Vad tror ni, är kablen kass eller för klen? är en 6mm2 och när jag mätte på steget så hade jag 3,45V. Då prova jag dra en 8mm2 och då funka steget. Slutsteget i frågan är ett mds C2
Om vi utgår ifrån 12 V som exempel och kollar hur mycket ström det måste gå i 5 m lång 6 mm2 kabel för att komma ner i 3,45 V i andra änden, då skulle steget behöva dra 570 A. Så mycket ström drar ju inte det steget.
För att vara på säkra sidan tycker jag du skall köra med 16mm2 kabel! Du får då ut fulla strömmen som det steget behöver och behöver inte vara rädd för att få volt-drop vid steget
Enligt den info som jag hittar på nätet så kan MDS C2 ge ut 2x80 eller 1x160 WRMS som mest, effekten på flera av MDS:s steg brukar vara angivet vid 14,4 V. Räknat på 55% verkningsgrad hos steget så bör det dra högst ca 20 A, då blir det 0,3 V spänningsfall i en 5 m lång 6 mm2 kabel.
Det ska alltså funka med 6 mm2 kabel utan minsta problem under förutsättning att allting har bra kontakt. Visst kan man ha 16 eller 21 mm2 kabel också, men man måste inte. Gör man installationen ordentligt så funkar det som sagt med "bara" 6 mm2.
Sedan kan man naturligtvs säga att en grövre kabel är nödvändgt om anläggningen ska uppgraderas med kraftigare steg, men det är en annan sak.
glömde svara, jo det var en dålig kabelsko som jag trodde jag hade kollat. Och jag kommer köra med 6mm2 kanske med 8mm2 men inte 16mm2, de kostar pengar de andra två har jag liggandes btw är det effektlagen du räknar ut allt det med? alltså 88/14,4=6,1?