2309
Sök

Köråd - Billig pendlarbil som passar en tjej(Köpråd)

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Min tjej ska börja pendla ca 5(2,5+2,5)mil varje dag till jobbet. Jag har nu funderat över vad för bil som skulle passa henne bäst. Mina kriterier är:
- Dra under 0,6l/mil
- Max 100 000 kr i inköp, men gärna neråt 40-60'
- Ska se ok ut rent estetiskt

Sedan finns det lite frågetecken om det ska vara en bensinare eller diesel? Om det ska var diesel så får det ju vara typ miljöbil med låga utsläpp annars äter nog skatten upp det mesta av "förtjänsten" att köra diesel.

Det är viktigt med bra ekonomi där det helst ska vara en driftsäker, gärna lite säkrare småbil. Hon ska kunna känna sig hyfsat trygg även under vintern.

Bilar som flugit upp i mitt huvud är renault clio 1,2(bensin) ca 03-04, polo tdi, citroen c3 hdi? Fiat punto mfl

En dieselbil är väl också ca 20 000 kr dyrare i inköp? Eftersom det förmodligen blir lån på större delen av bilen så får ju även detta tänkas in i beräkningarna. Samtidigt känns det väl en hel del skillnad i köregenskaper på en clio 1,2 bensin och exempelvis en c3 med 110 dieselhästar. Bensinhästarna kommer väl kännas avsevärt mycket slöare än dieselhästarna? Sedan om det kan vara värt något i längden är frågan?

Som ni kanske märker känner jag mig lite villrådig. Vore oerhört tacksam med lite input från kunniga:)!

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#2
Jag gjorde även ett litet räknexempel, hoppas någon kan inflika om jag är rätt ute;)

Transportkostnad
Tog en Renault Clio 1,2 (Bensin) som gått strax under 8 000 mil - 44 000 Kr
Blandad körning: 0,59

Tog en Hyundai Getz 1,5 (Deisel) som gått strax över 10 000 mil - 89 000 Kr
Blandad körning: 0,45

Ungefärlig körsträcka i månaden: 140 mil.

Beräknad bränslekostnad:
Diesel 12,2 kr/l
Bensin 12,5 kr/l

Årskostnad:
Clio = 12 396 kr
Getz = 9 228 kr

Lån:
Ponera att man lånar hela beloppet.
Ränta 7%
Avbetlaning 60 månader

Årskostnad:
Clio = 11 880 kr
Getz = 24 036 kr

Skatt:
Årskostnad:
Clio = 945 kr
Getz = 2 079 kr

Total årskostnad:
Clio = 25 221 kr
Getz = 35 343 kr

Med andra ord kostar Getz 10 122 mer i om året. Dock är det ju en liten svår balansgång vad man ska räkna med. Okej att en dieselbil kostar lite mer i inköp, men samtidigt kanske man får en fräshare(?) bil och en bil som är starkare trots lägre hästkrafter. Det är också mycket värt om man slipper ha en bil som går sönder stup i kvarten då jag inte kan laga den själv.

Eller ska man helt enkelt köra snikvarianten och köpa en slö bensinare som drar så lite som möjligt? Clio på 0,59 l/mil är väl bland det lägsta man kan få tag i på en vettig bil utan att det blir modellerna som är mindre, typ aygo osv. Dock är ju dessa lite dyrare i inköp.

Jag känner mig rätt snurrig o vet inte om jag kanske har något tankefel i min uträkning. men något liknande borde det trots allt bli!

Hoppas någon vettig person kan reda ut begreppen.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 oktober 2010
#3
Sen tillkommer försäkring, service osv.

kollat på vw lupo 3l?


sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#4
Dubs skrev:
Sen tillkommer försäkring, service osv.

kollat på vw lupo 3l?

Ja dessutom det ja;) Den uträkningen var mer en sammanställning för de posterna som jag vet om för stunden. Men självklart skiljer det säkert på försäkringen också. Vet du om just bensin/diesel påverkar priset mycket?

Ja, det är väl en bil jag funderat på. men det sägs väl att den är sådär i kvalité va? Eller har jag fel i det? Deras växellåda är väl dyr o byta när den väl pajjar?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#5
Jo du är rätt ute angående Lupo 3L, en "vanlig" Lupo diesel är förmodligen mer ekonomisk i ert fall även om det inte är en speciell vagn på samma vis.

Däremot tycker jag du (hon?) är lite fel på bilvalet. En tjej passar väl i samma bilar som en kille och skall man pendla vill hon kanske ha något lite rejälare? Visst, lite dyrare att äga men mycket mer, stadigare och framför allt säkrare bil.

För att börja i den övre skalan har ni bilar som Volvo C30, Bmw 1-serie eller Mercedes A-klass. Eller ännu en storlek större, S40, 3-serie, Audi A4 och alla alternativ som finns. Eventuellt lite dyrare i drift, men å andra sidan många gånger mer bil för pengarna.

Att tex. en Renault sedan är jämförelsevis dyr att underhålla och håller ihop sådär om man kollar statistik gör inte saken bättre. Billigt nu, dyrare i längden och mindre bil helt enkelt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 oktober 2010
#6
Min tjej kör en bmw e36 318is 8 mil om dagen. Känns säkrare att ha henne i en lite större(tyngre) bil vid eventuell krock.

dricker ca 0.72 (blandad körning)

Dock äldre än de du kollat på men även billigare.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 101 Inlägg
13 oktober 2010
#7
Tror faktiskt det finns Toyota priusar i dessa prisklasserna? billig å bra att köra

http://www.blocket.se/goteborg/Fullutru … 13&w=3

Kanske på gränsen på att vara för dyr men dom pengarna sparar du nog in på bensinen osv

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
Jo du är rätt ute angående Lupo 3L, en "vanlig" Lupo diesel är förmodligen mer ekonomisk i ert fall även om det inte är en speciell vagn på samma vis.

Däremot tycker jag du (hon?) är lite fel på bilvalet. En tjej passar väl i samma bilar som en kille och skall man pendla vill hon kanske ha något lite rejälare? Visst, lite dyrare att äga men mycket mer, stadigare och framför allt säkrare bil.

För att börja i den övre skalan har ni bilar som Volvo C30, Bmw 1-serie eller Mercedes A-klass. Eller ännu en storlek större, S40, 3-serie, Audi A4 och alla alternativ som finns. Eventuellt lite dyrare i drift, men å andra sidan många gånger mer bil för pengarna.

Att tex. en Renault sedan är jämförelsevis dyr att underhålla och håller ihop sådär om man kollar statistik gör inte saken bättre. Billigt nu, dyrare i längden och mindre bil helt enkelt. smile

Tack för bra svar:)!

Jag förstår vart du vill komma. Det är klart att det kanske är bättre med en större och rejälare bil. Dock känns det som diesel är rätt uteslutet om man går upp ett snäpp i storlek då pendlingsavståndet inte är så långt, 5mil per dag.

Men vad är vettigt att välja för bilar? Känner jag damen rätt duger det nog inte med en bmw-låda ala 90-tal;) Dessutom blir det en rätt markant skillnad om man väljer en bil som drar nästan dubbelt så mycket:/ Men det är väl en balansgång mellan ekonomi, nöje och säkerhet.

Mina föräldrar har haft en clio från 95 samt en nyare från början av 2000-talet och den har fungert väldigt bra. Men det kanske är annat när den används som 1:a bil? Det är ju dumt att ha en pendlarbil som inte är helt pålitlig.

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
Min tjej kör en bmw e36 318is 8 mil om dagen. Känns säkrare att ha henne i en lite större(tyngre) bil vid eventuell krock.

dricker ca 0.72 (blandad körning)

Dock äldre än de du kollat på men även billigare.

Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
#10
Fundera också på vad det är för väg hon ska åka.

Om det är motorväg/trafikled så är det högre hastigheter och då drar en mindre motor mer för den måste orka hålla sig uppe i fart men om de är landsväg så är det bra med en mindre motor för de är mer gjorde för 70-90km/h


jorgen72
13 oktober 2010
Trådstartare
#11
Woojen skrev:
Tror faktiskt det finns Toyota priusar i dessa prisklasserna? billig å bra att köra

http://www.blocket.se/goteborg/Fullutru … 13&w=3

Kanske på gränsen på att vara för dyr men dom pengarna sparar du nog in på bensinen osv

En prius är väll inte speciellt snål på långfärd då går den ju ändå på bensin det är ju i stan när den går på el motorn som den blir snål
Senast redigerat av jorgen72 (13 oktober 2010)

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#12
sjoman skrev:
Fundera också på vad det är för väg hon ska åka.

Om det är motorväg/trafikled så är det högre hastigheter och då drar en mindre motor mer för den måste orka hålla sig uppe i fart men om de är landsväg så är det bra med en mindre motor för de är mer gjorde för 70-90km/h

Det är nylagd 80-väg hela vägen utan stop kan man säga. Så det blir väl hastighet på 70-100 km/h ungefär. Kanske kan ge en indikation på vad som kan vara värt att köpa:)

Finns ju även Citroen c3 hdi, den motorn ska väl vara rätt snål? Har en jobbarkompis som kör en ny c3 picasso som är rätt nöjd över sin pendling iaf:) Men sen vet jag inte hur kvalitén är på de som har några mil/år på nacken?

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
#13
Ja då kan du ju inrikta dig på en lite mindre motor typ 1.2 - 1.6L


sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#14
Ja det kanske är så. Jag kör ju en Volvo S40 1,8 idag, det är väl 122hk men som är rätt slö och drar ca 0,77. Det känns som det kanske vore bra o ha en mindre som ligger närmare 0,5-0,6. Dieselhästar är dessutom lite mer starka o antagligen roligare att köra....

Svårt det här:P

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 oktober 2010
#15
kolla på en golf/honda/Mazda kanske? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
#16
Ja min s40 2.0t drar omkring en 0,9. blandad körning men på landsväg får jag lätt ner den till 0,6. har även legat under de men då va det mycket luft i däcken och nylagd väg.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#17
sparren skrev:
ToTTeN skrev:
Min tjej kör en bmw e36 318is 8 mil om dagen. Känns säkrare att ha henne i en lite större(tyngre) bil vid eventuell krock.

dricker ca 0.72 (blandad körning)

Dock äldre än de du kollat på men även billigare.

Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?

Bilen finns som Compact men om du kikar på hans sida är det en Coupé han menar i just detta fallet, och 0.7L/milen är ingenting att klaga på när det gäller en drygt 15år gammal bil med 140hp (160 har det visat sig i diverse bänkningar). smile

Jag syftade dock på nyare Bmw, kanske 2002-2003 eller nyare i det jag skrev. I dessa dricker bensin-4orna ännu mindre.

Kom dock ihåg att 4cyl. bilar ofta är lägre växlade och får jobba hårdare än större motorer, tar du en Bmw 3-serie eller liknande bil i landsvägsfart är en 330i snarare snålare än en 318i trots att den är dubbelt så starkt på pappret. Detta gäller bilar generellt, plus att bilen blir mindre surrig med lägre varvtal. Diesel har en stor fördel här då de brukar ligga bra mycket lägre i varvtal än de flesta bensinare oavsett motorstorlek. smile
Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
sparren skrev:
ToTTeN skrev:
Min tjej kör en bmw e36 318is 8 mil om dagen. Känns säkrare att ha henne i en lite större(tyngre) bil vid eventuell krock.

dricker ca 0.72 (blandad körning)

Dock äldre än de du kollat på men även billigare.

Okej, det kanske kan vara ett alternativ. Det är inte den där comact modellen du menar? Men den drar väl i mesta laget kanske? Eller hur tycker ni den fungerar?

Bilen finns som Compact men om du kikar på hans sida är det en Coupé han menar i just detta fallet, och 0.7L/milen är ingenting att klaga på när det gäller en drygt 15år gammal bil med 140hp (160 har det visat sig i diverse bänkningar). smile

Jag syftade dock på nyare Bmw, kanske 2002-2003 eller nyare i det jag skrev. I dessa dricker bensin-4orna ännu mindre.

Kom dock ihåg att 4cyl. bilar ofta är lägre växlade och får jobba hårdare än större motorer, tar du en Bmw 3-serie eller liknande bil i landsvägsfart är en 330i snarare snålare än en 318i trots att den är dubbelt så starkt på pappret. Detta gäller bilar generellt, plus att bilen blir mindre surrig med lägre varvtal. Diesel har en stor fördel här då de brukar ligga bra mycket lägre i varvtal än de flesta bensinare oavsett motorstorlek. smile

Ja det är väl en grej att ta med i beräkningarna också. Exempelvis en clio 1,2 får man ju pina rätt bra om man ska hänga med i lite högre landsvägstempo o då är det väl inte säkert att den går så snålt heller?

Man kanske rent utav får räkna med ca 0,7 l/mil för en bensinare och 0,4-0,6 för en diesel beroende på bil o effekt?

Men det är klart, den bmw du beskriver ovan drar väl iväg något i pris?

sparren
13 oktober 2010
Trådstartare
#19
Finns det någon statistik man kan komma över lätt o smidigt angående besiktningsstatistik av vissa modeller? Kan ju vara bra o se när respektive modell "har gjort sitt" wink

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
#20
det är bara att gå in på svensk bilbesiktnings hemsida så står de mesta där:) fanns iallafall förut



Sök