytas.
*Avgassystemet får fritt utbytas efter grenröret förutsatt att det klarar SBF;s bestämmelser för
avgasbullernivå (TR 4).

Vad klassar du det som?

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:

Lusen skrev:

Var det det du menade med "Det är trots allt inte originalbilar dom åker med, mycket modifierat"

Tycker du det är mycket modifierat? lol

I jämförelse me Gr.E, ja.

När man läser reglerna för grupp E så får följande göras:

*Omborrning av cylinderloppen göras till första överdimension eller med max. 0,6 mm.
*planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks
föreskrifter.
*Luftfilter är fritt i originalhus.
*Tändspole, tändstift och tändledningar får fritt utbytas.
*Avgassystemet får fritt utbytas efter grenröret förutsatt att det klarar SBF;s bestämmelser för
avgasbullernivå (TR 4).

Vad klassar du det som?

Renovering.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Lusen
9 oktober 2010 · 229 Inlägg

MantaRobin skrev:

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:

I jämförelse me Gr.E, ja.

När man läser reglerna för grupp E så får följande göras:

*Omborrning av cylinderloppen göras till första överdimension eller med max. 0,6 mm.
*planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks
föreskrifter.
*Luftfilter är fritt i originalhus.
*Tändspole, tändstift och tändledningar får fritt utbytas.
*Avgassystemet får fritt utbytas efter grenröret förutsatt att det klarar SBF;s bestämmelser för
avgasbullernivå (TR 4).

Vad klassar du det som?

Renovering.

Okej roll

Och voc är mycket modifierat cool

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Lusen skrev:

MantaRobin skrev:

Lusen skrev:

När man läser reglerna för grupp E så får följande göras:

*Omborrning av cylinderloppen göras till första överdimension eller med max. 0,6 mm.
*planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks
föreskrifter.
*Luftfilter är fritt i originalhus.
*Tändspole, tändstift och tändledningar får fritt utbytas.
*Avgassystemet får fritt utbytas efter grenröret förutsatt att det klarar SBF;s bestämmelser för
avgasbullernivå (TR 4).

Vad klassar du det som?

Renovering.

Okej roll

Och voc är mycket modifierat cool

I jämförelse, ja. Tyck som du vill, men detta är vad jag tycker.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
kolvas
10 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

wallingstam skrev:
var många år sen jag var med i klubben, men det var kartingklubb så dom har inge koll på rally antar jag...
Men om jag väger mellan en 740 gl eller opel ascona typ 90 eller 91a vilken ska man satsa på? smile

Asconan är FWD & 740n är RWD, mellan desssa skulle jag välja 740:n men annars så kan manåka t.ex Seat eller Volvo 340/36 eller Mazda323 som det finns mycket delar till

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
peegee Forummoderator
10 oktober 2010 · 2 924 Inlägg

opel ascona typ 90 eller 91a ????

Ascona sista årsmodell var 1989 (gen C) och den var bara RWD t.o.m 1981 (gen A+B)
...men annars är det en bra lätt å smidig rallybil om den är bra byggd

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
wallingstam
10 oktober 2010 · 474 Inlägg

Aha, blir förmodligen en 740 Gl som kommer köras i original klassen i grupp e. Billig i inköp, sen så var jag förstår så är det bara bur och 4 punktsbälten som ska dit för att den ska vara godkänd? Lär klara en besiktning osv + att den inte får vara ombyggd.

Visst har man kartläsare i grupp e?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
kolvas
11 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

wallingstam skrev:
Aha, blir förmodligen en 740 Gl som kommer köras i original klassen i grupp e. Billig i inköp, sen så var jag förstår så är det bara bur och 4 punktsbälten som ska dit för att den ska vara godkänd? Lär klara en besiktning osv + att den inte får vara ombyggd.

Visst har man kartläsare i grupp e?

jepp, kartis har man.

Min rekommendation är ändå att du köper en färdig bil, att bygga kräver, tid, kunskap och en JÄVLA massa pengar, sen är det också en fördel att köpa sin första bil för då får man en uppfattning om hur man vill ha sin bil byggd och kan då bygga sin egen bil rätt ifrån början

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
wallingstam
11 oktober 2010 · 474 Inlägg

Men vad är det som är så dyrt om man ska bygga en originalklassad grupp e bil? ;S

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
kolvas
11 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

wallingstam skrev:
Men vad är det som är så dyrt om man ska bygga en originalklassad grupp e bil? ;S

båge, stolar/bälten, brandsläckare, stötdämpare, fjädrar, bussningar och en jävla massa andra grejor som dyker upp

allt beror ju iofs. på hur seriös man vill vara men klarar man sig under 40k på ett nybygge så ska man vara glad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
andreasevo7
11 oktober 2010 · 353 Inlägg

här kan du läsa vilka bilar som är godkända i grupp e
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bilar_Grupp_E.pdf

och här finns lite annan matnyttig information

http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tips_Grupp%20E.pdf

PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

klara sig under 40 k gör du utan problem med en grupp e bil om du räknar bort bilköpet och inte leker världsmästare.

Jag har byggt flera grupp e bilar för mellan 10 till 15tusen kr i material kostnader.


wallingstam: att du inte skaffar en bmw 318, du verkar ju sitta bra i en bmw.


Du kan räkna 15tusen i byggkostnader för å vara på säkra sidan då de inte finns några datum regler att följa i grupp e.

dvs att stolar och bälten går lätt att hitta på 3-4tusen kronor, alltihop då, 2 stolar 2 bälten.
Buren är klart de dyraste du kommer köpa till bilen, ligger på omkring 5tusen kronor på verkstadsgolvet hemma.

igångsättnings intyg kostar 5-7hundra kronor för en grupp e bil, inregning av buren 1200kr.

Ska du bara köra för att du vill prova på och ha roligt bör du inte göra mer med bilen än just detta.
Dämpare är valfritt, vissa säger sig köra bättre på orginal än på riktiga rallydämpare, forza.se har bilstein dämpare, kostar ca lika mycke som buren.

med detta på bilen har du en fullt fungerande grupp e bil.


Men visst, har en nära beant som byggt sin grupp e bil för 90tusen, exklusive bilköpet. men inte fan kör han bättre för de.

en annan bekant jämnförde en volvo 240 grupp h byggd för 70 tusen med sin egen för 500tusen, han tyckte inte sin egen gick mycke lättare att köra med än den billiga varianten.

Min egen grupp A/NAT-SPEC bil har jag snart byggt klart för ca 160tusenkr plus bilköpet 20tusen kr, någon som sa till mig att den bilen får du aldrig klar för under 500tusen...



"Kör bra med skit istället för att köra skit med bra grejer." ;( Mats Rådström)


De som kostar framförallt med å köra rally är inte startavgifter eller reparationer eller byggandet eller service personal, de är däck.
1500kr för ett däck å du kan köra punka efter 100 meter....  finns inget som skär mer.

Finns givetvis dyrare däck också.

Senast redigerat av PeppeVectra (11 oktober 2010)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Toby Skyline Stagea Club Sweden
11 oktober 2010 · 290 Inlägg

E?
lr folkrace

Senast redigerat av Toby (11 oktober 2010)

Before anyone did anything, Elvis did everything...
Nissan Skyline R33 GTR "Miljöbilen" (1995)
PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

Toby skrev:
E?
lr folkrace

Olika klasser för att passa alla

Veteran (å diverse cylinder volym) enbart för bilar som uppnåt en viss ålder.

Grupp E, E= Ekonomi, den billigaste klassen man kan börja utföra sporten i med regler mot dyrt trim och diverse, har ett reglemente som säger 11 år gammal bil minst och ett vikt effekt förhållande beräknat modell program så det ska bli så lika så möjligt oberoende på bilmodell.

VOC, Volvo Orginal Cup, endast för volvos modeller med krav på att inget på bilen får vara annat än orginal delar från volvo bla. Kan verka som den billigaste klassen när man hör namnet, men då viss trimning får förekomma springer de snabbt iväg i pengar.

Grupp N, Nationell, ungefär som Grupp E fast med nya bilar, vilket gör att de snabbt blir jättedyrt.

Grupp H, bokstav obetydlig, dagens om man vågar kalla de 70-80 talets grupp B, bilar som näst intill får fritt trimmas så länge de håller sig innom cylinder volymens maxgräns på 2.5 liter och ej överladdat. vissa restriktioner finns givetvis för lika tävlan.

Grupp A, Den näst dyraste klassen med de flesta av dagslägets färskaste bilar i vrålutförande med allt vad man kan tänka sig en rallybil kan innehålla, bilar bestämt byggda efter speciella handlingar där inget får anträffas på bilen som inte finns "homologerat" till den. (Homologerat=godkännt av FIA i samråd med biltillverkaren.

Grupp WRC, de flesta grupp A bilar faller in här de första 3 åren efter tillverkningsdatum från bilfabrikanten och får då tävlas i världs serien. Hur dyrt behöver jag nog inte argumentera. roll

NAT-SPEC, Nationell Special, Bilar som tidigare varit klassade som WRC samt Grupp A Bilar men av åders skäl blivit urklassade. NAT-SPEC ger Grupp A bilen lite längre tyglar vad gällande delar som inte finns med i homologerings handlingar,  dvs mer chans att hitta billigare liknande delar med samma funktion.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
toptreehill
12 oktober 2010 · 29 Inlägg

gör det enkelt, köp en saab 9000 2.0 slit ut all inredning förutom dörrsidorna på fram och bakdörrarna, köp en fördigbockad bur (ca 3500-4500kr beroende på vart du köper) svetsa dit, laga rost på övriga ställen. smälla på gullabo runt om nya dämpare runt om stolar+bälten och utrustning och tada du har en grupp-e du kan ha kul med. Det är ju 120hk i en original saab 9000 2.0 så det bör räcka för att ha kul med smile Sän en annan sak att tänka på är att det bara får vara 15kw per hk i grupp-e och en 9000 tror jag är lagom. Tyvärr så är det ju ingen rwd men jag kan garantera att det kommer gå brett på en del ställen ändå smile

Racing 4 ever
kolvas
12 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

PeppeVectra skrev:

Toby skrev:
E?
lr folkrace

Olika klasser för att passa alla

Veteran (å diverse cylinder volym) enbart för bilar som uppnåt en viss ålder.

Grupp E, E= Ekonomi, den billigaste klassen man kan börja utföra sporten i med regler mot dyrt trim och diverse, har ett reglemente som säger 11 år gammal bil minst och ett vikt effekt förhållande beräknat modell program så det ska bli så lika så möjligt oberoende på bilmodell.

VOC, Volvo Orginal Cup, endast för volvos modeller med krav på att inget på bilen får vara annat än orginal delar från volvo bla. Kan verka som den billigaste klassen när man hör namnet, men då viss trimning får förekomma springer de snabbt iväg i pengar.

Grupp N, Nationell, ungefär som Grupp E fast med nya bilar, vilket gör att de snabbt blir jättedyrt.

Grupp H, bokstav obetydlig, dagens om man vågar kalla de 70-80 talets grupp B, bilar som näst intill får fritt trimmas så länge de håller sig innom cylinder volymens maxgräns på 2.5 liter och ej överladdat. vissa restriktioner finns givetvis för lika tävlan.

Grupp A, Den näst dyraste klassen med de flesta av dagslägets färskaste bilar i vrålutförande med allt vad man kan tänka sig en rallybil kan innehålla, bilar bestämt byggda efter speciella handlingar där inget får anträffas på bilen som inte finns "homologerat" till den. (Homologerat=godkännt av FIA i samråd med biltillverkaren.

Grupp WRC, de flesta grupp A bilar faller in här de första 3 åren efter tillverkningsdatum från bilfabrikanten och får då tävlas i världs serien. Hur dyrt behöver jag nog inte argumentera. roll

NAT-SPEC, Nationell Special, Bilar som tidigare varit klassade som WRC samt Grupp A Bilar men av åders skäl blivit urklassade. NAT-SPEC ger Grupp A bilen lite längre tyglar vad gällande delar som inte finns med i homologerings handlingar,  dvs mer chans att hitta billigare liknande delar med samma funktion.

bara lite småjusteringar:
Grupp E ska inte förväxlas med Klass Ekonomi som är en annan klass som bara finns i Norrland (de tillåter lite mera effektstarka bilar)

Grupp N står inte för Nationell, det är en internationell klass med bilar som skall produceras i minst 2500 exemplar (om jag inte minns fel)

Grupp H, där H står för Hobby

sen finns det ju en mängd klasser till som t.ex S & R

för övrigt en bra förklaring wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
toptreehill
13 oktober 2010 · 29 Inlägg

kanske är kg per hk inte kw, vet inte tongue

Racing 4 ever
twin_cam Smålänning
13 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Våga köra en LADA 2104 eller 2105 i grupp E wink

Nä, men E är nog det vettigaste alternativet. Köp nått smidigt bakhjulsdrivet och ha roligt smile

Jag har också vart sugen på rally, men tycker även E är för dyrt sad

Men fundera på folkrace en gång till smile Bilarna knuffar bara, dom ser för jävliga ut, men riktas är det sällan det behövs. Det är nog den billigaste motorsporten du kan köra på 4 hjul smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang